סגירת ענף המסעדנות ואולמות האירועים גרמו להפסדים גדולים לא רק למסעדנים אלא גם לכל השחקנים שנמצאים מאחורי הקלעים, והסיפור שלהם כמעט ולא נשמע - הספקים. זה קורה אולי כי הם פחות "נוצצים" ופחות מוכרים, אבל מדובר בסקטור שלם שהולך ומתרסק לאיטו. הם מספקים שתייה, ירקות, גבינות וגם נייר טואלט וקיסמי שיניים, לכל המסעדות והאולמות בארץ.
הם נמצאים בחצר האחורית של המשבר העמוק של ענף המסעדנות, האירועים והמלונאות, והם מספקים מוצרי גלם בסיסיים למסעדות - בלעדיהם אין קיום לעולם הקולינרי. בתוך עולם הספקים הרחב יש את הסיטונאים, סקטור שלם שלא מוכר מוצרים ללקוחות פרטיים אלא רק למסעדות, לאולמות ולשוק המוסדי. אותם ספקים סיטונאים נחשבים ליצור כלאיים - הם לא חלק מענף ההסעדה אבל גם לא חלק מענף הקמעונאות המשווק לצרכן הפרטי.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

מספיק לשמוע את מה שאחד המסעדנים אמר לנו השבוע, בשביל להבין את גודל הצרה: "יש ספקים של מסעדות שפתוחים עם כמה מיליונים בחוץ ומחכים שישלמו להם. יש גם ספקים שאומרים שמסעדנים לא עונים להם לטלפון, והם בטירוף. רוב הספקים כרגע מעדיפים לנהל משא ומתן ולהתגמש עם המסעדנים מאשר לתבוע אותם ולהגיע לבית משפט, ואולי לראות את הכסף בעוד חמש שנים. ההיסטריה שלהם מתבטאת גם בזה שהם רוצים לעבוד עכשיו רק במזומן - מי שלא משלם במזומן - לא מורידים לו סחורה".
3 צפייה בגלריה
כיסאות הפוכים בבר 51
כיסאות הפוכים בבר 51
מסעדה סגורה: "95 אחוזים מהלקוחות שלנו נפגעו מהמשבר"
(צילום: תיקי גולן)
חשוב להבין שמאחורי כל מסעדה יש ספקים. חברות גדולות כמו שטראוס וטמפו מספקות סחורה גם לשוק הקמעונאי וגם מוכרות ישירות לצרכן הקצה, אז הן, ברוב המקרים, ספגו את המכה והמשיכו, וחלק מהחברות האלה אף דיווחו על עלייה במכירות בשל צריכה גבוהה ויוצאת דופן של משקי הבית. לעומת זאת, ספקים סיטונאים, שלא מוכרים לצרכן הפרטי וכל הפעילות שלהם מבוססת על מסעדות ואולמות אירועים – נפגעו משמעותית.
בתחום הסיטונאי פועלים למעלה מ-20 עסקים, שמשווקים חומרי גלם ומוצרים בסיטונאות. הסיטונאים משמשים כערוץ השיווק של חברות כמו יוניליוור, פרי גליל, אסם ותלמה - חברות שלא מוכרות ישירות למסעדות אלא רק דרך אותם סיטונאים.

מתוך 14 משאיות - נשארו שלוש

אבל לא רק החובות הן הבעיה: גם תוקף הסחורה, שאין לה דורש, הולך ומתקצר וגורם לספקים נזק גדול. חברת י.שבי לשיווק מזון בע"מ, היא אחת מהחברות הגדולות והוותיקות בענף. היא מספקת מוצרי יסוד יבשים וקפואים בכל רחבי הארץ, בין היתר לרשת קפה קפה, רשת בלאק ולמסעדות של השף חיים כהן.
יצחק שבי, בן 79, הוא הבעלים של החברה המשפחתית, ועכשיו, הוא רואה איך מפעל חייו, זה שהקים במו ידיו לפני 40 שנים בראשון לציון, יורד לטמיון. במהלך הסגר בחודשים מרץ ואפריל, הצטברה אצלו במחסנים סחורה בשווי של מיליוני שקלים, והיא מונחת דומם במקומה ללא דורש: משטחים עצומים של קמח, פסטה, דגנים, ממרחים ורטבים, המשמשים בסיס להכנת המנות, המוגשות לנו במסעדות ובאולמות אירועים.
"ביום אחד סגרו לנו את העסק", אומר יצחק שבי. "יש לנו מגוון של 1,700 פריטים כמו מוצרים קפואים, חומרי ניקוי, נייר טואלט וקיסמים לשיניים. ברגע שהפעילות בענף ההסעדה נעצרה, מלאי הסחורה נותר על מדפי המחסנים ותוקף המוצרים התקצר וכבר לא התאים ללקוחות שלנו. לחלק מהחברות החזרנו את המוצרים שחששנו שתוקפם יפוג. הנזק נאמד במיליוני שקלים, אני רואה איך מפעל חיי יורד לטמיון לאחר פעילות של 40 שנים".
3 צפייה בגלריה
יצחק שבי
יצחק שבי
יצחק שבי: הנזק נאמד במיליוני שקלים
(צילום: יח"צ)
עד לפני משבר הקורונה העסיקה החברה ופרנסה כ-80 משפחות. עם תחילת המשבר יצאו כולם לחל"ת, ונכון להיום נותרו שם כ-30 עובדים בלבד, וגם עתידם בשלב זה לא ברור לאור המשבר ההולך ומתארך. "עובדים שלא החזרנו נאלצנו לפטר כדי לתת להם הזדמנות לנסות את מזלם בעבודה אחרת. בתחילת הקורונה סגרו לנו את העסק ביום אחד. יש לי 12 סוכנים שלחלק מהם כבר אין להם מה לאכול. הם היו מרוויחים 13,000 שקלים בחודש והיום הם בקושי מגיעים ל-4,000 שקלים, כי הם מקבלים אחוזים מהמכירות ואין מכירות. הדוגמה הכי טובה לגודל הפגיעה וההפסד שלנו היא המשאיות הפורקות סחורה למסעדות ולאולמות - לפני המשבר פעלו 14 משאיות והיום הן חונות בחצר של המחסנים, ורק שלוש מהן פעילות, וגם זה באופן חלקי".
ומה הנזק?
"95 אחוזים מהלקוחות של החברה נפגעו או נסגרו מאז תחילת משבר הקורונה. מרבית הלקוחות שסיפקנו להם סחורה עצרו או דחו את התשלומים, וחוץ מזה גם חזרו לא מעט שיקים בהיעדר כיסוי. מבחינתנו מדובר בהפסדים של מיליוני שקלים, שלא נצליח לגבות מהלקוחות שלנו. גם אם מחר יסתיים המשבר - לא נחזור למה שהיינו".
כמה זה במספרים?
"ממוצע מחזור המכירות החודשי של החברה עמד בשנה שעברה על 7.5 מיליון שקלים, ונחתך ב-80 אחוזים. הפסדנו מעל 10 מיליון שקלים מאז חודש מרץ. מאות אלפי שקלים תקועים אצל בעלי אולמות, לא ברור מתי נראה את הכסף הזה, האולמות עדיין סגורים. הייתה תזוזה קלה בפעילות שהרגשנו אותה עם היציאה מהסגר בחודש מאי, כשהמשק נפתח והמסעדות נפתחו בהתאם למגבלות התו הסגול, אז מחזור המכירות הצליח לטפס להגיע ל-2.9 מיליון שקלים. אבל אלה הכנסות שלא מכסות את ההפסדים העצומים, זה כמו טיפה במדבר יבש".
3 צפייה בגלריה
יצחק שבי
יצחק שבי
מחסני חברת י.שבי עמוסי סחורה שאיש לא דורש
(צילום: יח"צ)
קיבלתם סיוע מהמדינה?
"אנחנו חלק מענף הסיטונאות שמספק סחורה גם לכל המוסדיים. זה ענף קטן של 20 ספקים בסך הכל, ומצאנו את עצמנו נופלים בין הכיסאות: מצד אחד, אנחנו לא נחשבים למסעדה ולא מקבלים סיוע ממשרד האוצר, ומצד שני, אין לנו ייצוג במשרד המסחר והתעשייה כי אנחנו לא נחשבים לקמעונאים. ענף הסיטונאות לא קיבל ולו פעימה אחת מתוך המענקים, אשר מיועדים לעסקים עם מחזור פעילות של עד 20 מיליון שקלים בשנה, בעוד שלחברה שלנו יש מחזור פעילות שמתקרב ל-100 מיליון שקלים בשנה. 'זכינו' לקבל אישור להלוואה שביקשנו בסך 2 מיליון שקלים ומענקי עידוד תעסוקה לעובדים המעטים שהחזרנו מחל"ת, אבל זהו. אני מרגיש שממש מתעלמים מאיתנו".
איך אתם מתכוונים להתמודד עם ההפסדים והפגיעה בהכנסות?
"אנחנו מתמודדים עם שיקים חוזרים בסכומים אסטרונומיים של מיליוני שקלים. יש לנו לקוחות שפנו להליכי פשיטת רגל עוד בגל הראשון, ואנחנו נאלצנו לפנות לעורך דין כדי לקבל מהם את הכסף עבור הסחורה שכבר קיבלו וצרכו בעסקים שלהם. כשמסעדה או אולם אירועים נסגרים, גם הפעילות שלנו נעצרת יחד איתם ואנחנו גם מוציאים את העובדים שלנו לחל"ת. אנחנו מחכים שאותן מסעדות יקבלו כסף בשביל שיחזירו לנו, אפילו רק חלק. אנחנו מקווים מאוד שייתנו מענקים גם לעסקים עם מחזור פעילות של מעל 20 מיליון שקלים, אבל גם זה לא בטוח ואנחנו כרגע תלויים באוויר. אבל יחד עם זאת, אני חייב להגיד גם שההפסדים הגדולים שלנו הם כאין וכאפס למה שספגו בעלי מסעדות שפשטו את הרגל".

לא עומדים בתשלומים

"המצוקה של העסקים מורגשת", אומר עו"ד שי הולנדר גרוס, מומחה לתחום גביית חובות והליכי חדלות פירעון, המייצג, בין היתר גם את שבי. "חברת י.שבי סיפקה למסעדות חומרי גלם טרום הקורונה, וכששערי המסעדות ננעלו בהחלטת הממשלה, כל ההתחייבויות לשלם לספקים התפוגגו. חלק מלקוחות החברה לא חזרו לפעול גם כשהוסר הסגר בשל אי כדאיות כלכלית מתוך המגבלות על היקף מספר הסועדים, אבל חלק מהלקוחות פשוט לא עומדים בתשלומים שהתחייבו להם. יש גם כאלה שבצעד בריוני ביטלו באופן חד-צדדי שיקים בגין סחורה שצרכו כבר. אנו פועלים ללא לאות על מנת לסייע ליצחק שבי וללקוחות אחרים לגבות את החובות".
מה האופציות העומדות בפני ספקים שלא קיבלו את כספם?
"המצב של תחום המסעדות ובתי הקפה איום וברור שהם נפגעו קשה. עדיין יש כאלה שנקלעו לקשיים וסגרו את העסקים ויש גם כאלה שרוכבים על הגל, ובנוגע לכאלה יש הליכים משפטיים שאפשר להפעיל נגדם. אם לספק יש חובות החוכמה היא להבין אם המסעדה החייבת פעילה או סגורה, ולפי הנסיבות של כל מקרה לנסות להגיע להסדר פריסת החוב. דבר נוסף זה לעבור לתשלום במזומן על כל אספקה חדשה. חשוב לפעול ברגישות אבל גם בתשומת לב, וכאמור - כל מקרה לגופו. אני חושב שגם למדינה יש תפקיד חשוב כאן, והוא לשמור על עסקים, כמו העסק הזה, שפועל כל כך הרבה שנים ומתמודד עם חוסר ודאות גדול ונפילה דרמטית במחזורים".