באופן מפתיע ובלתי צפוי הודיע אתמול (ב') שר האוצר אביגדור ליברמן כי בכוונתו להגיש עד סוף השנה הצעת חוק לביטול המס על העסקת עובדים זרים. ההודעה התקבלה בשמחה רבה בענף המסעדנות, ענף שהוא כיום אחד המעסיקים המרכזיים של עובדים זרים בישראל.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
ענף המסעדנות משתייך ל"מעגל הראשון" של העסקים הנפגעים, ונמצא מאז פרוץ משבר הקורונה בקשיים רבים ובאי ודאות מתמשכת.
עו"ד עמית גרוס: "הדבר לא באמת הפחית את מספר העובדים הזרים – וכך נוצר מס מיותר שהכביד מאוד את העלויות של המעסיקים, וגרם לעליות מחירים שגולגלו, בסופו של דבר, על הסועדים"
ברקע שמחת המסעדנים ההודעה של שר האוצר העלתה גם הרבה שאלות בקרב מסעדנים וסועדים גם יחד: איך זה ישפיע על השוק, מהן ההשלכות של ביטול המס, האם זה ישנה את הענף, האם הסועדים ירגישו בכך, ושאלת השאלות - האם צפויה ירידת מחירים במסעדות בעקבות כך?
"החל משנת 2003 מי שמעסיק בישראל עובדים זרים, כולל עובדים הנחשבים למסתננים - ולפי הערכות ישנם כיום עשרות אלפי מסתננים בישראל, מסודאן, מאריתריאה וממדינות נוספות - צריכים לשלם מס בשיעור של 20% מסך ההכנסה של העובד הזר", מסביר עו"ד עמית גרוס, שותף, מייסד ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.
3 צפייה בגלריה
מלצרית בעבודה
מלצרית בעבודה
האם אנחנו בדרך להוזלת מחירים בענף המסעדנות?
(צילום: shutterstock)
כלומר, אם לפי ההערכות השכר הממוצע לעובד זר במסעדה הוא כיום כ-10,000 שקלים בחודש, אז החיסכון למסעדה אחרי התקנה החדשה יעמוד על כ-2,000 שקלים לעובד. "בענף המסעדות האתניות, בענף התעשייה ובענף הבנייה שיעור המס מופחת ועומד על 15%", ממשיך גרוס, "אבל בתיאוריה מטרת החוק הייתה להקטין את כמות העובדים הזרים ולהגדיל את העסקת העובדים הישראלים; בפועל, ישראלים רבים מסרבים לעבוד בתחומים מסוימים, כך שהדבר לא באמת הפחית את מספר העובדים הזרים – וכך נוצר מס מיותר שהכביד מאוד את העלויות של המעסיקים, וגרם לעליות מחירים שגולגלו, בסופו של דבר, על הצרכנים".
"את המס הזה ספגו כמובן המעסיקים, אבל הוא גולגל גם למחירי המנות שאוכלים הסועדים, ויש אף שגורסים כי המס הזה הוא אחד הגורמים המרכזיים לעליית המחירים בענף בשנים האחרונות, אם לא המרכזי שבהם"
אבל השאלה הגדולה היא איך זה ישפיע על ענף המסעדנות. "ההגבלות שהוטלו על-ידי המדינה עקב התפרצות נגיף הקורונה, החל מסגירה מוחלטת והמשך בהגבלה של כמות הסועדים בו זמנית או בשימוש בתפריט או כלי אוכל חד פעמיים, גרמו לעלויות ההפעלה של המסעדות לגדול משמעותית לעומת יכולות הכנסה נמוכות משמעותית על רקע תפוסות דלילות. כולנו ראינו בחודשים האחרונים מסעדות שנסגרו, כמו מסעדת 'צפרה' או 'חדר האוכל' שפעלו בהצלחה במשך שנים רבות. בימים אלה נדמה שהענף מתחיל להתאושש, ודברי שר האוצר מהווים בשורה של ממש מבחינת הענף. ההשפעה של המהלך הזה חיובית כמובן, וזה עתיד להיטיב גם עם בעלי המסעדות וגם עם הסועדים".
אז צפויה ירידת מחירים במסעדות? "עד כה ההיטל הזה הקפיץ את מחיר העסקת העובדים הזרים ב-20% על הברוטו, כלומר – כל משכורת עלתה בשיעור הזה. בענף ובשוק חסר יציבות, בהם מתח הרווחים נמוך מאוד ומסעדות רבות מתקשות להתקיים, עלויות של 20% זה הרבה מאוד. כיום, כמעט אין מסעדה שאינה מעסיקה לפחות שניים-שלושה עובדים זרים במגוון תפקידים - כטבחים, אנשי לוגיסטיקה, תחזוקה ועוד. את המס הזה ספגו כמובן המעסיקים, אבל הוא גולגל גם למחירי המנות שאוכלים הסועדים, ויש אף שגורסים כי המס הזה הוא אחד הגורמים המרכזיים לעליית המחירים בענף בשנים האחרונות, אם לא המרכזי שבהם.
"לאחר שיוסר המס, כולנו עתידים לשלם פחות במסעדות, או לכל הפחות – לקבל יותר תמורה עבור הכסף שלנו, דבר שיתבטא באוכל ובשירות טובים יותר. שר האוצר התבטא באומרו כי הוא 'מצפה לראות את ההוזלה מגולגלת לצרכנים', ולפחות בכל הנוגע לענף המסעדות – אני חושב שהציפייה שלו תתממש".
המסעדן אלון פרידמן: "כל דבר שמיטיב עם הוצאות כאלה ואחרות כמו חומרי גלם, שכר העסקה או מיסוי כזה או אחר, יכול להוביל להוזלת מחירים"
האם זה עתיד לפגוע בעובדים הישראלים בענף? "לא, לפחות לא בשלב הראשון. גם כיום, במרבית המקרים העובדים הזרים מאיישים תפקידים שהעובדים הישראלים נמנעים מהם, ויש תפקידים שהעובדים הזרים מתקשים לבצע, למשל – מלצרות או אירוח, תפקידים המצריכים שליטה בשפה העברית. כך, שלפחות בשלב הראשוני - מרקם העובדים במסעדות לא צפוי להשתנות מהותית".
3 צפייה בגלריה
עו"ד עמית גרוס
עו"ד עמית גרוס
עו"ד עמית גרוס: "יש עוד צעדים שאפשר לעשות ולהקל על המסעדנים"
(צילום: סיגל סבן)
יש עוד דברים שאפשר לעשות בשביל לאושש את הענף? "בהחלט, ישנם הרבה צעדים שאפשר לעשות. למשל, יש לקבוע תקופה מוגבלת שבמסגרתה יופחת שיעור המע"מ למסעדות. הפחתה זו תאפשר למסעדות להוריד מחירים לצרכן הסופי, ובתוך כך, תעודד באופן משמעותי את הביקוש והצריכה. מדיניות הפחתת המע"מ יכולה לאושש באופן מהיר ויעיל למדי את ענף המסעדנות מהשפל הכלכלי והקשיים הרבים שהביאה איתה הקורונה.
"משבר הקורונה, שכמעט וחיסל את הענף, לימד את כולנו שחשוב לדאוג לרגולציה כלכלית בשעת חירום. שינוי מהיר של כללי המשחק הרגולטוריים או המנהליים באופן שיעניק למסעדות הקלות רבות שקשורות לרישיון העסק של המסעדה או חידושו; פטור מאגרות שילוט; פטור או הנחה משמעותית מתשלום ארנונה, למשל חישוב מחדש לתקופה מוגבלת של השטח הקובע של כל המסעדות, כך ששטח ההושבה של כל מסעדה לא ייחשב כשטח הנדרש בתשלום ארנונה לעירייה הרלוונטית.
"אפשר גם להפחית היטלים שונים כמו היטל עובדים זרים, ביטול הפיקדון הנדרש עבור אותם עובדים, וקבלת אישור העירייה לניצול מקסימלי של השטח החיצוני של כל מסעדה - ללא כל הגבלה. אלה רק כמה דוגמאות, ישנן כמובן הרבה נוספות".

בדרך להוזלת מחירים במסעדות?

והמסעדנים, כאמור, בעננים, מקווים שהמהלך של ליברמן ייצא לפועל: "לפני הטלת המס על העסקת עובדים זרים הייתה עולה לנו מחלקה של שוטפי כלים איקס כסף, והיום היא עולה בדיוק פי שניים", מוסר המסעדן אלון פרידמן, מבעלי קבוצת "בארכה האוס" המחזיקה במסעדות משייה, אונזה ומגרב. "המס הזה מייצר הוצאות של עשרות אלפי שקלים בשנה, ולפעמים זה מגיע גם למאות ולמיליונים בשנה, תלוי בגודל המסעדה".
3 צפייה בגלריה
אסף ליס ואלון פרידמן שהיו שותפים של יוסי שטרית במסעדת "משייה"
אסף ליס ואלון פרידמן שהיו שותפים של יוסי שטרית במסעדת "משייה"
אלון פרידמן, בארכה האוס: "זו בשורה משמחת"
(צילום: אביגיל עוזי)
עברתם שנים קשות עם המס הזה. "הממשלה הטילה על המסעדנים מס שאין להם בכלל קשר אליו. אם המדינה רוצה שהעובדים הזרים ייצאו מהמדינה או כל דבר אחר, היא צריכה לפעול בנושא ולא לגלגל את זה אלינו. מה הסיבה שרוצים שנשלם? אין אלטרנטיבה בשוק העבודה לשוטפי כלים. הלוואי שהייתה. המסעדנים הם בסך הכל אנשים שמייצרים עסקים במדינת ישראל וגורמים לזה שתהיה פה פריחה, תיירות ותעשייה והפתרון לזרוק מס על אנשים שלא קשורים להגירה, זה לא פתרון וזה מייצר לנו עלויות גדולות".
מה הסיכוי לדעתך שזה יוביל להוזלת מחירים בתחום? "כן, זה בהחלט יכול לקחת לשם. כל דבר שמיטיב עם הוצאות כאלה ואחרות כמו חומרי גלם, שכר העסקה או מיסוי כזה או אחר, יכול להוביל להוזלת מחירים. הבשורה הזאת היא בשורה משמחת שתגרום לעסקים להצליח יותר, והלוואי שהצעת החוק הזאת תצליח".