אחד המאכלים המסורתיים הוא גם אחד השנויים במחלוקת - גפילטע פיש. כן, הוא רוטט, הוא אפור וגם לא פוטוגני, אבל לא חסרים כאלה שלא יכולים להעביר ארוחת ערב חג בלעדיו ומחכים לו כל השנה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
את קציצת הדג האפורה, תרמו לשולחן החג יהודי פולין שנהגו להגיש אותו בכל ארוחת שבת וחג. הקרפיון שממנו מכינים את הגפילטע נחשב אז (וגם היום) לדג הנהרות הנפוץ ביותר בפולין, וגם בתקופות הכלכליות הקשות ביותר - כמעט כל בית היה מסוגל לרכוש אותו לארוחת השבת והחג. את הדג נהגו לטחון לתערובת ולתבל אותה במי סוכר או במי מלח.
4 צפייה בגלריה
גפילטע פיש: לא לשכוח חזרת
גפילטע פיש: לא לשכוח חזרת
גפילטע פיש: לא לשכוח חזרת
(צילום: shutterstock)
אחת הסיבות שהגפילטע לא חביב על כולם זה טעמה המתקתק, אך אם תשאלו את ותיקי פולין, הם יאמרו לכם כי ככל שמרחיקים מזרחה מוורשה - המתכון הביתי לגפילטע פיש יהיה פחות מתוק.
אם גם אתם נמנים על חובבי הקציצה המפורסמת, הנה שלושה מתכונים לקציצות דגים שיכולות בקלות לככב אצלכם על שולחן החג - בגרסה הקלאסית, בגרסת הסלמון ובגרסה מרוקאית.

גפילטע פיש קלאסי

המצרכים: 1 קרפיון 3 בצלים, קלופים וחתוך לרבעים 2 בצל בינוני חצוי 2 גזרים, קצוץ גס 3 גזרים, חתוכים לפרוסות 3 ביצים 3 כפות קמח מצה 200 גר' קמח מצה מלח פלפל שחור 1 כף סוכר 1/2 כוס סודה 1 סלרי, קלוף וחצוי 1 שורש פטרוזיליה קלוף
4 צפייה בגלריה
גפילטע פיש
גפילטע פיש
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מפרידים את הדג לפילטים ללא עור. את העצמות, ראש ועור שומרים בצד מכניסים לסיר גדול יחד עם ראש הסלרי, שורש הפטרוזיליה, שני בצלים, שני גזרים, מלח, פלפל, כף סוכר. מוסיפים שני ליטר מים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים חצי שעה בסיר מכוסה. מסננים, מצננים ומעבירים למקרר עד למחרת.
  2. טוחנים היטב את בשר הדג יחד עם הבצל. מעבירים לקערה, מוסיפים את הביצים, קמח מצה, סודה, מלח ופלפל. מערבבים ומתקנים עם מעט קמח מצה (במידה והתערובת רטובה מדי) או עם ביצה נוספת (אם התערובת יבשה מדי). מכסים את קערת הערבוב בניילון נצמד ומעבירים למקרר עד למחרת.
  3. ביום למחרת מביאים את הציר המסונן לרתיחה. מוסיפים לו שלושה גזרים פרוסים. בידיים רטובות מכינים מתערובת הדג קציצות גדולות ומחליקים אותן לציר הרותח. הקציצות צריכות לשכב בסיר בשכבה אחת. במידת הצורך מוסיפים מעט מים רותחים עד לכיסוי הקציצות. מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים שעה אחת בסיר מכוסה.
  4. מניחים לקציצות להתקרר בצירן ומגישים בעודן חמימות. אם מקריים במקרר, יש להפריד את הקציצות מהציר ולקרר בנפרד.

גפילטע סלמון (קציצות סלמון טרי)

המצרכים: 600 גר' דג סלמון, טחון 4 שיני שום, קצוצות 1 כוס כוסברה, קצוצה 1/4 כוס קמח מצה 1 ביצה 1 כף שטוחה כמון 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית פלפל שחור גרוס 1 כפית מלח
לרוטב: 6 כפות שמן זית 5 שיני שום, פרוסות 1 גמבה אדומה, חתוכה לרצועות דקות 2 פלפלים ירוקים חריפים, חצויים לאורך 2 עגבניות, מרוסקות (אפשר חצי כוס מחית עגבניות מקופסת שימורים) 1 כף גדושה פפריקה מתוקה 1/2 כף צ'ילי גרוס יבש 1 כפית מלח 1/2 2 כוסות מים 1/2 כוס בזיליקום קצוץ
4 צפייה בגלריה
גפילטע פיש סלמון
גפילטע פיש סלמון
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה
  1. לשים בקערה את כל מרכיבי הקציצות על לקבלת עיסה אחידה לאחר מכן, יוצרים כדורים קטנים ומעבירים למקרר לחצי שעה.
  2. בסיר בינוני, מוזגים מעט שמן הזית עד לכיסוי התחתית, מטגנים את השום, הגמבה והפלפל החריף כ-4 דקות תוך ערבוב (נזהרים שהשום לא יישרף).
  3. מוסיפים את העגבניות המרוסקות והתבלינים (של הרוטב), מערבבים ומוסיפים מים.
  4. מביאים לרתיחה ומנמיכים את הלהבה. מכניסים את הקציצות לרוטב הרותח, מפזרים את הבזיליקום ומבשלים כ-25 דקות בכיסוי חלקי.

קציצות הדגים של סבתא שושנה

המצרכים: 2 ק"ג דגים טחונים (מומלץ דג ים טרי) 1 ביצה חופן גבעולי פטרוזיליה קצוץ דק מלח, פלפל, פפריקה מתוקה 1 כף פרורי קמח מצה 1 בצל גדול קצוץ 5 שיני שום 1/4 כוס שמן 1 בצל פרוס לטבעות 3 כפות רסק עגבניות 2 עגבניות קצוצות 1/2 2 כוסות מים קורט קנמון קורט כמון
4 צפייה בגלריה
גפילטע פיש מרוקאי
גפילטע פיש מרוקאי
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מערביבים יחד בקערה דגים, ביצה, מלח, פלפל, פרורי קמח מצה, בצל, שום, פטרוזיליה (חצי כמות).
  2. מטגנים את הבצל בשמן, מוסיפים את רסק העגבניות.
  3. מוסיפים את המים ויתר התבלינים (חצי כמות מהפטרוזליה שנשארה), ומביאים לרתיחה.
  4. מרטיבים את הידיים מעט ויוצרים מהתערובת קציצות. מניחים את הקציצות ברוטב העגבניות.
  5. מבשלים עם מכסה מכוסה כ-40 דקות עד שהקציצות מוכנות.
המתכונים באדיבות אתר שוק הדגים