ראייתו של פועל בניין שמסמר בטון חדר לעינו ניצלה: רופאי בית החולים בילינסון שלפו מסמר שחדר לתוך ארובת העין, מילימטרים ספורים מהמוח. בניתוח מורכב שנמשך שעות, הופרדה הרשתית, המסמר הוצא וגלגל העין מולא בשמן סיליקון המונע את קריסת חלקי העין.
האירוע המסוכן, שרק ספורים כמוהו דווחו בספרות העולמי, התרחש לפני כשבוע וחצי. אמבולנס של מד"א הבהיל אל חדר המיון של בילינסון את הפצוע, פועל בניין בן 40 מסלפית, עם פגיעה חודרת של מסמר בטון בעין. פועל הבניין סיפר כי במהלך עבודתו, בעת שעבד עם מסמרי בטון, דפק על אחד מהם והמסמר קפץ אל תוך עינו. הוא הגיע בהכרה מלאה באמבולנס לבית החולים כאשר עינו מדממת ומסמר גדול נעוץ בה.
עם קבלתו בוצעה בדיקת סיטי על מנת לבדוק את גודל הגוף הזר ומיקומו ביחס למוח, לעין ולעצמות. כלומר עד כמה המסמר ארוך ואם הוא חדר את עצמות ארובת העין והגיע למוח.
צפו: ההדמיה התלת מימדית של המסמר שנשלף מעינו של פועל הבניין

בסריקה התברר שאורכו של המסמר 5 ס"מ, מתוכם 4 חדרו אל העין, חצו את העדשה ואת חלל הזגוגית, ננעצו ברשתית ויצאו מדופנה האחורי של העין אל תוך ארובת העין. קצה המסמר היה מרחק מילימטרים ספורים מהמוח. הוחלט על העברתו באופן דחוף לחדר ניתוח על מנת לנסות להציל את העין, למנוע נזק מכני נוסף וזיהום תוך עיני.
בספרות העולמית דווחו מקרים ספורים שבהם ניתן היה להציל את ראייתו של פצוע עם גוף זר חד שחודר לעין בעומק כזה ובצורה כזו. "היה ברור לנו שמדובר בפצוע שראייתו נמצאת בסכנה מיידית ושהוא עלול לאבד את העין", מסביר ד"ר אסף דותן, מנתח רשתית ממערך העיניים בבילינסון.
"נדרשנו לפעול במהירות ולהכניסו לחדר ניתוח. מדובר באירוע שאני לא זוכר שקרה בבית החולים או בכלל בישראל בשנים האחרונות. אלו היו רגעים דרמטיים. אנחנו, המנתחים, נדרשנו לפעול במהירות ובו-בזמן בדיוק מרבי על מנת להציל את העין".

2 צפייה בגלריה
בילינסון מסמר בעין פועל בניין
בילינסון מסמר בעין פועל בניין
הדמיית המסמר בעינו של פועל הבניין
(דוברות בילינסון)
את הניתוח שארך כשלוש שעות ביצעו ד"ר אסף דותן, וד"ר יואב נחום סגן מנהלת מערך העיניים בבילינסון ומנתח קרנית. בניתוח נוקה הדימום שהיה בחלל הזגוגית ונכרתה הזגוגית שמסביב למסמר. המסמר הוצא מן העין בעדינות, והקרנית נתפרה במספר רב של חוטים עדינים שקוטרם כעשירית מקוטרה של שערה. בגלל הפגיעה החמורה בחלקה האחורי של העין, ועל מנת למנוע קריסה של העין והיפרדות רשתית, מולאה העין בשמן סיליקון.
"אקדחי מסמרים יורים במהירות אדירה", מסביר ד"ר יואב נחום, סגן מנהלת מערך העיניים בבילינסון ומנתח קרנית, "בספרות הרפואית תוארו פציעות במנגנון זה שגרמו למוות, לנכות קשה ולאובדן ראייה. למרבה הצער אנו מורגלים בטיפול בפציעות חודרות קשות של העין, אולם לא זכור לי מקרה שבו הייתה פגיעה כה נרחבת, שעברה כמעט את כל החלקים של העין, ושהסתיימה בטוב".
"למרבה המזל, המסמר חדר לקרנית באזור פריפרי ולא במרכזה, ובכניסתו לרשתית, פספס במילימטרים בודדים את מרכז הראייה ואת עצב הראייה. לפני הניתוח הציפיות שלנו לא היו גבוהות אולם הניתוח המורכב עבר בשלום, ולשמחתנו, מספר ימים לאחר הניתוח המטופל החל להבחין בדמויות והצליח לקרוא מספרים גדולים מקרוב. אם יעבור את השבועות הקרובים ללא סיבוכים נוספים, קיים סיכוי לא מבוטל שנוכל לא רק להציל את העין עצמה אלא להחזיר בעזרת ניתוחים נוספים חלק מכושר הראייה שהיה לו טרם הפציעה".
2 צפייה בגלריה
בית חולים בילינסון
בית חולים בילינסון
בית חולים בילינסון
(דוברות מרכז רפואי רבין)
"העיניים הן איבר רגיש ביותר ופגיע ועל כן יש לפעול בכל דרך על מנת להימנע מפציעות בהן", מוסיף ד"ר דותן, "חשוב תמיד לעבוד עם ציוד מגן בכל פעולה שעלולה לסכן את העין, אפילו כשעובדים בבית. אם חלילה נפגעתם מגוף זר חודר בעין יש לפנות למענה רפואי באופן דחוף ולהגן על העין מבלי לגעת בגוף הזר".