איציק לוזון, המוכר יותר בשם "איציק הגדול", לא ישכח את אותו יום שישי לפני שלושה שבועות, בו הודיעו על סגר נוסף למסעדות. חדר קירור שלם של בשר, שהיה מוכן להאכיל כ-1,000 סועדים למחרת היום בשבת - נתרם לנזקקים. אבל הנזק למסעדה לא נגמר בקילוגרמים הרבים של הבשר - היו שם גם שני משטחים של ירקות וכ-600 ק"ג של סלטים, שעליהם עמל צוות המסעדה לקראת סוף השבוע.
כזכור, שעה קלה לפני שעת היעד לסגירה, התקבלה החלטה חדשה - המסעדות לא ייסגרו, וימשיכו את פעילותן כרגיל בהתאם להנחיות. אבל לכמה מסעדנים זה כבר היה מאוחר מדי - מסעדן אחד בשם שלומי סלמון, בעל מסעדה איטלקית בתל אביב, אף פתח באותו יום בשביתת רעב שנמשכה 12 יום. גם ללוזון ולשותף שלו, בן אסולין, ההודעה כי המסעדות יישארו פתוחות הגיעה באיחור רב, והם, כאמור, תרמו את כל מה שהיה במסעדת אציק הגדול, וסגרו את הדלת למשך שלושה שבועות.
1 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
איציק הגדול לוזון: "לא יודעים איך להיערך"
(צילום: ירון ברנר)
היום, עם הפתיחה המחודשת של המקום, הם מנסים להסביר מה זה אומר במספרים הנחיות לא ברורות, החלטות מזוגזגות וחוסר בהירות. בגדול - זה אומר אובדן כסף - והרבה, אבל לא רק, כי בתוך העולם הזה של האירוח וההסעדה יש גם פרמטרים נוספים שצריך לקחת בחשבון, למשל, מצב רוח.
"שמענו על ההחלטה לסגור את המסעדות ביום שישי בשעה 17:00, ונאלצנו להיפרד מכל מה שיכולנו ומכל מה שקנינו והכנו לקראת סוף השבוע, את הכל תרמנו לנזקקים, מזל שהיה למי לתת. הבעיה היא שאחרי זה השתנתה ההחלטה, אבל זה כבר היה מאוחר כי מה שיכולנו תרמנו ומה שלא - זרקנו. נשארנו בלי סחורה בכלל", סיפר הבוקר לוזון לאולפן ynet.
אז למה סגרתם לשלושה שבועות? הרי יכולתם למחרת לפתוח כרגיל.
אסולין: "סגרנו כי הבנו שיש פה טלטלה רצינית ושום דבר לא יציב. כל הסגירה הזאת היא הפסד גדול של חומרי גלם ושעות עבודה. חייבים להבין שלפתוח ולסגור זה לא רק לשים מפתח בדלת. רק לפנות את המלאי לוקח יומיים, משאית שלמה של אוכל הוצאנו מפה, חילקנו אוכל לאנשים שעברו ברחוב. החלטנו שעד שלא תהיה יציבות לא ניקח את הסיכון".
כמה זמן אורכות ההכנות לפתיחה מחדש?
אסולין: "קודם כל עשינו פה שלושה ימים רק ניקיונות כי שוב צריך לרענן הכל. הזמנו סחורה, טיפלנו במלאי, וכל הצוות הגיע שלושה ימים קודם להכנות ואירגונים, צריך לבשל, לקלוף, לחתוך בשר שאמור להתיישן, זה לא פשוט".
איזו פגיעה חטף העסק שלך, להערכתך, בשבועות האלה?
לוזון: "הפסדנו לפחות חצי מיליון שקל בשלושה שבועות האלה, זו פגיעה עצומה. המצב הזה מנטרל מאיתנו את כל האנרגיות ואת האהבה שיש לנו לעבודה שלנו. זה מדכא אותנו וזה גורם לנו לבלבול, כי אנחנו לא יודעים איך להיערך מחדש לעבודה. אני מקווה שנצליח להתגבר על זה".