פלאפל הנשיא בעפולה, מקום ותיק ומוערך בעיר, התפרסם לא רק בזכות טעמם של כדורי הפלאפל שלו, אלא בזכות דבר אחר לגמרי, ויש שיקראו לזה אפילו "טריק": הכישרון המיוחד של שלושת האחים שמנהלים את המקום על פני המתחרים הוא כישרון להקפצת כדורי פלאפל חמים לתוך הפיתה, והכנת מנות במהירות שיא של פחות מעשר שניות.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
גולן אוחנה (50) ושני אחיו מנהלים את הפלאפלייה המשפחתית שלהם, שאותה הקים האב. אוחנה מספר שהוא פוקד את פס הפלאפל מדי יום מאז שהיה בן 17 וחצי.
3 צפייה בגלריה
פלאפל הנשיא מקפיץ הפלאפל
פלאפל הנשיא מקפיץ הפלאפל
מקפיץ הפלאפל: זה כולל גם תיפוף
(צילום: אסף מגל)
את הפלאפל אוחנה מרכיב בדרך ייחודית - הוא מקפיץ את הכדורים לתוך פיתה ועושה את זה בחינניות ועם הרבה שמחת חיים: יד אחת מקפיצה והיד השנייה מחכה עם הפיתה לכדורי הפלאפל שינחתו בתוך המנה וישלימו את הפיתה. וזה לא נגמר שם: אחרי שהיד המקפיצה משחררת את כדורי הפלאפל לאוויר, אוחנה מתופף על המגש ומוסיף קצב למופע, וכל זאת תוך כדי שהוא מברך כל אחד מהלקוחות שנכנסים לחנות.
"אתה לא שם את כדור הפלאפל בצורה רגילה, אלא מקפיץ אותו באוויר, מסובב אותו, מכניס עניין, והלקוח נהנה", מסביר אוחנה. "יום אחד הגיע לכאן רופא שאמר לי שאיך שאני גורם לאנשים לחייך, זה עושה ריסט לגוף, כמו ניקוי רעלים. יתרון נוסף בהקפצה זה שהלקוח מקבל מופע, ויתרון שלישי זה שהלקוח נהנה מהטעם של הפלאפל".

בסך הכל חומוס ופלאפל

אוחנה צנוע ולא אוהב להשוויץ בכמות המנות שהוא מכין מדי יום וגם לא במספר הכדורים שהוא יודע להקפיץ. אבל כשבכל זאת התעקשנו לקבל תשובה, הוא סיפר ששיא ההקפצות שלו עומד על שבעה כדורים במקביל.
"התברכנו בזריזות ידיים", הוא מסביר, "כשלקוחות היו אומרים לנו שקצב הכנת המנות לא מהיר מספיק, התחלנו להקפיץ. בכל פעם שהיה בא לקוח שאמר 'זה לא מהיר מספיק' ניסינו לעשות את זה מהר יותר, וכך התאמנו וכל פעם השתדרגנו קצת. אנשים מחייכים וזה לא קשור בכלל לשכר על העבודה שלנו, זה הכי חשוב לנו".
3 צפייה בגלריה
פלאפל הנשיא מקפיץ הפלאפל
פלאפל הנשיא מקפיץ הפלאפל
ואיך הטעם? פלאפל הנשיא בעפולה
(צילום: אסף מגל)
איך אנשים מגיבים בדרך כלל? "אנשים בהלם, חלק רוצים לצחוק אבל מתביישים וחלק מתפוצצים מצחוק. התגובות מדהימות, אומרים לנו מילים טובות ומברכים אותנו, איך שרואים שהמופע מתחיל, מוציאים טלפונים, מצלמים ומעלים לרשת. תמיד אומרים לי שאני צריך להיות ב-NBA. אומרים לי 'אתה לא מתעייף?', אבל אני בכלל לא מרגיש שאני עובד כשבן אדם שעוד לא אכל כבר הוא עם חיוך, לא משנה מה עבר עליו. כשאתה עושה דבר במהירות ובזריזות, אז אתה עושה את זה בשמחה. בחיות".
איך בכלל הכל התחיל? "הגעתי לזה בניסוי וטעייה, רציתי לדעת מה הדרך הכי קצרה שהכדורי פלאפל יגיעו הכי מהר לפיתה ושלא יפלו והתנועות נבנו, אבל תמיד יש עוד איך לשפר, לעשות את זה מהר יותר, יפה יותר, חיוך, ואז כמובן לאט לאט כל פעם לקוח הגיע ואמר, "אולי תקפיצו אחד? שניים?" כל פעם היה אתגר אחר. יום אחד הגיע לכאן דודו טופז. הוא היה עובר בהופעות שלו עם המיני ואן והיה נכנס לכאן כמו בן בית, היה מפרגן בטירוף, לוקח את המלקחיים וצוחק איתנו. פעם אחת הוא אמר 'אתה הולך להופיע בטלוויזיה', ואחרי שבועיים הם הזמינו אותנו ומשם זה היה ממש טירוף, אנשים עמדו בתור. שבת אחרי זה היינו בכנרת וכל החוף זיהו אותי מהטלוויזיה. הופענו גם אצל דן שילון, החברים של נאור".
לאורך השנים הגיעו אנשים מכל הארץ לראות את ההקפצות בפלאפל ובהם ביקרו את אוחנה גם לא מעט לקוחות מפורסמים בניהם טוביה צפיר, יהודה בארקן וקטורזה שלדברי אוחנה העיד: "אתה מבקש מנה, מקבל מיומנה". גם להקת המתופפים הגיע לאכול אצל אוחנה, כשהוא מספר שהם הציעו לו להצטרף לקבוצת המתופפים.
3 צפייה בגלריה
פלאפל הנשיא מקפיץ הפלאפל
פלאפל הנשיא מקפיץ הפלאפל
אקשן: המקפיץ בפעולה
(צילום: אסף מגל)
יש תחרות בין האחים מי מקפיץ הכי מהר? "יש פרגון ביני לבין האחים, אייל גם מקפיץ וגם איתמר קצת, כולם מקפיצים אבל השיא זה אייל שיכול להכין מנת פלאפל ב-7 שניות. אני למדתי תיפוף בעבר ואפשר לראות כשמגישים מנה שזה לא רק ההקפצה, אלא זה גם מגיע עם תיפוף תוך כדי. מיומנה בתחילת דרכם הגיעו לפה לפלאפל והציעו לי להצטרף אליהם, ולא עשיתי עם זה כלום. אחר כך ראיתי שהם התפרסמו ומה נהיה מהם".
אתם עושים את ההצגה הזאת לכל לקוח שבא או שלפעמים נחים? "כל העניין שזה נעשה לכל לקוח, יש לקוחות שמכירים אותנו שנים כבר ורק מחכים שנקפיץ. אני גם מקפיץ שם אבל היום יש לנו גם צוות ואנחנו מעבירים את המסר לצוות הצעיר והם גם בדרך הנכונה".
תגיד, יש לי שאלה שמציקה לי - למה אנשים כל כך אוהבים פלאפל? "זה באמת אחד הדברים המפתיעים, כי זה בסך הכול חומוס ופלאפל. אבל במילה הזאת יש אותיות פלא, ופלאפל זה פשוט פלא בעיניי, אנשים פשוט אוהבים את זה".