חולי קורונה לא יוכלו לחזור לפעילות גופנית מאומצת ללא אישור רופא: כך קובעות המלצות חדשות של ועדה מיוחדת שהקים משרד הבריאות. ההמלצות נובעות מחשש מפגיעה בשריר הלב, שעלולה להוביל לדום לב אצל המחלימים בזמן פעילות גופנית מאומצת. את ההמלצות חיברו הקרדיולוגים פרופ' שמוליק פוקס וד"ר שירית כזום בשיתוף עם שורת מומחים ברפואת ספורט ובקרדיולוגיה.
קראו עוד:
נגיף הקורונה גורם למחלה נשימתית קלה אצל מרבית הנדבקים, אבל יש לו פוטנציאל לגרום פגיעה ריאתית חמורה ופגיעה רב מערכתית שעלולה לפגוע גם בלב: הווירוס עלול לפגוע באופן ישיר בשריר הלב או במעטפת הלב. הוא עלול לגרום נזק חמור לשריר הלב גם כתוצאה מתופעת "סערת הציטוקינים", שבה תוקפת מערכת החיסון איברים שונים בגוף בתגובה להדבקה בנגיף.
הדמיות שבוצעו בקרב מחלימים מקורונה גילו שיעור גבוה של פגיעה לבבית גם אצל כאלה שלא סבלו מתסמינים במהלך המחלה. בעקבות זאת, גובשו מסמכי עמדה באוסטרליה, בארה"ב, בקנדה, בבריטניה ובהולנד שקובעים כיצד יש לשוב לפעילות ספורטיבית לאחר הקורונה, זאת מתוך חשש לתמותה בעת פעילות גופנית, גם כשאין לכאורה תסמינים פעילים. על סמך המסמכים מחו"ל גיבשה הוועדה של משרד הבריאות שורת המלצות, המובאות כאן לראשונה.
הדמיות שבוצעו בקרב מחלימים מקורונה גילו שיעור גבוה של פגיעה לבבית גם אצל כאלה שלא סבלו מתסמינים במהלך המחלה. בעקבות זאת, גובשו בחו"ל מסמכי עמדה שקובעים כיצד יש לשוב לפעילות ספורטיבית לאחר הקורונה, זאת מתוך חשש לתמותה בעת פעילות גופנית, גם כשאין לכאורה תסמינים פעילים
כל המחלימים, גם אלה שסבלו רק ממחלה קלה, יוכלו לשוב לפעילות ספורטיבית עם אישור רופא בלבד. אם בעת החזרה לפעילות גופנית יופיעו תסמינים נשימתיים או לבביים (כמו לחץ בחזה, חולשה, קוצר נשימה או ירידה ביכולת לבצע מאמצים גופניים מהעבר), על המחלים להפסיק את הפעילות הגופנית ולפנות לבדיקה רפואית.
למחלימים שלא סבלו מסימפטומים, או שסבלו מתסמינים קלים מאוד, תאושר חזרה הדרגתית לפעילות גופנית 14 יום אחרי בדיקת קורונה חיובית או עשרה ימים מחלוף התסמינים. במקרה כזה אין צורך בהערכה רפואית מקדימה, והמתאמן יידרש לחתום על הצהרה רפואית לפני פעילות בחדר כושר או במסגרת ספורטיבית אחרת. המומחים הדגישו שאובדן חוש טרם וריח אינו מונע חזרה לפעילות גופנית.
1 צפייה בגלריה
הולמס פלייס רמת גן
הולמס פלייס רמת גן
חדרי הכושר נפתחו, אבל מי שסבל מקורונה קשה ועבר אשפוז, לא יוכל לחזור לפעילות כל כך מהר
אלה שסבלו מתסמינים קלים שחלפו תוך שבוע - עייפות, בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי ראש, כאב גרון, שיעול ונזלת - יוכלו לשוב לפעילות ספורט בעצימות גבוהה לאחר מילוי שאלון רפואי ואישור רופא מטפל או רופא ספורט. אם אין ממצאים המעוררים חשד לפגיעה לבבית, יוכל הספורטאי לחזור לפעילות גופנית הדרגתית 14 ימים מחלוף הסימפטומים.
מחלימים שסבלו מתסמינים בינוניים שנמשכו יותר משבוע, יצטרכו לעבור בדיקת אק"ג, בדיקת מאמץ מירבי, אקו לב במנוחה או אקו לב במאמץ. אם הבדיקות תקינות, הם יוכלו לקבל אישור מרופא מטפל או מרופא ספורט לחזרה הדרגתית לפעילות גופנית. אם יתגלה חשד לפגיעה כלשהי, המחלים יופנה לקרדיולוג להמשך הערכה, שתכלול בין היתר בדיקת אקו לב במאמץ, בדיקת ארגומטריה, הולטר לב או במקרים מסוימים בדיקת MRI של הלב.
אלה שסבלו ממחלה קשה שחייבה אשפוז, יצטרכו לעבור בירור נרחב יותר, שיכלול בדיקות דם, אקו לב ובדיקות מאמץ. החזרה לפעילות גופנית תתקבל רק לאחר קבלת אישור קרדיולוג מומחה כשבועיים לאחר ההחלמה המלאה. אם אותרה פגיעה לבבית, הספורטאי יושבת באופן מיידי מפעילות ספורטיבית עד לאישור קרדיולוג על החלמה מלאה.