ליליאנה סגרה, ניצולת שואה בת 92, היא סמל למלחמה באנטישמיות באיטליה. אבל דווקא בסוף השבוע שבו צוין יום השואה הבינלאומי, היא עלתה לכותרות בשל מתקפה אנטישמית מצד אחד השפים הידועים במדינה.
סגרה, ששרדה את הזוועות במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, מהווה בשלושת העשורים האחרונים את הקול החשוב והחד ביותר בארץ המגף נגד האנטישמיות, הגזענות ושנאת הזרים. ב־2018 אף קיבלה מנשיא איטליה מינוי לתפקיד "סנאטורית לכל החיים". אלא שבשנים האחרונות היא סופגת שוב ושוב התקפות אנטישמיות בוטות מהימין הקיצוני ומהשמאל הקיצוני כאחד – עד כדי כך שהיא נאלצת להסתובב עם מאבטחים.
2 צפייה בגלריה
שף רוביו ליליאנה סגרה
שף רוביו ליליאנה סגרה
מימין: השף רוביו, משמאל: ליליאנה סגרה
(צילום: מימין מתוך אתר ה"קוריירה דלה סרה", משמאל AP)
המקרה האחרון אירע לפני כחודש, כשאחד השפים הידועים והפופולריים באיטליה, גבריאל רוביני בן ה־39, המכונה "שף רוביו", השתלח בסגרה לאחר שדיברה על ישראל. בין היתר הוא קבע שישראל היא מדינה "פאשיסטית" ותקף את סגרה בשל "שתיקתה הרועמת" בכל הנוגע למצוקות הפלסטינים. סגרה הגישה תלונה למשטרת מילאנו, ואתמול הוגש נגד השף כתב אישום בגין הסתה ואנטישמיות.
2 צפייה בגלריה
ליליאנה סגרה
ליליאנה סגרה
ליליאנה סגרה בסנאט האיטלקי
(צילום: AFP)
סגרה הייתה בת 13 בלבד כשנשלחה לאושוויץ, והייתה מהבודדים שהגיעו מאיטליה והצליחו לשרוד. בעשרות השנים האחרונות היא מספרת על זוועות השואה לצעירי איטליה. "גם כשמראיינים אותי בנושא באיטליה, יש זמנים שהשונאים משמיעים את קולם בפומבי, וגם חותמים בשמם על הודעות שנאה", היא סיפרה.
רוביו הואשם בעבר פעמים רבות באנטישמיות, אך הכחיש את הטענות והשיב: "אין לי כלום נגד יהודים, אלא רק נגד הציונים".