ביום ראשון לפנות בוקר הלכה לעולמה אוסנת בן שטרית ז"ל, אם לארבעה בת 32 מגבעת זאב שהייתה בשבוע ה-30 להיריון, לאחר שחלתה בנגיף הקורונה. ב-72 השעות מאז מותה אלפי נשים הרות מכל רחבי הארץ מיהרו להתחסן. עד כדי כך, שבקופות החולים דיווחו על זינוק אדיר של מאות אחוזים.
כאשר שמע אתמול בעלה של אוסנת, יהודה בן שטרית, על התופעה, הגיב בהתרגשות רבה. "היא הצילה את העולם, כל בן אדם שמתחסן ומנע מוות מיותר זה בזכות האישה הצדיקה הזו", אמר. "לכו תדעו כמה נפשות היא הצילה, שזה יעמוד לזכותה".
3 צפייה בגלריה
אסנת בן שטרית
אסנת בן שטרית
אסנת בן שטרית ז"ל. "הצילה את העולם"
(באדיבות המשפחה )
נתוני הקופות מצביעים על זינוק חד שנע בין פי שניים לשלושה במספר הנשים בהיריון שהתחסנו מאז יום ראשון, לעומת השבוע שעבר. לפי ההערכות, ניתן להסביר את העלייה החדה בזעזוע ובעצב הלאומי ממותה של אוסנת, שלא הספיקה להתחסן וגם איבדה את העובר, כמו גם מהמקרה באסותא אשדוד שנחשף ב"ידיעות אחרונות" כשחולת קורונה בהיריון עברה לידה שקטה ואיבדה את העובר כתוצאה מהנגיף.
קראו עוד:
על פי הנתונים שהועברו מקופות החולים, בימים ראשון עד שלישי השבוע התחסנו בכללית 5,041 נשים בהיריון - עלייה של 158% לעומת שלושת הימים הללו בשבוע שעבר, אז התחסנו "רק" 1,949 נשים. במכבי המגמה דומה: 1,846 מחוסנות השבוע לעומת 886 בשבוע שעבר. במאוחדת דיווחו על עלייה של 233%, ואילו בלאומית על 300 מתחסנות בהיריון השבוע, לעומת 100 בלבד שהגיעו בשבוע שעבר.
כזכור, עמדת משרד הבריאות היא כי על נשים בהיריון להתחסן, וביתר שאת בטרימסטר השני והשלישי. "אנחנו רואים יותר ביטחון מצד נשים הרות, בשבועיים האחרונים הייתה הכפלה בכמות הנשים שביצעו את החיסון", אומר ד"ר רובי אמסטר, מנהל רפואת הנשים במחוז תל־אביב של כללית. "בשם כל הגינקולוגים, כולם ממליצים - לכו להתחסן. במידה שתחלו, המחלה עלולה להיות מאוד קשה".
בקופות מייחסים חשיבות משמעותית למקרה הטראגי של אוסנת, ומשוכנעים כי זה עורר מודעות לחשיבות החיסון. "המקרה של אוסנת שינה כיוון", מודה ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים מלאומית. "אם עד לפני שבוע או שבועיים נשים בהיריון 'ישבו על הגדר', המקרה הזה יצר אימפקט תקשורתי שתורגם ככל הנראה לעלייה במספר הנשים ההרות המתחסנות".
אורלי עוז, בת 36 מרמת־גן שנמצאת בשבוע ה־40 להיריון, היא אחת מאותן נשים שהושפעה ממותה של אוסנת, והחליטה להתחסן בעקבות זאת. "התלבטתי מאוד אם להתחסן בגלל ההיריון. בגלל המוות של אוסנת, שהייתה ללא מחלות רקע, זה דחף אותי לעשות זאת", סיפרה. "לאחר ששוחחתי עם רופאים קיבלתי את ההחלטה. בהתחלה נתנו הנחיות לנשים בהיריון שלא להתחסן. רק לפני כחודש שמו יותר דגש על נשים בהיריון, במיוחד בשבועות האחרונים".
3 צפייה בגלריה
אורלי עוז
אורלי עוז
אורלי עוז
(. "כל מה שקרה השבוע נתן פוש להתחסן" )
עוז מודה שהיה "הרבה בלבול בהנחיות", אבל מסבירה: "כשאת אישה בהיריון, את לא חושבת רק על עצמך. עם כל מה שקרה השבוע, זה בהחלט נתן פוש. נשים בהיריון בקבוצת סיכון, וההצטברות של המקרים עשו את שלהם. בנוסף, אני עובדת בבית מרקחת, ואני רואה שגם אם אנחנו מאוד שומרים על עצמנו עדיין יש בעיה של ערבות הדדית. כמה שלא אשמור על עצמי, לא כולם כמוני".
היא פנתה לנשים הרות אחרות והפצירה בהן שלא להסתכן: "אני ממליצה לנשים אחרות להתחסן כי התועלת עולה על הסיכון, ואסור להקשיב לכל הפייק־ניוז, כי בסוף זה יעלה לנו בחיים שלנו ובחיים של העובר". לאחר קבלת החיסון הראשון היא הביעה סיפוק רב מהחלטתה: "מרגישה שקיבלתי את ההחלטה הנכונה, ואני מאוד שלמה עם זה".
על אף העלייה הניכרת במספר הנשים בהיריון שהגיעו להתחסן בימים האחרונים, בקופות החולים עדיין מדווחים על אחוזי התחסנות נמוכים יחסית. "אנחנו עומדים כרגע על 50% חיסון בקרב נשים הרות", אמרה מלי קושא, האחות הראשית של מאוחדת. "אני מאמינה שהמקרה הזה נתן את אותותיו, לצד המקרה של העובר הראשון שאובחן עם קורונה. אני מניחה שהנשים נבהלו מהמקרים הללו וזה עשה את שלו. נשים בהיריון צריכות לקבל מידע אמין וכתובת, וכשיש כזו זה גורם להיענות הרבה יותר טובה".