חודשיים בדיוק עברו מאז שנדרשו המסעדנים והשפים לסגור את הדלתות. אלה היו חודשיים של הלם, בלבול ותסכול גדול, תסכול שהפך לקול זעקה. ענף המסעדות נמצא בשעתו הקשה מכל, ונכון לעכשיו - על אף שרגע הפתיחה נראה קרוב מתמיד - עדיין לא ברור מתי ובאילו מגבלות יוכלו המסעדנים לפתוח את המסעדות.
3 צפייה בגלריה
עומר מילר הבעלים של "סוסו אנד סאנס"
עומר מילר הבעלים של "סוסו אנד סאנס"
עומר מילר בפתח מסעדת "סוסו אנד סאנס"
(צילום: נדב אבס)
אבל יש מסעדנים שלא מחכים לאף אחד: השף עומר מילר פתח בשבת האחרונה את מסעדת "סוסו אנד סאנס" ברחוב דיזנגוף בתל אביב, והושיב אנשים ברחבה החיצונית, בניגוד להנחיות, המתירות רק למכור טייק אאוי מבלי להושיב לקוחות. כבר אתמול בערב (א') פתחו בעלי בר ה"פיקוק" ברחוב מרמורק בתל אביב את הדלתות, וערכו בבר הופעה של המוזיקאי יוסי מזרחי, תחת ההגדרה "הופעת מחאה". בעלי הבר ביקשו מהלקוחות להביא כיסאות מהבית כי "בשלנו המדינה עוד לא התירה להשתמש".
גם המסעדן אסף מיארה, הבעלים של שלושה מקומות בילוי בתל אביב, הודיע אתמול כי יפתח מחר (ג') את הברים שלו לקהל: "מה שקורה פה זה בגדר הזיה או עוולה", אמר מיארה אתמול באולפן ynet, "זה לא רק שאנחנו לא יכולים לפתוח, עיריית תל אביב, שבעיני עושה מהלך יפה, כבר מפזרת לנו שולחנות מול הפרצוף. מבית הקפה שלי אני יכול לראות בטווח של מאה מטר שולחנות כתר מפלסטיק עם שמשיות שהעירייה פתחה, וכולם יושבים בצרוה פחות או יותר מסודרת. אנשים קונים מאיתנו טייק אאוי והולכים, יושבים בכיכרות. אלפי אנשים יושבים כבר שבוע וחצי בכיכר דיזנגוף ומפוצצים את הכיכר, חופי הים מפורקים באנשים ובנמל תל אביב הרגשתי השבוע כמו ברחוב אוקספורד בלונדון בקריסמס - אנשים בלי מסכות, תורים וצפיפות. רק אנחנו שאנחנו כאילו כביכול אמורים לנקות את השולחנות אחר כך ולעשות איזה שהוא סדר כדי שאנשים יוכלו לשבת יותר בטוח, אז מה נסגר?"

הברים ברחוב דיזנגוף ייפתחו מחר

אל מיארה, המחזיק שני מקומות ברחוב דיזנגוף בתל אביב, הצטרפו בעלי מסעדות וברים נוספים, ונכון לעכשיו אמורים להיפתח מחר (ג') למעלה מ-15 מקומות פופולריים ברחוב, ובהם סרווסריה, אילקה, ספייסהאוס, רום סרוויס, צינה, צנטרו קונסיירג' ועוד. גם מסעדת קיטון הוותיקה מרחוב דיזנגוף, פתחה הבוקר (ב') את שעריה, ולקוחות יושבים במרפסת בחוץ: "אני מרשה לאנשים לשבת, אני מגישה להם אוכל בטייק אאוי והם אוכלים מכלים חד פעמים ויושבים ברחבה החיצונית שלנו, במקום על ספסל בחוץ", אמרה אורנה רסקין, בעלת המסעדה.
3 צפייה בגלריה
לקוחות יושבים במסעדת קיטון בתל אביב
לקוחות יושבים במסעדת קיטון בתל אביב
הבוקר: לקוחות יושבים במסעדת קיטון בתל אביב
(צילום: אורנה רסקין)
"אנחנו פוחדים לקבל קנס, אבל אנחנו פותחים", אמר היום מיארה, "הצוות יגיע בשעה 17:00 לנקות ולסדר, ובשעה 19:00 רחוב דיזנגוף אמור להיפתח. לא כולם יפתחו, אבל הרוב המוחלט של הברים יעבדו".
תחת איזה הנחיות תעבדו?
"ניכנס לאתר של פיקוד העורף וננסה לדלות משם מידע. אבל נשמור על כל הדברים הרגילים כמו מסיכות, אלכוג'ל, כפפות, מרחק, כלים חד פעמיים ועוד. יש לי 100 מטר של רחבה חיצונית, אז אני מתכנן לשים שם רק 20 שולחנות במרחק זה מזה. אני לא מתכוון להושיב אנשים בפנים, אלא אני לוקח מקדם הגנה גבוה אפילו שאני פותח בלי אישור. לא יהיה תור, יהיה מרווח והמון ספייס לאנשים".
אתה מרגיש שהגיע הזמן לפתוח?
"די, נגמר לנו האוויר. אנחנו רוצים להתחיל להניע את העסקים שלנו. מנהלת הבנק מתקשרת אלי כל ארבעה ימים ושואלת מתי נפקיד כסף. אנחנו צריכים לעזור לעצמנו, אין לנו ברירה, אנחנו זועקים ואף אחד לא פנה אלינו אפילו, עדיין לא קיבלנו כלום מהמדינה. בעלי הנכסים שמשכירים לנו את החלל בטוחים שקיבלנו כבר פיצויים ושתכף אנחנו פותחים, אבל בפועל קיבלנו אפס שקלים ואין מועד לפתיחה. רק החודש שילמתי 100,000 שקלים שכר דירה על שלושת המקומות שלי. חוץ מזה שילמתי למעלה ממיליון שקלים לספקים, שאותם פרשתי לארבעה חודשים קדימה. חוסר הצדק הזה מבעבע בי, אנחנו לא יכולים להיות שקופים יותר".
המחאה שלכם הצליחה?
"ממש לא. המחאה שלנו לא נשמעה ולא עזרה. עברו יותר מ-60 ימים מאז הסגירה ההרמטית של העסקים, ולא לשכוח שלפני הסגירה היו שלושה שבועות חלשים, כאלה שלא היה כמותם כבר כמה שנים טובות. היינו שקטים וקיבלנו את כל ההוראות, אבל כרגע אנחנו היחידים שסגורים. בתי ספר, גנים, אוטובוסים - הכל כרגיל, אז מה איתנו? גם לנו יש שטח תחת כיפת השמיים. אנחנו יכולים לעבוד בצורה הרבה יותר בטוחה מכיכר דיזנגוף. אין בזה היכיון, אף אחד כבר לא מבין את ההחלטה להשאיר אותנו סגורים".
3 צפייה בגלריה
הסועד הראשון בחומוס אשכרה בתל אביב
הסועד הראשון בחומוס אשכרה בתל אביב
הסועד הראשון בחומוס אשכרה בתל אביב
(צילום מסך )

אל הברים בדיזנגוף יצטרפו מסעדות וברים נוספים בתל אביב ובהם בית קפה ניסו בשוק הפשפשים, קפה דיזנגוף, מרגוזה בר, איז'ו ובבט, פאסדה, סימטא ומקומות בילוי נוספים.