בין 390 ל-550 חולי קורונה במצב קשה בשבועיים הקרובים: כך לפי מודל ניבוי חולי קורונה שפותח בבית החולים איכילוב, שמטרתו לעזור לבתי החולים בארץ להתכונן להשלכות גל ההדבקה השני של מגפת הקורונה. המודל הצליח לנבא במדויק את מספר החולים הקשים כבר שלוש פעמים, וכעת אומץ בידי פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לצד המודל של מכון גרטנר לשילוב המלחמה בנגיף הקורונה.
סמנכ"ל המחקר והפיתוח בבית החולים העומד מאחורי המודל, פרופ' אלי שפרכר, התראיין באולפן ynet וסיפר על המודל. "מדובר במודל שמסתכל אחורה על הקשר שבין תחלואה וחולים חדשים לבין חולים קשים שמופיעים שבוע מאוחר יותר", הוא מסביר. "אנחנו משליכים מהקשר הזה אל העתיד בטווח הקצר. המודל לא יכול לחזות התפתחות תחלואה בטווח של חודשים, אלא בטווח של שבועות. זה לרוב מספק לבית החולים זמן להיערך להגעתם של החולים".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
"יש עומס גדול על קופות החולים. יש צורך בחקירות אפידמיולוגיות"
(צילום: AFP)
לפני כשבועיים המודל של פרופ' שפרכר צפה שמספר החולים הקשים יעמוד בימים אלו על מספר שנע בין 282 חולים ל-338. ואכן, כיום מספר החולים הנמצאים במצב קשה עומד על 311. לדבריו של פרופ' שפרכר, המודל אמנם מספק מידע חשוב שיכול להקל על בתי החולים להיערך להגעתם של חולים קשים, אך הוא אינו מספיק כדי לפתור את העומס על הרפואה בקהילה. "במגפה יש יותר מממד אחד. המדינה צריכה להיערך להרבה יותר פרמטרים, ולא רק להתמודדות עם החולים הקשים. יש עומס גדול על קופות החולים ויש צורך לבצע חקירות אפידמיולוגיות. אנחנו צריכים לדעת כמה אנשים יש לחקור ברגע שמזוהה אדם שנושא את הנגיף".
המודל של בית החולים איכילוב, כאמור, מנבא כי בשבועיים הקרובים יהיו בין 390 ל-550 חולים במצב קשה. "זה תלוי בהרבה מאוד גורמים שהמודל לא יכול לחזות, ביניהם התנהגות הציבור והצעדים שתנקוט הממשלה", מסביר פרופ' שפרכר. "יש חשיבות עליונה לנושא המשמעת העצמית והקפדה על כללי הריחוק החברתי. עם זאת, מה שנדרש יחד עם נושא ההתנהלות והתנהגות הציבור, זה מערך גדול, רחב, יעיל ובעיקר מהיר של חקירות אפידמיולוגיות. שני הדברים האלה יחד הם המפתח לשיפור".
הבוקר פרסם מרכז המידע והידע הלאומי את נתוני הקורונה של שבת. 1,101 חולי קורונה חדשים אובחנו, אך מספר הבדיקות היה נמוך בדומה לשבתות אחרות ועמד על 14,358 בלבד (ללא מחלימים). כאמור, 311 חולים נמצאים כעת במצב קשה ו-457 מתו עד כה. בשבוע האחרון נרשמה התייצבות ואף ירידה בקצב גידול המאובחנים היומי, כמו גם בקצב גידול החולים במצב קשה.