אחרי החומוס והפלאפל הגיע תורם של הפתיתים לככב ברשימת המאכלים שסביבם ניטש ויכוח היסטורי-פוליטי-קולינרי - מה למעשה מקור הפתיתים? אז התשובה היא מורכבת, ובפוליטיקה כמו בפוליטיקה - תלוי את מי שואלים.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
"אפרופו בן גוריון וסגירת חשבון היסטורית", צייץ אמש (ב') חבר הכנסת אחמד טיבי בחשבון הטוויטר שלו, "שנים נטען כי 'פתיתי בן גוריון' הם מאכל ישראלי מקורי. אז לא. פתיתים אלה הם בעצם 'מפתול' פלסטיני, הרי הוא קוסקוס (צפון אפריקה). מה נשאר לכם, קרמבו? (קרמבו הוא מאכל שייצרו בדנמרק במאה ה-19). ואני אוהב מפתול של אמא שעושה אותו ידנית".
4 צפייה בגלריה
פתיתים - של מי אתם בכלל?
פתיתים - של מי אתם בכלל?
פתיתים - של מי אתם בכלל?
(צילום: אפיק גבאי)
מהר מאוד ניטש ויכוח סוער ברשת בנוגע להיסטוריה של הפתיתים, שגרר אחריו מאות תגובות. אז מה בן גוריון קשור לסיפור בכלל ומאיפה הם הגיעו לצלחת שלנו? פתיתים, או בשמם הישראלי ההיסטורי, "אורז בן גוריון", הומצאו בארץ בשנות הצנע, אחרי שדוד בן גוריון פנה בשנות ה-50 לחברת "אסם" וביקש לייצר תחליף זול וזמין לאורז. לנגד עיניו של בן גוריון עמד המאכל שהכיר עוד מאירופה - פֿאַרפֿלעך. אחרי שיצא המוצר לשוק והפך למוצר תעשייתי, הוא קיבל את שמו של בן גוריון.
את הפֿאַרפֿלעך היו מכינים מקמח ומביצים, בדומה לפסטה, ומי שהכין אותם בדרך כלל אלה היו הסבתות, משום שהכנת הפֿאַרפֿלעך דרשה זמן עבודה רב, וכן מיומנות רבה וניסיון, שלרוב הסבתות היה בשפע.
4 צפייה בגלריה
פרפלך פרפלעך פתיתים אוכל יהודי
פרפלך פרפלעך פתיתים אוכל יהודי
פֿאַרפֿלעך, פתיתים ממזרח אירופה
(צילום: מאיר בולקה)
במשך שנים אפשר היה למצוא את הפרפלעך בכל רשתות השיווק, ושמם הגנרי היה "פתיתים אפויים". אלא שישנם כמה סוגים של פתיתים אפויים, כמו הפתיתים שמוכרים גם כ"אורז בן-גוריון". כיום כמעט שלא מייצרים את הפֿאַרפֿלעך, ואפשר להשיגם רק ברשתות המזון החרדיות, שלקוחותיהם לא מוותרים על הפֿאַרפֿלעך בתוך מרק העוף של שבת.
4 צפייה בגלריה
ברקוקש
ברקוקש
ברקוקש, פתיתים מהמטבח המרוקאי
(צילום: נופר זוהר)
אבל זה לא נגמר שם כי למעשה "פתיתים", בצורה כזו או אחרת, נמצאים בעוד מטבחים כמו ברקוקש מהמטבח הצפון אפריקאי, פסטה אורזו (פתיתים בצורת אורז) או פסטינה (ופרגולה) מהמטבח האיטלקי.
וכן - גם המפתול הפלסטיני ברשימה, רק שח"כ טיבי שכח לציין שאת המפתול הקלאסי מכינים מבורגול וקמח, בעוד את הפתיתים מכינים מקמח וביצים, בדומה לבצק פסטה. אז הייתה כאן גניבה קולינרית או לא? אתם תשפטו.

פֿאַרפֿלעך

מאיר בולקה
המצרכים:
1 ק"ג קמח 6 ביצים 1 כוס מים מעט מלח שמן לאפייה ולבישול
כלים - פומפייה בעלת חורים גדולים
אופן ההכנה:
  1. שומרים כוס קמח בצד, ואת מה שנשאר מעבירים לקערת ערבוב יחד עם המים והביצים ולשים עד לקבלת תערובת אחידה.
  2. מוסיפים מלח לפי הטעם ומערבבים היטב עד לקבלת בצק אחיד.
  3. מחלקים את הבצק ל-4 יחידות, עוטפים כל חתיכה בניילון נצמד ומעבירים למקרר למשך כשעה. לאחר שהבצק מתקשה מעט, לשים אותו מעט על משטח מקומח.
  4. מרפדים תבנית בנייר אפייה ומברישים את הנייר בשכבה דקה של שמן.
  5. מכינים את הפרפלעך - ביד אחת אוחזים בבצק וביד השנייה אוחזים בפומפייה בעלת חורים גדולים. מעבירים את הבצק על הפומפייה ומגררים אותו על התבנית עד לקבלת שכבה אחידה פחות או יותר.
  6. אופים את הפרפלעך - מעבירים את הפרפלך לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות למשך 5 דקות, עד לקבלת גוון זהוב (אם אתם אוהבים את הפרפלך שלכם צרובים, אפשר לערבב את הפרפלך שבתבנית ולהחזיר לתנור החם ל-3-2 דקות נוספות). מוציאים ומקררים (שימו לב: פרפלך אפויים יכולים להישמר בצנצנת במשך זמן רב).
  7. מבשלים את הפרפלך - מחממים מעט שמן בסיר ומטגנים בצל קצוץ עד לאידוי. מוסיפים כוס של פרפלך יבשים ומקפידים שכולם יקבל עטיפה יפה של שמן. מטגנים מעט ומייד מוסיפים מים בכמות כפולה.
  8. מתבלים במלח ובפלפל שחור (ההונגרים אוהבים להוסיף גם פפריקה) ומביאים לרתיחה.
  9. מנמיכים את הלהבה ומבשלים על להבה קטנה 10 דקות נוספות בכיסוי חלקי. לאחר שמכבים את הלהבה משאירים את הסיר מכוסה ל-10 דקות נוספות. כדי שלא ייווצרו גושים, אפשר לערבב מדי פעם את הפרפלך בכף עץ. כעבור 10 דקות מגישים.

ברקוקש

נופר זוהר
המצרכים:
1/2 ק"ג סולת 1/2 כוס קמח בערך 1/2 כוס מים 1 כפית מלח 6 כפות שמן חמניות (לעטוף את הכדורים המוכנים)
לבישול הדייסה - 4-5 כוסות חלב 3 כפות סוכר 100 גר' חמאה
להגשה - 1/4 כפית קינמון לא חובה 1 גביע שמנת חמוצה של פעם ריבה שאתם אוהבים (לא חובה)
4 צפייה בגלריה
ברקוקש
ברקוקש
(צילום: נופר זוהר)
אופן ההכנה:
  1. מניחים על משטח ישר קערה או תבנית רחבת שוליים. מתחת לקערה שמים מגבת לחה כדי שהקערה לא תזוז.
  2. שופכים לקערה כוס סולת וכפית מלח. מניחים בצד קנקן מים ומתחילים בעדינות להוסיף 2 כפות מים לקערה ולגלגל עם הידיים את גרגירי הסולת, עד ליצירת כדורים קטנים בקוטר של 3 מ"מ.
  3. מדי פעם מפזרים מעט קמח תוך כדי תנועות סיבוביות. ממשיכים להוסיף עוד סולת לקערה וכף מים בכל פעם, עד שסיימתם את כל הסולת וקיבלתם כדורים בגודל של פתיתים. שימו לב - תוך כדי גלגולים חשוב לפזר מעט קמח בכדי להפריד את הכדורים של הברקוקש זה מזה (לא חובה לסיים את המים). המטרה היא לעבות את הגרגירים לגודל הרצוי.
  4. לוקחים מסננת שמיועדת לקוסקוס עם חורים עבים. מניחים את כדורי הפתיתים שיצרנו על המסננת, ודופקים עליה, כך שמה שממש קטן יפול בחזרה לקערה, והכדורים הגדולים יישארו.
  5. שופכים 6 כפות שמן חמניות, ומלטפים את הכדורים בשמן.
  6. בינתיים מכינים את סיר הקוסקוס המורכב משתי קומות של סיר ומסננת אידוי עם מכסה.
  7. ממלאים בסיר התחתון מים שיכסו עד 3/4 מהסיר, ומביאים לרתיחה. כשהמים רותחים מניחים על הסיר העליון את החלק של הסיר שיש בו חורים ושם שמים את הכדורים שהכנו, אחרי שנעטפו בשמן. מכסים את הסיר העליון במכסה ומאדים על להבה בינונית במשך כ-30 דקות.
  8. מעבירים את הכדורים לסיר חדש. שמים בסיר חלב וחמאה ומבשלים עוד 20 דקות על להבה נמוכה. בודקים שהכדורים רכים ולא צמיגיים ושהם ספגו היטב את החלב. אם בתהליך הבישול לא נותרו נוזלים אז מוסיפים עוד קצת חלב.
  9. מגישים בקערת מרק עמוקה עם כף שמנת חמוצה וכפית של ריבה, דבש, קינמון או כל תוספת אחרת שאוהבים.