רצועת הקולנוע הקולינרי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי השנתי שיפתח השבוע (יום ה') בחיפה, עוסקת השנה באוכל כאמצעי לקירוב לבבות. אוכל שימש מאז ומעולם כחוט המחבר בין הגוונים השונים המרכיבים את האנושות.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
הסרטים שיוקרנו השנה בפסטיבל עוסקים בנושאי קיימות, חיבור לטבע ולאוכל ותוצרת מקומית לפי עונות השנה. הסרטים עוסקים גם בליקוט כדרך להשגת חומרי גלם תוך שמירה מרבית על הסביבה הטבעית, לצד נושאים רחבים יותר כמו תרבות המזון העולמית.
הנה טעימה מארבעה מסרטי האוכל שיוקרנו במהלך ימי הפסטיבל.

הקדירה | The Pot-au-Feu

סיפורה של יוג'יני (ז'ולייט בינוש), טבחית מוכשרת שעבדה במשך 20 שנה בשביל דודין - מאסטר-שף מדופלם ומוערך. כשמערכת היחסים בין השניים הופכת לרומנטית, האוכל של יוג'יני הולך ונהיה מיוחד ומפתיע.
4 צפייה בגלריה
הקדירה, פסטיבל הסרטים בחיפה
הקדירה, פסטיבל הסרטים בחיפה
הקדירה, פסטיבל הסרטים בחיפה
(צילום: יח"צ)
דודין מחליט להינשא ליוג'יני אבל נתקל בבעיה - יוג'יני אוהבת את החופש שלה, ולא מעוניינת להתחתן. הוא מבין שיש רק דרך פעולה אחת - הוא יבשל במיוחד בשבילה. עם: ז'ולייט בינוש, פייר גנייר, בנואה מג'ימל.
מאחורי הסירים והקלעים: זוכה פרס הבימוי הטוב ביותר בפסטיבל קאן 2023. הסרט זכה בזכות הבימוי היפהפה ומעורר התיאבון שמצליח לשלב בצורה יוצאת דופן אהבה, אוכל וכל מה שביניהם. ז'ולייט בינוש בהופעה מעוררת תאבון שמזכירה לרבים את תפקידה הבלתי נשכח ב"שוקולד".
מנה אחרונה: בתום הסרט תתקיים שיחה עם השפית איילת לטוביץ' בהנחיית הילה אלפרט - על עשייה נשית במטבח, על אגו מטבחים נשי מול זה הגברי ועל האופן בו נשיות מתבטאת (אם מתבטאת) בעולם היצירה הקולינארי - טעם, מרקמים, צורות, טפל ועיקר.
בימוי: טראן אן הונג. 134 דקות, צרפתית, 2023

אני לא ארעב | I Will Not Starve

פייר אנטוניו היה פעם שף מצליח עם כוכב מישלן. אחרי שאיבד את כל עולמו ועזב את טורינו, עירו האהובה, הוא חוזר לשם אחרי שנים של היעדרות,בניסיון לחזור לחיים ולסדר את היחסים עם בתו בת העשרה - אנה.
מפגש מקרי עם חסר-בית מוביל את את השף לדרך חדשה, חופשיה יותר, דרך שמנצלת את המזון שנזרק בשפע לפחים, דרך שהופכת מזון לא רצוי ליצירות מופת. עם: מיקלה די מאורו, קיארה מרולה, יז'י שטור.
4 צפייה בגלריה
אני לא ארעב, פסטיבל הסרטים בחיפה
אני לא ארעב, פסטיבל הסרטים בחיפה
אני לא ארעב, פסטיבל הסרטים בחיפה
(צילום: יח"צ)
מאחורי הסירים והקלעים: הבמאי אומברטו ספינאצולה אינו זר לבימוי מרהיב של אוכל; בנוסף לעבודתו כבמאי קולנוע הוא גם הבמאי הרשמי של "מאסטר-שף איטליה". ספינאצולה מגיש דרמה חביבה שהיא בו בזמן שיר אהבה למטבח האיטלקי וקריאה רלוונטית נגד הבזבוז המחפיר של מזון בעולם המערבי.
מנה אחרונה: בתום הסרט יתקיים מפגש עם המעצב והאמן ניצן מיוסט בהנחיית הילה אלפרט. מיוסט מציג בימים אלה בתערוכת Food של המוזיאון לעיצוב בחולון עבודה בשם: "מכתבים לעופר". זהו מיזם מתמשך במרכזו עשרות מכתבים אותם כתב מיוסט למנכ"ל רשת שופרסל דאז, בהם הפנה את תשומת לבו לזריקה היום-יומיות של טונות מזון טרי.
סדרת המכתבים שלא זכו לתשובה מצמיחה מתוכה את הקלות הבלתי נסבלת של בזבוז המזון, את טעמו המר-מלוח של מטבח השפע בו קפיטליזם בזבזני הוא השף הראשי, והגדרת הפג תוקף העובדת בשירות תאגידי ענק, מאיימת בעיקר לזרז קטסטרופות אקלימיות וחברתיות.
בימוי: אומברטו ספינאצולה. 109 דקות, איטלקית, 2023

חלומות מסוכר | Sugar and Stars

מאז שהיה ילד קטן חלם יזיד להיות קונדיטור – חלום שנראה בלתי אפשרי בשביל בן מהגרים ממרוקו, שבילדותו עבר בין בית אומנה אחד לשני. כשהוא חמוש בנחישות, כישרון וכריזמה, הוא בוחר להצליח בעולם הקשוח של הבישול והקונדיטוריה בצרפת. כשהוא מוצא את עצמו לצד שפים מדופלמים בעלי שם, במטבחים יוקרתיים מפריז ועד מונקו, ובתחרויות אפייה נוצצות, עולות כל השאלות - האם יש לו את מה שצריך? עם: ריאד בלאיש, לובנה אבידר, פסקל לגיטימוס.
4 צפייה בגלריה
חלומות מסוכר, פסטיבל הסרטים בחיפה
חלומות מסוכר, פסטיבל הסרטים בחיפה
חלומות מסוכר, פסטיבל הסרטים בחיפה
(צילום: יח"צ)
מאחורי הקלעים והסירים: הסרט מבוסס על סיפורו האמיתי ויוצא הדופן של השף יזיד איחרמהן, שהצליח, כנגד כל הסיכויים, לברוח מעתיד שנראה שהיה קבוע מראש, ולזרוח. סיפור מתוק, מיוחד, מרגש ומלא השראה על אומץ, על כישרון ועל גורל.
מנה אחרונה: בתום הסרט יתקיים רב שיח בהנחיית הילה אלפרט עם אופות ואופים על תמורות בדרך הבצק, על מקורות השראה בעידן הרשתות, על מיתוסים באפיה על רב תרבותיות בעולמות האפייה, על השפעות מהגרים ועל השפעות משבר הסוכר על עולם הקונדיטוריה והמאפיות.
בימוי: סבסטיאן טולאר. 110 דקות, צרפתית, 2023

כוכבי מישלן - סיפורים מהמטבח | Michelin Stars - Tales from The Kitchen

בעידן של רשתות חברתיות האובססיה למזון עולה מדרגה: אנחנו מצלמים כל מנה, מעריצים טבחים ומתגאים בארוחות גורמה במדיה החברתית ובבישולים שבישלנו. הסרט התיעודי הזה לוקח אותנו אל מאחורי הקלעים של מסעדות שזכו בכוכבי מישלן, ופוגשים את השפים המובילים בעולם - מאלן דוקס ועד רנה רדזפי. הסרט עוקב אחרי ההתנהלות היומיומית של מסעדות היוקרה, וכולל אנקדוטות על המעלות והחסרונות של המדריך הנחשב מכולם. עם: גי סאבואה, אלן דוקס, אנדוני לואיס אדוריס, רנה רדזפי.
4 צפייה בגלריה
כוכבי מישלן סיפורים מהמטבח, פסטיבל הסרטים בחיפה
כוכבי מישלן סיפורים מהמטבח, פסטיבל הסרטים בחיפה
כוכבי מישלן סיפורים מהמטבח, פסטיבל הסרטים בחיפה
(צילום: יח"צ)
מאחורי הקלעים והסירים: ראסמוס דינסן - ששניים מסרטיו, "מן האדמה לשולחן" ו"נורדי זה טבע", כבר הוקרנו במסגרת הקולינרית. סרט זה עקב אחר 15 שפים במשך שנתיים ובחן לעומק את הסצנה המרתקת של מסעדות מישלן.
מנה אחרונה: בתום הסרט יתקיים מפגש עם השף גל בן משה בהנחיית הילה אלפרט. השף גל בן משה היה לישראלי השני אחרי השף מושיק רוט, שקיבל כוכב מישלן. בשנים האחרונות מחלק בן משה את הזמן בין Prism, הברלינאית המכוכבת שלו לבין פאסטל, הצמודה למוזיאון תל אביב אותה הוא מוביל בשנים האחרונות. השיחה תתקיים בנוכחותו של ראסמוס דינסן - במאי הסרט, שביחד עם בן משה יענה בסוף הדיון לשאלות הקהל.
בימוי: ראסמוס דינסן. 82 דקות, אנגלית ודנית, 2017.
  • פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-39 בחיפה, ייפתח ב28/9 ויימשך עד ה-7/10. פרטים באתר הפסטיבל
  • חלק מהקרנות הסרטים ברצועת הקולנוע הקולינרי מלוות בטעימות ודיונים בהשתתפות שפים ומומחים שונים מתחומי הקולינריה (בין השאר השף גל בן משה, השפית איילת לטוביץ'), ובהנחיית העיתונאית ואשת האוכל, הילה אלפרט