אין שום סיבה לא ליהנות ממאפים גם בגרסה טבעונית, אז אם בא לכם להשקיע ולשחק קצת עם בצק, זאת הזדמנות מצוינת להכין בורקס לבד ולא תאמינו כמה שזה כיף. אם אתם מחפשים קיצורי דרך, אפשר לגמרי גם להשתמש בבצק פילו קנוי שיעשה עבודה מצוינת, ואותו תוכלו להשיג במקפיא בכל סופר.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
והפעם יש גם קינוח מפתה במיוחד: מריטוצו - לחמניית בריוש במילוי קרם וניל שמקורה באיטליה. כשראיתי תמונות שלה ברשת לפני כמה שנים, זה היה נראה שילוב כל כך טעים שהייתי חייבת להכין לו גרסה טבעונית, ובאמת יצא מתכון מדהים שזוכה לתשבוחות כבר כמה שנים. ספרו לי בתגובות איך יצא לכם.

בורקס טורקי במילוי גבינות טבעוניות ומנגולד

המצרכים (ל-6 בורקסים גדולים):
לבצק - 500 גר' (1/2 3 כוסות) קמח 1/2 כפית מלח 300 מ"ל מים 1 כף חומץ 1 כוס שמן לטבילה ודיקוק
או - אפשר להשתמש בבצק פילו מוכן
למילוי - 1 חבילת עלי מנגולד קצוצים דק 1 חבילת טופו קשה או פטה טבעונית 250 גר' (1 גביע) גבינה טבעונית למריחה מלח ופלפל לפי הטעם
2 צפייה בגלריה
בורקס טבעוני
בורקס טבעוני
(צילום: דניאל וגנר)
אופן ההכנה:
  1. לבצק - במיקסר עם וו לישה לשים קמח, מים, מלח וחומץ 3-4 דקות עד שמתקבל בצק רך ואחיד. ניתן גם ללוש ללא מיקסר.
  2. מחלקים את הבצק ל-6 כדורים שווים.
  3. יוצקים את השמן לתוך כלי רחב או תבנית, לוחצים מעט על הכדורים וטובלים אותם בשמן מכל הכיוונים.
  4. עוטפים את התבנית במגבת או ניילון נצמד ומשאירים לשעתיים מנוחה על השיש.
  5. מרדדים עם מערוך כל כדור לעיגול קטן ושטוח ומניחים חזרה בתבנית. משאירים לעוד חצי שעה של מנוחה.
  6. בינתיים מכינים את המילוי - חותכים את המנגולד לחתיכות גסות וצורבים במחבת עד שהוא מצטמצם.
  7. בקערה נפרדת מגרדים את הטופו על הפומפיה הכי דקה או מפוררים את הפטה. מוסיפים את הגבינה למריחה, מלח, פלפל ואת המנגולד הצרוב ומערבבים.
  8. לוקחים את הבצקים המרודדים ומתחילים לפתוח כל אחד על השיש עם ידיים מצופות שמן. פותחים את הבצק עד שמתקבל מרובע שקוף. אם נותרו קצוות עבים, חותכים אותם.
  9. עושים קיפול אחד בקצה הבצק בחלק שקרוב אליכם, ומניחים עליו שורה של המילוי. מגלגלים את הבצק עד שמתקבל גליל ומגלגלים כל גליל כמו חילזון.
  10. מחממים תנור ל-180 מעלות. מברישים את הבורקסים בחלב סויה לא ממותק ומפזרים שומשום. אופים את הבורקסים כ-30 דקות עד שהם זהובים.

מריטוצו טבעוני

המצרכים:
ללחמניות - 500 גר' (1/2 3 כוסות) קמח לבן 10 גר' (1 כף) שמרים יבשים (כף) 110 גר' (1 קופסה קטנה) רסק תפוחים 240 גר' (1 כוס) חלב סויה או שקדים 100 גר' (1/2 כוס) סוכר 100 גר' (1/2 כוס) שמן נייטרלי קורט מלח גרידה מחצי לימון 1 כפית תמצית או מחית וניל
להברשה - מעט חלב סויה מעורבב עם שמן
לציפוי סירופ סוכר - 50 גר' (1/4 כוס) סוכר 50 גר' (5 כפות) מים
לקרם וניל - 250 גר' שמנת מתוקה טבעונית או קרם קוקוס קר (רק החלב הלבן מפחית אחת אחרי קירור) 250 גר' (1 גביע) גבינה טבעונית למריחה 40 גר' (4 כפות) אבקת סוכר 40 גר' (4 כפות) אינסטנט פודינג (ניתן להוסיף עוד במידה והקרם לא מספיק יציב) 1 כפית תמצית או מחית וניל
2 צפייה בגלריה
מריטוצו
מריטוצו
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. לבצק - בקערת מיקסר מערבבים קמח, שמרים, רסק תפוחים, חלב צמחי בטמפרטורת החדר, סוכר, מלח, גרידת לימון ווניל למשך דקה - שתיים.
  2. חותכים את החמאה לקוביות ומוסיפים אותה תוך כדי לישה (או את השמן).
  3. ממשיכים ללוש כ-10 דקות עד שמקבל בצק רך וחלק, מכסים עם מגבת או ניילון נצמד ומעבירים להתפחה של כשעה במקום חמים עד להכפלת הנפח.
  4. בינתיים מכינים את הקרם - במיקסר עם וו הקצפה מקציפים את כל מרכיבי הקרם למשך 3-4 דקות עד שמתקבל קרם רך ואוורירי. מעבירים את הקרם לשקית זילוף ולמקרר להתייצבות עד לשימוש.
  5. כשהבצק תפח, חותכים אותו ל-12 חתיכות שוות במשקל 80 גרם ויוצרים צורה אליפסית של נקניקים.
  6. מסדרים את הלחמניות ברווחים גדולים על נייר אפייה ומעבירים להתפחה נוספת של כשעה.
  7. מחממים תנור ל-170 מעלות. כשהלחמניות הכפילו את נפחן, מברישים אותן בתערובת השמן והחלב ואופים אותן כ-20 דקות עד שהן מקבלות צבע זהוב ומבריק.
  8. משאירים את הלחמניות על השיש עד הצטננות מוחלטת ובנתיים מחממים מים וסוכר במיקרו או בסיר בשביל סירופ הסוכר.
  9. מברישים את הלחמניות בסירופ החם ויוצרים בכל לחמניה חריץ (לא עד הסוף) ומזלפים פנימה את הקרם ממש עד קצה הלחמניה. מיישרים עם סכין או עם פלטה.
  10. מפזרים אבקת סוכר ומגישים. הלחמניות במיטבן ביום ההכנה.