בין אם אתם מחובבי הז'אנר "דאבל-מגה-קריספי-פרימיום-גלידה-פיצוץ" או משונאיו האדוקים - אין עוררין על העובדה שמקדולנד'ס - עם למעלה מ-38 אלף סניפים ביותר מ-100 מדינות - משמשת כלי מדד לכלכלנים ואנתרופולוגים כשזה נוגע למחקרים והשוואות בינלאומיות.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
ישראל, כצפוי, מככבת במדדי המקדולנד'ס האלה: בסקר חדש שיצא בחודש שעבר והשווה בין מנות ההמבורגר המיוחדות היקרות ביותר בתפריט של כל מדינה, ישראל מדורגת במקום הראשון במזרח התיכון ובאסיה, ובמקום החמישי בעולם עם מנת "ביג פרימיום ניו יורק", הוותיקה יחסית, במחיר 42 שקלים.
4 צפייה בגלריה
מקדונלד'ס
מקדונלד'ס
ביג מק של מקדונלד'ס: אינדיקציה לאינפלציה
המדד הזה נוסף ל"מדד הביג-מק" המפורסם של מגזין האקונומיסט, שבוחן שערי מטבעות בהתבסס על מחירו של הביג-מק, מנת הדגל של הרשת. להבדיל מהמדד המוכר, המדד החדש מתמקד במנות המיוחדות בתפריט (לא מנת הביג-מק הזהה בכל מדינה, אלא המבורגרים מיוחדים שמשתנים ממדינה למדינה). חשוב לציין כי לא נבדק המשקל של מנות הפרימיום בכל מדינה, אלא רק המחיר (שער הדולר נכון ליום הפרסום 3.59 שקלים).
בתפריט של מקדונלד'ס ישראל ההמבורגר המיוחד הזה מתואר כ"עסיסי ומשובח. 250 גרם לפני צלייה. מוגש בלחמניה עם תוספת חסה, עגבנייה, בצל סגול וחמוצים, עם רוטב רויאל", או בתרגום חופשי - "יוקר המחייה". וזה לא משהו אישי נגד ניו יורק - גם שאר הלחמניות מסדרת ה"ביג פרימיום", כלומר המבורגר ריב-אנטריקוט שהושקו ב-2011, שנועדו לתת פייט להמבורגרים הארטיזנלים למיניהם - גם מתומחרים כך. לשם ההשוואה, ההמבורגר היקר ביותר במקדונדל'ס ישראל יקר פי שניים יותר מההמבורגר היקר ביותר ביפן - ה"סמוראי מק", שעשוי מבקר יפני שמן משובח ורוטב סויה מקורמל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: דן פרץ)
אבל את ההמבורגר המיוחד היקר ביותר בסניפי מקדונלד'ס בעולם תוכלו למצוא בצרפת. אמנם הביג מק בצרפת זול יותר מאשר אצל השכנות שוויץ וליכטנשטיין, אבל מי שמעדיף המבורגר מיוחד ייאלץ לוותר על 56 שקלים. ההמבורגר הזה משווק בצרפת תחת הסלוגן: "לקחנו את הזמן כדי להציע לך את הטוב ביותר", אבל אין שום דבר אירופאי מעודן במנת ה"טריפל צ'דר ודאבל ביף" הזה. היא מכילה 1,336 קלוריות, "שתי פרוסות של גבינת צ'דר נדיבות שהבשילו במשך 6 חודשים, 100% בשר של עגל שרולה צרפתי, בצל פריך, חמוצים ורוטב מעודן של קטשופ וחרדל". בדקנו - זהב לא נמצא ברשימת המרכיבים.
שבע מתוך עשר המדינות עם ההמבורגרים היקרים ביותר בתפריטי מקדונלד'ס נמצאות באירופה: אחרי צרפת מככבות שוויץ וליכטנשטיין עם אותה מנת צ'יזבורגר, ה-"Big Tasty Double Bacon". המנה נמכרת ב-48 שקלים, ולאחריה Double Big Tasty הנורבגי, שזה אותו דבר רק עם סדר מילים שונה משום מה, שנמכרת ב-46.5 שקלים.
אחרי המקום החמישי (ישראל) מגיע הר-בשר מאורוגוואי, Club House 3 Carnes, במחיר של 37 שקלים (אבל מחיר קלורי גבוה - 1,219 קלוריות - שלוש קציצות בשר, רוטב ביג מק, בצל מקורמל, עגבנייה, חסה, בייקון וגבינת צ'דר בלחמניית בריוש).
במקום השביעי, בשקל פחות, מככב ההמבורגר הדני "קארי עוף חם בסגנון ביתי". לפי אתר הרשת בדנמרק מדובר על מתכון מיוחד שפותח יחד עם שף הגורמה המקומי פר ת'וסטסן. יש כאן עוף קריספי, צ'אטני מנגו-קארי, שתי חתיכות של בייקון פריך, זיגוג ג'ינג'ר, מלפפון מתקתק, קטשופ, חסה ועגבנייה בלחמניית בריוש רכה.
במקום השמיני מככבים הספרדים עם "Signature Huevo Benedictine Doble" שלהם, צ'יזבורגר בהשראת ביצי בנקדיט "100% דאבל בשר בקר ספרדי, בייקון, גבינת גאודה, בצל פריך, ביצה, לחם פרג ורוטב הולנדייז מרהיב וקרמי". אכן נחמד להיפרד מ-36.5 שקלים עבור התענוג. אחריו, "Crispy Chicken כל-יכול" הניו-זילנדי ב-34 שקלים מבטיח בכוחותיו המיוחדים "להשביע כל תיאבון", והוא כולל "שתי קציצות עוף, בייקון, גבינה טעימה, חסה טרייה, רוטב ברביקיו ושמנת מיונז".
את רשימת עשרת ההמבורגרים של מקדונלנד'ס היקרים בתבל חותמת מנת ה"עוף חרדל ודבש קריספי ביתי" ההולנדי. "המפגש בין מתיקות הדבש ובין החרדל הוא שהופך את ההמבורגר הזה לכל כך ייחודי", מבטיחים באתר המקומי של הרשת, "נסו אותו עכשיו ותנו לפיצוץ הזה של מתיקות וקראנץ' להפתיע אותך". קנינו. ב-34 שקלים.

ולמדד הביג-מק: איפה נמצא ההמבורגר הכי זול בעולם?

הרשימה הזאת, שנערכה באמצעות חברת ההלוואות CashNetUSA, מצטרפת להשוואה הנפוצה בין מחירי מנת ה"ביק מק" הקלאסית ברחבי העולם: שוויץ וליכטנשטיין מככבות מסורתית בראש הטבלה עם מחיר של כמעט 30 שקלים ללחמנייה הבסיסית (אותה אפשר לקנות במדינות הללו מאז אוקטובר האחרון גם במטבעות קריפטו).
4 צפייה בגלריה
צ'יזבורגר של מקדונלדס
צ'יזבורגר של מקדונלדס
ביג-מק של מקדונלד'ס: הכי זול בפקיסטן
(צילום: shutterstock)
אחריהן מככבות בעיקר מדינות אירופאיות ודרום אמריקאיות, בהן, בואו נודה על האמת, קיימות אלטרנטיבות בשריות מקומיות מפתות בהרבה מאשר מה שיש לרשת מקדונלד'ס להציע. צרפת ואיטליה, למשל, עם מנה במחיר של 25.6 שקלים, לאחריהן הונדורס עם מנה ב-25 שקלים, נורווגיה (24 שקלים), הולנד ואורוגוואי (עם כמעט 24 שקלים למנה) וניקרגואה (23.5 שקלים).
מי שמחפש מציאה טובה יכול לרדת לשכנתנו מצרים, שם יזכה לנגוס בביג-מק במחיר של 7.5 שקלים, ולמוגזמים ממש (ובעלי דרכון זר) מומלץ גם לקפוץ לגיחה בפקיסטן, שם נמכר הביג מק הזול בתבל במחיר של פחות מ-7 שקלים.
לצורך ההשוואה, הביג מק הראשון, שהופיע לראשונה בתפריט של סניף בפנסילבניה בארצות הברית ב-1967, עלה אז 1.62 שקלים. היום הוא נמכר ברוב מדינות ארצות הברית במחיר של פי יותר מעשרה: במיוחד בהוואי המבודדת, עם המחיר היקר ביותר בארצות הברית לביג-מק (כ-19 שקלים) ובניו יורק (כ-18 שקלים). במדינת מיסיסיפי נמצא הביג-מק הזול ביותר בארצות הברית - 14 שקלים למנה.
ישראל, במדד הזה לפחות, נמצאת במקום טוב באמצע, עם ביג מק במחיר של 18 שקלים.