אחד המוסדות הקולינריים הוותיקים בתל אביב, מסעדת "בראסרי", השייכת לרותי ברודו ולקבוצת R2M, נסגרת, בשל קבלת איכון מהשב"כ של עשרות עובדים שנדרשו להיכנס לבידוד.
"עשרות עובדי בראסרי קיבלו איכון מהשב"כ והתבקשו להיכנס לבידוד", מסרה ברודו, "אין לנו יכולת להפעיל את המסעדה בלעדיהם ואין לנו את היכולת לשלם עבור ימי הבידוד. אנחנו סוגרים ונפתח כשהמדינה תיתן לנו לנשום".
1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית מגל)
"הגיוני שקבוצה כזאת גדולה בזמן משבר מצמצמת פעילות", אמר לנו מסעדן ותיק. "בהתחלה המקום עבד 24/7, אבל לפני כמה שנים אפילו מזה הם ירדו כי לא היו עובדים. הגיוני שלנוכח המשבר הכלכלי הנוכחי הם סוגרים, זה לא צריך להפתיע אף אחד".
מסעדת הבראסרי נחשבת לאחת המסעדות הפופולריות והמצליחות בתל אביב. היא נפתחה לפני 18 שנה ברחוב אבן גבירול מול כיכר רבין. פתיחה מתוקשרת ומפוארת כמו שהייתה למסעדה, כמעט ולא זכורה בתולדות המסעדנות בארץ. בשנים הראשונות גדשו את המקום כל המי ומי - מדוגמניות ושחקנים ועד אנשי עסקים ופוליטיקאים - כולם הגיעו לקבל קצת אווירה של חו"ל בתל אביב. המסעדה, שמיום פתיחתה עבדה במתכונת של 24/7 - כלומר, הייתה פתוחה במשך כל ימות השבוע 24 שעות ללא הפסקה, עברה לפני כשנתיים לפעילות רגילה - והייתה פתוחה 24 שעות רק בסופי שבוע. היום (ד'), כאמור, הודיעה ברודו על סגירתה.
בחודשים האחרונים, עם פרוץ הקורונה, נפוצו שמועות על כך שהמקום על סף סגירה, אך מנכ"ל הקבוצה, אורן שנבל, דחה מכל וכל את השמועות, ואכן בתום הסגר, נפתחה הבראסרי, יחד עם עוד אלפי מסעדות ברחבי הארץ. בחודשים הקרובים יתחילו עבודות הרכבת הקלה ברחוב אבן גבירול בתל אביב, בפאה מזרחית של הרחוב, דבר נוסף שמעמיד את הפתיחה המחודשת בסימן שאלה גדול.

הבראסרי לא לבד

אבל מסעדת הבראסרי לא לבד: גם מסעדת הסלון של אייל שני נסגרה זמנית לפני כשבוע וחצי בעקבות ההגבלות החדשות על המסעדות; וכמוה מסעדות נוספות כמו מסעדת הפועלים הבוכרית, חנן מרגילן.
מסעדנים בכל רחבי הארץ מדווחים על ירידה דרמטית בתנועת הלקוחות בשבוע האחרון. המסעדות ובתי הקפה ברחבי הארץ אולי פתוחים למראית עין, אבל למעשה נראה שכבר עדיף היה שלא ייפתחו. המגבלות החדשות לצד העלייה בתחלואה השאירו את קהל הסועדים והמבלים בבתים, ורוקנו את המסעדות. "בהתחלה באמת חשבנו לסגור כי יותר זול להיות סגור, אבל עד כמה שזה נשמע הזוי, יקר לסגור את המסעדה כי כשסוגרים צריך לשלם לספקים את כל השוטף 90 ושוטף 60, וצריך לשלם פיצויים ל-30 עובדים, זה הרבה כסף", אמר לנו השבוע אייל שורצברד ממסעדת בליקר במשגב. "עכשיו נשארנו רק עם 15 עובדים, אין יותר ברמנים, אני ואח שלי מוזגים משקאות. גם אין לנו יותר אחראי משמרת, אנחנו בעצמנו אחראי משמרת, אנחנו מתחלקים גם משמרות האלה. גם במטבח קיצצנו: בגל הראשון פיטרנו שתי שוטפות כלים ואנחנו שטפנו כלים. אנחנו בעלי עסק, אנחנו כאן 12 שנה, ואז ביום אחד אתה גם שוטף כלים, גם אחראי משמרת, גם איש משלוחים".