בימים בהם לאכול שווארמה בחוץ כבר לא ממש זול, פגשנו שלושה מכורים שלקחו את האהבה שלהם לשווארמה צעד אחד קדימה והחלו להכין את המאכל הפופולרי בבית. אז מה צריך כדי להכין שווארמה בבית, כמה מורכב התהליך, האם זה חסכוני יותר מלאכול בחוץ? ואיפה יותר טעים - בבית או בשווארמיה? כל התשובות בכתבה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
אם אתם חושבים שאתם חולי שווארמה, כנראה שעדיין לא פגשתם את עדי מנחם (45), רמי גוטליב (57) וליאור בניסטי (41), כל אחד מהם בזמנו הפנוי מעמיד שיפודי שווארמה (סיח) שלא יביישו שום שווארמיה. שלושתם מעידים שמסיבות שונות בהן אורח חיים, אהבה לבישול ואירוח ובעיקר הרצון למצוא את טעם השווארמה המושלם הביא אותם למצב שהם פותחים שולחן לחברים ומשפחה ומשוויצים בתוצרים שלהם.
3 צפייה בגלריה
שווארמה ביתית
שווארמה ביתית
שווארמה: איפה זה עולה לנו זול יותר?
(צילום: גלעד ילון)
"שווארמה זה ממכר. השווארמה זה החיים, לא רואה את עצמי בלי שווארמה בחיים. ברמה כזאת", מספר בניסטי שעוד בתקופת הצבא היה מוציא הפניות בבית החולים רמב"ם כדי ללכת לאכול שווארמה בשדרה החיפאית הסמוכה למתקן.
מנחם מספר שהוא ואשתו היו מדי שבת נוסעים ברחבי הארץ ועוצרים בדוכני שווארמה שונים. עד שנחשף לקבוצת הפייסבוק הפופולרית "שווארמה מפה לאוזן - קהילת השווארמה של ישראל", ונדלק על הרעיון לנסות להכין שווארמה ביתית בעצמו: "ואז קלטתי שזה לא כל כך קשה. אין גבול, אתה יכול לשפד כל דבר על המכונה הזאת", הוא מספר. גוטליב מעיד שהוא תמיד אהב לאכול, לבשל ולעשות דברים בעצמו והרעיון להכין שווארמה תמיד ישב לו בראש, עד שבסוף זה קרה.
שאלנו אותם איפה השווארמה יותר טעימה בבית או בחוץ ולא הייתה לאף אחד מהם דילמה: מנחם העיד שלטעם של הבית אין מתחרים, וגוטליב הסביר ששלו תמיד יהיה טעים יותר, כי הוא שתמש בחומרי גלם יקרים יותר "אני מעיז גם לעשות דברים שהם לא מרשים לעצמם לעשות. אף שווארמיה לא יעשה את הקומבינציה הזאת כי זה לא ישתלם לה".
השלושה מספרים שבניגוד לשווארמיות שמוגבלות בחומרי גלם ותקציבים, בבית אפשר לשחק עם השיפודים ולעשות את כל מה שעולה על רוחם מתבלון מעניין, נתחים איכותיים יותר ושילובים שהופכים לחלום של כל קרניבור. כך נולד שיפוד שעשוי משילובי בשרים כמו שייטל, כבש טחון, ליה, אנטריקוט, פיקנייה, שפיץ ועוד, "אין גבול, כל דבר אפשר לשפד על השיפוד הזה", מסכם מנחם.
3 צפייה בגלריה
שווארמה ביתית
שווארמה ביתית
מה הסוד לשווארמה מושלמת?
(צילום: גלעד ילון)
אז מה הסוד לשווארמה מוצלחת? גוטליב: "הסוד האמיתי הוא המשחק, בשילוב בין סוגי הנתחים והתבלון כל שווארמאיסט שומר את זה לעצמו".
מנחם: "חייבים לחשב את כל הבשר עצמו שנכנס לך על המתקן. זה לא עובד ככה שאני בא לאטליז ולוקח את הבשר שיש, לא. אני אישית בוחר אותו.

לא מסתפק במנה אחת

למרות שזה לא המניע העיקרי, השלושה הסכימו שמחירי השווארמה הגיעו למחירים מאוד גבוהים וזה דבר שפוגש אותם כמעט מדי יום. גוטליב שיפוצניק במקצועו ולכן אוכל מדי יום בחוץ, מנחם לא מסתפק במנה אחת ולעיתים גם לא בשתיים ועם תוסיפו לזה את השתייה וכל התוספות מדובר בהוצאה לא מבוטלת. "אם אני אקנה כל יום פיתה עם שווארמה אני אגמור עם 2000 שקל בחודש הוצאה רק לארוחת צהריים הזאת. אתה מגיע בקלות ל- 80-90 שקל ויש כאלה שאפילו לאפה לא מספיקה להם אתה משלם יותר זה סביבות 100 שקל לאוכל פועלים, לאוכל רחוב, הגזמנו".
מנחם: "השווארמיות נהנות מזה שיש עליות מחירים וגוזרות מזה קופון. הן לא מעלות באותו פרמטר שהעלו להן את המחירים ויש דוכנים שזה לא מגיע להם, מצד שני יש בודדים בארץ שמגיע להם לדרוש את המחיר הזה".
אז כמה עולה מנה שהכנת בבית? גוטליב: "אם אני אחלק את זה למנות ממוצעות לאנשים אני אגיע אולי ל 20-25 שקל לבן אדם עם הפיתה, עם הירקות, עם החמוצים, שתייה והכל. אגב שיפוד אמור להספיק ל-30 איש לפחות".
3 צפייה בגלריה
שווארמה ביתית
שווארמה ביתית
איפה כל החברים שלך?
(צילום: גלעד ילון)
אז אם מישהו עושה שווארמה בבית יכול לצאת לו מנה ביותר זול, לא? מנחם: "איפשהו לא. יש איזה מינימום משקל מסוים. לא תפעיל את כל זה בשביל חצי ק"ג, אז יוצא שאתה קונה לעצמך הרבה בשר וזה כבר יוצא לך יותר יקר. אבל אם כבר, זה גם אפישהו הפך להיות חוויה".
בניסטי: "ברוב המקרים אני מזמין בערך שישה אנשים, כולם אוכלים מינימום שתי פיתות פלוס עוד בשר בצלחת וגם אחרי זה נשאר לי מנות לכל השבוע".

ומה עם הפיתות והסלטים?

כל שיפוד שווארמה שאחד מהשלושה מכינים שוקל מעל 5.5 ק"ג, אבל זה לא נגמר שם. תהליך ההכנה דורש זמן וכמובן הרבה רצון מבחירת הנתחים והתבלינים, דרך רידוד הבשר וכמובן ההרכבה של הסיח שיכולה לקחת לפחות שעה. לאחר שהוא נעטף בניילון נצמד, הסיח נכנס למקרר (מה שגם יכול לקחת זמן זה להבין איפה תשימו שיפוד ענק במקרר) כדי לספוג את התבלינים, להתיישן ולהתהוות לשיפוד אחד - תהליך שלוקח לפחות יום שלם ולפעמים יותר.
חוץ מהשיפוד, השלושה אוהבים לחלוק את הארוחה עם המשפחה הקרובה או חברים, לשווארמה הביתית מצרפים פיתות וסלטים בהכנה ביתית וכל ארוחה כזאת הופכת לחגיגה והם אוהבים לראות את התגובות של האנשים השמחים והשבעים שטועמים את השווארמה שהם הכינו.
ובחזרה לשיפוד - לאחר יום במקרר, הם מורידים ממנו את הניילון הנצמד ונותנים לו להתבשל בין חצי שעה לשעה עד שהשומן מתחיל לנזול והשיפוד מקבל את הצבע הנכון שמבשר שהגיע העת להתחיל לחתוך.
זה באמת שווה את כל הכאב ראש הזה? בניסטי: "באמת צריך לאהוב את זה ברמה שהיא קצת יותר קיצונית ומעל לרגיל. מי שרואה את התהליך בדרך כלל באמת נרתע ואומר לעצמו 'מה אתה נורמלי בוא תצא ותקנה לך מנה שווארמה בחוץ לך 45 שקל בפיתה ואל תשבור את הראש', אני נהנה מהעשייה".
מנחם: "לגמרי שווה את הכאב ראש, זאת חוויה. אבל לא נראה לי שהרבה אנשים מכינים בבית שלהם את האובססיה הזאת".
גוטליב: "מי שזה בשבילו כאב ראש - שיילך למסעדות. מי שאוהב בשר ואוהב לאכול ויודע גם להכין אוכל ולארח, אז שווארמה ביתית זה כיף גדול".
צפו בכתבה המלאה בסרטון שבראש הכתבה

כך תכינו בבית: מתכון לשווארמה עוף

שף שאול בן אדרת
אין שף שלא חולם, לפחות פעם בשבוע על שווארמה. באחריות! המתכון הבא הוא וריאציה משודרגת של מנת הרחוב, מעין שווארמה למעושרות. המנה שלי מבוססת על סטייק פרגית ומוגשת במחבת נחושת על מצע של מסבחה חמה מתובלת בשמן זית, לימון, פלפל שיפקה ופיצוחים.
המצרכים:
לפרגיות - 8 סטייקים פרגית נקיים 1/2 כוס שמן זית 2 כפית חוייאג' 2 כפות בהרט 5 שיני שום, קצוצות 1/2 כפית מלח + פלפל
להגשה - חופן פטרוזיליה, קצוצה חופן פיטוקים, קצוצים חופן צנוברים, קלויים
אופן ההכנה:
  1. משרים את נתחי העוף בכל התבלינים והשמן במשך שעה לפחות (ואפשר גם ללילה במקרר).
  2. צולים את העוף במחבת רותחת וקוצצים בסכין לפרוסות דקות מאוד.
  3. מזלפים מעט שמן זית, מפזרים מעט פיסטוקים קלויים, פטרוזיליה וצנוברים קלויים ומגישים מיד.