5 צפייה בגלריה
פלסטיק
פלסטיק
אילוסטרציה. 5 גרם בשבוע בגוף האדם
(צילום: shutterstock)
הוא באוויר, במים, באדמה ואפילו בתוך הגוף שלנו. הפלסטיק נמצא כמעט בכל מקום בסביבה המודרנית על כדור הארץ, וזאת אף שהוא גורם נזקים רבים, אקולוגיים ובריאותיים, חלקם בלתי הפיכים. על רקע זה מקדמת בימים אלה עמותת "אדם טבע ודין" הצעת חוק לצמצום השימוש בפלסטיק חד-פעמי. הסערה הפוליטית שהתעוררה הבוקר (יום ד') ומאיימת על שלמות הקואליציה, תפסה את אנשי העמותה בהפתעה, אך למרות זאת מאמינים שם שניתן יהיה לקדם את החוק. "יש היתכנות לחוק משום שהנושא לא זר לכנסת - זה המשך למס על הכלים החד-פעמיים", אמרה עו"ד מירב עבאדי, יועצת משפטית בנושא פסולת וקיימות ב"אדם טבע ודין".
היא הוסיפה ש"חוק הפלסטיק" דרוש משום ש"יש בעיה קשה של פלסטיק חד-פעמי לא רק בישראל אלא גם בעולם. אנחנו כל הזמן צורכים עוד ועוד פלסטיק חד-פעמי, וכך הוא גם מזהם את הסביבה שלנו. אלו מוצרים שאחרי שימוש אחד הופכים לאשפה, ומתפרקים לחלקיקים קטנים שמגיעים לכל מיני סביבות רגישות כמו אגמים, אוקיינוסים, לאדמה לצמחייה ולאוויר. זה מוצר שמגיע גם לגוף שלנו - מדובר על חמישה גרם בשבוע. הדרך היחידה להתמודד עם הפלסטיק אינה למחזר אותו, אלא למנוע הייצור והצריכה שלו".
5 צפייה בגלריה
כדוריות פלסטיק בקישון
כדוריות פלסטיק בקישון
כדוריות פלסטיק בקישון
(צילום: רשות נחל קישון)
בעמותת אדם טבע ודין מבקשים לנסח חוק הבנוי על שני נדבכים: הראשון הוא להוציא מהחוק מוצרי פלסטיק שיש להם תחליף, ברשימה שיכולה להתעדכן על ידי השר להגנת הסביבה. "למשל – הרשימה יכולה לכלול בשלב הראשון קשיות שתייה, בוחשנים, מקלוני אוזניים מפלסטיק", אומרת עבאדי.
הנדבך השני שנוסח בהצעת החוק מדבר על איסור חלוקה בחינם של מוצרים שמכינים מפלסטיק חד פעמי והציבור מתקשה "להיפרד" מהם במהירות, כגון סכו"ם, קופסאות וצלחות.
5 צפייה בגלריה
מריון מצוי בתוך בקבוק פלסטיק
מריון מצוי בתוך בקבוק פלסטיק
מריון מצוי שנמצא בתוך בקבוק פלסטיק
(צילום: שי קורן, רשות הטבע והגנים)
כבר כיום ישנו ניסיון ממשלתי להפחית בפלסטיק בין השאר על ידי המיסים שהוטלו על מוצרים חד-פעמיים ו"חוק השקיות", שלפיו על הצרכנים לשלם 10 אגורות על שקיות בסופר. אך באדם טבע ודין מציינים כי יש עוד דרך ארוכה בנושא, ויש לפעול כדי להגיע להגבלה משמעותית יותר על צריכת פלסטיק.
"כיום, כשאנחנו הולכים לבית קפה, נותנים לנו לקחת בחינם סכין ומזלג מפלסטיק חד-פעמי", אומרת עו"ד עבאדי. "לאחר שיאושר החוק - נצטרך לשלם על זה. אנחנו מקווים שבדומה לשקיות – זה ייצור אפקט של אנשים שלא יהיו מוכנים לשלם, ויביאו מהבית".
5 צפייה בגלריה
השועל המת נחל נגב
השועל המת נחל נגב
שועל שמת מחנק בקופסת פלסטיק בנחל נגב
(צילום: הוד שטרלינג, טיולי רדיוס)
החוק נועד להיות דינמי ומודולרי, בהתאם לצרכים המשתנים. נכון לעכשיו נוגע היוזמה למספר מצומצם של מוצרים, אך השאיפה היא שזה יהיה צעד ראשון בלבד. ובכל מקרה, גביית תשלום על כלים חד-פעמיים מפלסטיק יכולה להיות משמעותית כבר מיומה הראשון של החלת החוק.
בעמותה מקווים שהחוק יעבור בכנסת חרף הסערה הפוליטית של היממה האחרונה. "מדובר על פורמט מתון, כי האיסור הוא בסך הכל על מקבץ מוצרים שיש להם חלופות", הוסיפה עו"ד עבאדי. "כי אם יש קשיות מפלסטיק ונייר – אז שישתמשו בנייר. עושים את זה כבר כיום עם שקיות, אז למה שלא יעשו את זה ביחס לסכין ומזלג מפלסטיק, שהם הרבה יותר מזהמים מבחינת כמות החומר?".
5 צפייה בגלריה
סכינים ומזלגות מפלסטיק
סכינים ומזלגות מפלסטיק
סכו"ם חד-פעמי. יותר מזיק משקיות
(צילום: shutterstock)
איך חקיקת חוק כזה תוכל להשפיע על החקיקה הסביבתית בישראל? "החקיקה הסביבתית בישראל בנויה בחלקים: בכל פעם מתווסף חוק שנועד לטפל בבעיה נקודתית. אנחנו מאוד רוצים, ויודעים שגם במשרד להגנת הסביבה רוצים, שיהיה חוק פסולת אחוד שתהיה בו התייחסות רחבה, גלובלית יותר לטיפול בפסולת. אבל בינתיים – גם היוזמות הקטנות האלה יכולות להיות הצלחה גדולה, ומניבות תוצאות מרשימות".
למידע נוסף על אודות הצעת החוק, לחצו כאן