"צריך לברך על מה שהושג ולשמוח עם מה שיש", אומר הבוקר (ד') פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת החולים כללית, בריאיון לאולפן ynet. "מי שמסתובב ברחוב ורואה את המשק חוזר לשגרה, לא יכול שלא להתרגש. אני אישית מתרגש. קשה להסביר עד כמה זה משמח".
קראו עוד:
אבל השמחה לא שלמה. "במקביל, צריך לזכור שעדיין לא הגענו לחוף מבטחים", מדגיש פרופ' בליצר. "יש לנו עדיין מאות חולים קשים חדשים בכל שבוע, כתוצאה מזה שרבע מהאוכלוסייה המבוגרת עוד לא מוגנת, עוד לא עבר שבוע מאז שהיא קיבלה את המנה השנייה של החיסון. ואם אנחנו מכניסים פנימה גם את המחלימים - נשאר מספר לא קטן של אנשים פגיעים. הם אלה שמייצרים 95%-98% מהחולים הקשים שאנחנו רואים בשבועות האחרונים. יש לנו עוד עבודה לעשות, אנחנו עדיין צריכים להשלים את ההתחסנות, ובינתיים לנסות לשלוט בתחלואה".
"הזן הדרום אפריקני לא זקוק לנתב"ג כדי להגיע לישראל. הוא כבר נמצא פה ומתפשט כאן. בנתב"ג צריך לקיים שגרת בדיקות כמו במדינות מתוקנות אחרות כדי למנוע מזן עתידי לעשות עלייה יחד עם האנשים שמגיעים לארץ. זו לא תורה מאוד מורכבת"
פרופ' בליצר גם הביע דאגה מהתפשטותו של הזן הדרום אפריקני. "מבין כל הזנים שאנחנו מכירים, הוא מבחינתי היותר מדאיג", אמר. "במקביל לתהליך של פתיחת המשק וההקלות צריך לשמור כל הזמן שהוא לא ימשיך להתפשט. להבנתי, כאחוז אחד מהנדבקים הישראלים חולים בו. כל עוד נשמור על הכמות הזאת, אנחנו נהיה בסדר. בישראל מוקמת עכשיו מערכת לאומית של ריצוף שתאפשר לעקוב אחר ההתפשטות".
לשאלה, עד כמה הזן הדרום אפריקני מידבק, השיב: "אין נתונים על כך שהוא מידבק יותר, בוודאי לא יותר מהזן הבריטי, שהוא הזן העיקרי שפעיל כיום, אבל הוא מדאיג את עמיתיי בחו"ל. אנחנו צריכים להמשיך לעקוב".
1 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
"כדי שנוכל להשאיר את נתב"ג פתוח ולחזור לשגרה, נדרש תהליך סדור, הרמטי, מבוסס, כולל בדיקות ובידודים"
(צילום: נדב אבס)
פרופ' בליצר נשאל גם עד כמה הוא מוטרד מהעובדה שישראלים רבים נוחתים בימים אלה בנתב"ג לקראת הבחירות ועלולים לייבא עימם סכנות. "הזן הדרום אפריקני לא זקוק לנתב"ג כדי להגיע לישראל", השיב. "הוא כבר נמצא פה ומתפשט כאן. בנתב"ג צריך לקיים שגרת בדיקות כמו במדינות מתוקנות אחרות כדי למנוע מזן עתידי לעשות עלייה יחד עם האנשים שמגיעים לארץ. זו לא תורה מאוד מורכבת. מדינות אחרות מתמודדות עם האתגר הזה היטב.
"בישראל יש אתגר שקשור לווידוא בידוד. אנחנו יודעים שלא כל האנשים שנשלחים לבידוד מצייתים להנחיות. כדי שנוכל להשאיר את נתב"ג פתוח ולחזור לשגרה, נדרש תהליך סדור, הרמטי, מבוסס, כולל בדיקות ובידודים, כדי שאנשים שנדבקו בחו"ל בקורונה לא יגרמו להתפשטות המחלה בישראל".