חמש שנים אחרי שהקימו את קצביית הבוטיק ביפו שמוכרת סטייקים וחלקי בשר נוספים ולאחר שפתחו גם שווארמייה לאחרונה, מקימים עכשיו בעלי מסעדת "איציק הגדול" ביפו מיזם חדש ומקורי, ראשון מסוגו - מכונה אוטומטית לממכר בשר. המכונה הראשונה התמקמה כבר ברחוב דיזנגוף בתל אביב, בין חנויות הבגדים והברים, ותיפתח לקהל מחר (ד').
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
5 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
מכונה אוטומטית לסטייקים. איציק הגדול
(צילום: שוקה כהן)
מדובר במכונה אוטומטית בשירות עצמי, שבה כל הבשר נמצא בנתיבי קירור מיוחדים. הלקוח בוחר מה הוא רוצה, משלם ואוסף את הסחורה בפתח המיועד. מכירים מכונה אוטומטית לממכר שתייה קרה? אז כזה רק עם סטייקים.
המחשבה על המיזם נולדה בקורונה, כשהמסעדות היו סגורות: איציק לוזון (70), המוכר יותר בשם "איציק הגדול", החליט שזה הזמן שלו לנוח אחרי כל השנים, ובן אסולין, השותף שלו, ישב בבית וחשב על הדבר הבא שהם יעשו.
את מסעדת "איציק הגדול", שכללה בהתחלה שמונה שולחנות בלבד, פתח לוזון ב-1995, אחרי שעבד במסעדת "שיפודי ציפורה" המקורית בבת ים והיה אחראי על הסלטייה במקום. הכינוי "איציק הגדול" ניתן לו כשרצו להבדיל בינו לבין איציק נוסף שעבד אז במסעדה בבת ים, ואותו הוא לקח איתו למסעדה ביפו.
"בן דוד שלי גר בסין כבר המון שנים ומייצר שם מכונות לפי הזמנה. הסברתי לו מה אני רוצה, הוא מצא מפעל של מכונות גלידה ונקניקיות, והם בנו לנו את המכונה"
"ישבתי עם עצמי בקורונה וחשבתי על המכונה הזאת. אפשר להגיד שאנחנו כבר שלוש שנים מפתחים את זה", סיפר אסולין ל-ynet, "בן דוד שלי גר בסין כבר המון שנים ומייצר שם מכונות לפי הזמנה. הסברתי לו מה אני רוצה, הוא מצא מפעל של מכונות גלידה ונקניקיות, והם בנו לנו את המכונה ושלחו אחרי חצי שנה אב טיפוס. שיחקתי איתה קצת, שידרגתי אותה לצרכיי ושלחנו להם בחזרה את הדרישות והם ייצרו לנו 20 מכונות כאלה להתחלה".
5 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
איציק לוזון (מימין) ובן אסולין
(צילום: אילן נרינסקי)
חנות הדגל הראשונה תיפתח בפינת רחוב פרישמן (בפינה הזאת אמורים בקרוב לפתוח מחדש איציק ורותי את דוכן הסנדוויצ'ים שלהם). אין בחנות של איציק הגדול דלת, אין שער, אין תריס ואין עובדים - הכל קורה בשירות עצמי וכל האופרציה מתרחשת במפעל של החנות (שם הבשר עובר טיפול וקיצוב). מדובר במכונה חכמה עם מסך טאץ' שבה הכל מתעדכן און ליין - אם מוצר כלשהו אזל או אם טמפרטורת האחסון אינה תקינה, המכונה משדרת למפעיל.
למה בעצם צריך דבר כזה? "יש לנו אתר און ליין של בשר ואגיו שעובד חזק, ואני מבין שזה לא מובן מאליו לקנות בשר און לין כי אנשים רוצים לראות את הקצב ולשמוע אותו, אבל הגענו לאיכות מיוחדת וכל פעם כשהזמנת משהו ידעת שאת מקבלת את אותו דבר. בקורונה התחלנו לשווק את המוצרים שלנו גם בסופרים ובקצביות אחרות וזה עבד יפה מאוד, אז חשבתי עם עצמי איך הופכים את זה למכונה אוטומטית. היה לי רעיון בראש, ומאותו יום לפני שלוש שנים וחצי ועד עכשיו לא שיניתי דבר בתוכנית המקורית".
5 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
בן אסולין (מימין) ואיציק לוזון בקצבייה שמול המסעדה ביפו
(צילום: ירון ברנר)
באיזה מצב יוצאים הסטייקים ושאר הבשר מהמכונה? "זה בשר טרי שמוקפא בשוק פריז. בלאו הכי 90 אחוז מהאנשים שקונים הביתה בשר מכניסים אותו ישר למקפיא, אז אין בעצם הבדל. ההקפאה שלנו פשוט נותנת תוקף ארוך יותר למוצר. מדובר על מוצרים עם שטח פנים קטן, אז עד שתגיעו הביתה עם הסטייקים ותדליקו את המחבת או את המנגל, הקבב כבר יפשיר. יש לנו שם מינוט סטייק, שקדי עגל, צלעות טלה, טבעות פילה, הכל מוכן לבישול ולצלייה".
5 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
(צילום: שוקה כהן)
ונעבור לחלק המעניין ביותר של הסיפור - המחירים: אז כן, זה יקר ולא מתאים לכל אחד. חשוב לזכור שמדובר בקצביית בוטיק יקרה ויוקרתית, שבה המוצר הסופי מגיע ברמת קיצוב גבוהה מהרגיל. המחירים, אגב, מוצגים לפי מחיר ל-100 גרם (ולא לפי מחיר לקילוגרם, כמקובל). כך, עבור 100 גרם המבורגר תשלמו 10.90 ל-100 גרם (רכשתם חצי קילוגרם? תעשו את המכפלה בעצמכם); פילה בקר (פרות הולשטיין) 35 שקלים ל-100 גרם; נתח קצבים משופד 21.90 שקלים ל-100 גרם; סטייק אנטרקוט 31.90 ל-100 גרם וצלעות טלה 33.90 ל-100 גרם.
הבשר הטחון שנמכר שם הוא בשר מסוג ואגיו שמגיע מחוות הגידול המקומית של המסעדה, ולסטייקים ולשאר החלקים משתמשים בפרות מזן הולשטיין (פרות ששימשו בעבר לחליבה).
5 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
סטייק של "איציק הגדול": "אלה המחירים בקצביות בוטיק"
(צילום: ירון ברנר)
תגיד, מה יהיה עם המחירים? "אלה המחירים בקצביות בוטיק. את יכולה למצוא פילה בקר גם במחיר של 270 שקלים אבל זה יהיה פילה קפוא. לבשר טרי אין פחות מזה. אנחנו משמשים לסטיקיים בפרות ולא בעגלים שעשו את הדרך לכאן במשלוחים בים, והמחיר כזה כי הסטייקים שלנו ברמת קיצוב של מסעדת מישלן זה קיצוב אבסולוטי שלא משאיר גיד אחד מיותר או פחת בצלחת. אני יכול למכור סטייק פילה בפחות, למשל ב-300 שקל לקילוגרם, אבל אז הוא לא יהיה מושלם כמו הסטייק הזה. למשל בסטייק על העצם אני לא נותן עצם ארוכה מדי בשביל שזה לא יכביד על המשקל ואני לא מוכר צלע של כבש עם הגשר באמצע - כל זה בעצם משקל מיותר".