האם מדריך מישלן, המדריך הגסטרונומי הצרפתי הנחשב, החליט להשפיל כמה מהשפים הידועים במדינה או לפחות ליצור באז על חשבונם לקראת טקס מהדורת 2023?
3 צפייה בגלריה
מישלן
מישלן
(צילום: Shutterstock)
בצעד חסר תקדים קיבלו כוכבי־העל של המטבח הצרפתי, השפים גי סאבואה וכריסטוף קוטנסאו, הודעה מראש על האסון הקולינרי - ובעיקר הכלכלי - הצפוי להם: הורדת דירוג המסעדה משלושה כוכבים לשניים. גם הדירוג של השפים ז׳אן־לוק טרטראן ומישל סראן (כנראה בשל השתתפותו של האחרון בתוכנית "טופ שף"), הידרדר משני כוכבים לאחד.
שף מישל סראן: "זו הפעם הראשונה שהם מפרסמים מראש מי איבד את הכוכבים. התחושה היא שמצביעים על מי שנופל, וזה קשה"
הטקס של מישלן אמנם יתקיים רק ביום שני, אבל בניגוד לשנים קודמות שבהן הוכרז הדירוג באירוע היוקרתי, החליטו הפעם במישלן לפרסם דווקא מראש את המסעדות שירדו בדירוג.
במישלן רמזו שמדובר בדרך אלגנטית יותר למנוע מכוכבי המטבח את ההשפלה הפומבית, אולם פרסום התוצאות שבוע מראש רק הגביר את השיח סביב המפסידים. בדרך כלל אלה מקבלים התייחסות מעטה בתקשורת, שמתעניינת בעיקר בזוכים החדשים ובמוסדות ששמרו על הכוכבים, ששווים כסף רב.
3 צפייה בגלריה
גיא סבוי guy savoy
גיא סבוי guy savoy
השף גיי סבואה
(צילום: AFP, Joel Saget)
השף גיי סאבואה בן ה־69 החזיק 20 שנה ברציפות בשלושת הכוכבים שלו על מסעדתו בפריז המשקיפה על נהר הסיין. לסבואה יש עוד כמה מסעדות מצליחות בפריז ובלאס וגאס, והוא זכה במשך שש שנים ברציפות בתואר השף הטוב בעולם ברשימת The List הנחשבת. שלילת הכוכב מסבואה אחרי כל כך הרבה שנים היא לא פחות מרעידת אדמה בעולם הקולינריה הצרפתי.
3 צפייה בגלריה
מישלן
מישלן
שלושה כוכבי מישלן: שווים הרבה כסף
(צילום: Shutterstock)
קוטנסאו, שבבעלותו מסעדה מפורסמת בעיירה לה־רושל שבחבל בריטני, קיבל את הכוכב השלישי רק ב־2020, ועכשיו הוא מאבד אותו. מישל סראן, שגם איבד כוכב, מחזיק במסעדות אוכל צרפתי מסורתי בעיר טולוז. "אני מודה שבכיתי", אמר סראן, "זו הפעם הראשונה שהם מפרסמים מראש מי איבד את הכוכבים. התחושה היא שמצביעים על מי שנופל, וזה קשה".
גואנדל פולאנק, מנהלת המדריך, אמרה בתגובה: "אלה מסעדות יוצאות מן הכלל. ההחלטה נעשתה בכובד ראש".
בעקבות פרסומו של מדריך מישלן בדובאי, שהגיע לראשונה למזרח התיכון, נסללה הדרך גם להגעתו של המדריך לארץ. לאחרונה פורסם כי נציגים של מדריך מישלן עומדים להגיע לארץ לקראת כתיבת מדריך המלצות קולינריות על מסעדות בישראל, זאת לאחר משא ומתן ארוך שנערך בין משרד התיירות לבין נציגים מהמדריך. בעקבות בקשת שר התיירות, חיים כץ, הוחלט להתקדם לעבר חתימת חוזה עם המדריך הצרפתי.