השבוע נפתחו בתי הקפה והמסעדות בפריז, לראשונה מאז נסגרו בחודש מרץ, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. אישור הפתיחה מחדש הפתיע רבים: במהלך נאום טלוויזיוני לאומה ביום ראשון בערב, מסר נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ש"הצרפתים יגלו מחדש את טעם החיים ואת הטעם לחופש, ויגלו מחדש את צרפת".
מאז הפתיחה המחודשת ביום שני השבוע, מציפים תושבי פריז את המסעדות המקומיות ואת בתי הקפה בעיר, אם זה לאספרסו של בוקר או לארוחת צהריים באחת ממסעדות הביסטרו הפרושות ברחבי העיר. הצרפתים חובשים מסכות, הן במרפסות והן בתוך ההמסעדות, כך עולה מעדויות של תושבים.
5 צפייה בגלריה
המסעדות בפריז נפתחו
המסעדות בפריז נפתחו
ביסטרו בפריז, השבוע
(צילום: עמית רופא)
"בדיוק התחיל מזג אוויר טוב בפריז, והפתיחה המחודשת מתאימה בול לכולם", מספר עמית רופא, ישראלי שמתגורר בפריז ב-20 השנים האחרונות. "תושבים נוהרים למסעדות ולבתי הקפה, ובחלק מהמקומות משתרכים ממש תורים ארוכים בחוץ. חשוב לזכור שהספורט של תושבי פריז הוא לשבת בבתי קפה, ואנשים רצו כבר מזמן לצאת ולבזבז כסף, אחרי שבישלו בבית במשך שלושה חודשים. אי אפשר לדמיין שרק לפני שבועיים הכל היה סגור. עכשיו, הצרפתים חזרו לטראסות של בתי הקפה, והם יושבים שם עם כוס אפרטיף ביד לצד החברים שלהם. משתדלים כאן לשמור על ריחוק בין השולחנות, אבל חשוב לזכור כי ביסטרו צרפתי זה מקום שצפוף בכל מקרה".
5 צפייה בגלריה
 רחובות פריז השוממים בחודש אפריל השנה
 רחובות פריז השוממים בחודש אפריל השנה
רחובות פריז השוממים בחודש אפריל השנה
(צילום: MCT)
תושבי פריז מתארים את החזרה למסעדות באופטימיות זהירה, שכן צרפת עדיין מדורגת במקום גבוה מבחינת מספר המתים מנגיף הקורונה, יחסית למדינות אחרות בעולם - מעל 29,000 מתים. "בפריז אין היסטריה כמו בישראל", מספר רופא, ,המלצרים לא עוטים כפפות שחורות על הידיים, אבל כן יש לכולם מסכה על הפנים, על אף שלרוב היא מופשלת לכיוון הסנטר".
5 צפייה בגלריה
המסעדות בפריז נפתחו
המסעדות בפריז נפתחו
תור בכניסה לבית קפה בפריז: תושבי פריז צובאים על הדלתות
(צילוםף עמית רופא)
המסעדות מחוץ לפריז נפתחו כבר לפני כשבועיים, וכבר יותר משבוע שבתי קפה ומסעדות בעיר, שלהם יש רחבה חיצונית או טראסה (מרפסת), קיבלו היתר לפתוח ולשרת אנשים - אבל רק בחוץ. "המסעדנים עדיין חוששים מהקורונה", מסביר רופא, "וכרגע גם התחילו בעיר מחאות חברתיות של בעלי עסקים. וכמו בכל העולם, גם כאן התושבים עברו תקופה לא קלה: פריז נראתה מדכאת במיוחד, מכיוון שמסעדות וברים, שהם הרוח החיה של העיר, נראו כמו אתר הריסות - כיסאות מוערמים אחד על השני, תפריטים מאובקים ומנעולים על הדלתות".
5 צפייה בגלריה
המסעדות בפריז נפתחו
המסעדות בפריז נפתחו
המסעדות בפריז - אחרי שלושה חודשים ללא פעילות
(צילום: עמית רופא)
ובכל זאת, אחרי שלושה חודשים ללא פעילות, מסעדנים חוששים שייקח זמן רב עד שהמסעדות יחזרו לשיגרה. בחלק מהמסעדות משתמשים בצלחות חד פעמיות ובמערכות סינון אוויר מיוחדות, כדי להרגיע את החשש, אבל הסיכון לגל שני מרחף באוויר.

ובינתיים אצל אסף גרניט

שתי המסעדות הפופולריות של השפים אסף גרניט ואורי נבון וקבוצת מחניודה עדיין לא נפתחו: מסעדת בלאגן צפויה להיפתח מחר, בעוד שמסעדת שבור תיפתח רק בשבוע הבא. "לפני כמה ימים פתחנו את ההזמנות למסעדות, ושתיהן התמלאו מיד לשלושת השבועות הקרובים", מספר גרניט, שהיה נוהג לבקר במסעדות שלו בפריז כמעט מדי שבוע, טרם פרוץ הקורונה. "אנחנו לוקחים הזמנות במסגרת ההגבלות, וזה בערך חמישים אחוז ממה שהיינו לוקחים קודם", הוא מוסיף.
5 צפייה בגלריה
מסעדת "שבור" בפריז
מסעדת "שבור" בפריז
אסף גרניט במסעדת "שבור" בפריז: מחליפים את כל התפריט
(צילום: יח"צ)
למה בעצם עדיין לא פתחתם?
"בלאגן תיפתח מחר, אבל בשבור היינו צריכים להחליף את כל התפריט. המסעדה נויה על תפריט עונתי וצריך שם תפריט חדש לחלוטין כי בינתיים התחלפה העונה והתפריט הקודם לא רלוונטי כבר. היום עושים שם טעימות, ועד עכשיו עשינו סיעור מוחות וטסטים למנות".
איך עושים את כל זה בשלט רחוק?
"זה מתסכל לכתוב תפריט בזום, ולדעת שאתה כנראה לא תבשל אותו אף פעם. השפים והמנהלים של שבור ובלאגן גרים בפריז, והם מנהלים את כל החזרה לשגרה. בינתיים אני מחכה שהשמיים ייפתחו ולא תהיה חובת בידוד לחוזרים מחו"ל".
אתה יודע לספר משהו על הלך הרוח של המסעדנים בעיר?
"פריז היא עיר גדולה מאוד, זה לא ירושלים וגם לא תל אביב. המסעדות בפריז מתמלאות מהר מאוד, ויש שם גם מספיק אוכלוסיה שתאכלס את כל המסעדות, גם בלי תיירים. אבל חודש אוגוסט יהיה חודש מאתגר לכולם כי קורונה או לא קורונה - הצרפתים לא יוותרו על החופשה השנתית שלהם, ואז נראה איך יהיה גם בלי תיירים וגם בלי תושבים מקומיים".
ומה עם המסעדות בלונדון?
"אני משער שהמסעדות בלונדון ייפתחו עוד לפני שאוכל לטוס לשם, עכשיו מדברים על תחילת יולי כתאריך היעד לפתיחה. במסעדת קואל אופיס פתחנו בתקופת הקורונה מעדנייה שפועלת כחנות, והיא עובדת יפה. אנחנו מוכרים שם תבשילים ואת הלחמים שלנו, אבל זה לא תחליף למסעדה. בלונדון כל העובדים המרכזיים עדיין עובדים במסעדה, והמערכת בתנועה ולכן החזרה תהיה שם קלה יותר כי זה לא להתניע מאפס, כמו שאנחנו עושים עכשיו בפריז".