הזכאות לטיפולי שיניים משקמים בלאומית - גם למבוטחים בני 75: לראשונה בישראל, החל מתחילת נובמבר, לאומית מרחיבה את הזכאות לטיפולי שיניים משקמים למבוטחים של לאומית בני 75 שנה ומעלה. המשמעות היא שהזכאות מוקדמת בחמש שנים, על חשבון הקופה, מבלי שתקבל כל תמורה ממשרד הבריאות, ובני הגיל הזה המבוטחים בלאומית יוכלו לקבל את השירות על פי סל הבריאות תוך השתתפות עצמית נמוכה.
רבים מבני הגיל השלישי סובלים מבעיות בחלל הפה והשיניים, ממחלות כרוניות ומבעיות רפואיות המשפיעות באופן ישיר על השיניים. הבעיות לרוב מתחילות כבר מגילאי השבעים אך הזכאות בסל הבריאות לטיפול בחינם על פי חוק ניתנת אך ורק מגיל 80 ומעלה.
כדי למנוע בעיות בהמשך, הקופה, כאמור, תעניק טיפולי שיניים משקמים למבוטחים בני 75 ומעלה. מהלך זה, יכול לשנות את פני הדברים ולשפר באופן ניכר את איכות חייהם של המבוטחים המבוגרים. זאת, טוענים בקופה, כדי להעניק למבטוחי הקופה את המענה הדרוש בזמן הנכון, מתוך הבנה שאי-ביצוע טיפולים משקמים עשוי להוביל לתחלואה והידרדרות מקיפה במצב מערכת הפה, העיכול וגם ההערכה העצמית.
הטיפול המשקם מאפשר לאוכלוסייה המבוגרת לשמור על אורח בריא מאוזן ומשפיע ישירות על איכות החיים והחיוניות שלה. רוני רוזנברג, האחראי על החברות המסחריות מטעם לאומית מסביר: "יש לנו ידע שוטף על מגמות. מנהל מחלקת רפואת השיניים בלאומית איתר כי קיימת מגמה של קשישים מעל גיל 75 שנה שביצעו את הטיפולים המשמרים המכוסים בסל הבריאות והוגשו עבורן גם תוכניות טיפול שיקומיות, אולם בהיעדר זכאות בסל הבריאות לאוכלוסייה הזו בקבוצת הגיל הזו הטיפולים השיקומיים לא מבוצעים, להערכתי הסיבות הן כלכליות".
1 צפייה בגלריה
 לראשונה בישראל: טיפולי שיניים משקמים לבני 75 ומעלה
 לראשונה בישראל: טיפולי שיניים משקמים לבני 75 ומעלה
לראשונה בישראל: טיפולי שיניים משקמים לבני 75 ומעלה
(צילום: shutterstock)
בעקבות פניית מנהל מחלקת שיניים והתובנות שלו על הטיפול, הוחלט בלאומית לקחת את הטיפול בנושא לידיים. "כקופת חולים השמה את מבוטחיה בראש סדר העדיפות וכחלק מהחזון שלנו להיטיב עם לקוחותינו, אנו עושים צעד משמעותי למען אוכלוסיית המבוגרים המבוטחים. אנו מאמינים ברפואה פרואקטיבית שהופכת להיות אישית יותר, מוכוונת ומותאמת למטופל ולצרכיו האמתיים", מוסיף חיים פרננדס, מנכ"ל לאומית שירותי בריאות.
לדבריו של רוזנברג, "לא ייתכן להכניס מבוטחים לכיסוי חלקי ולהותיר מבוטחים בגילאי 79-75 ללא מענה. מבוטחים אלה זכאים בסל הבריאות רק לטיפול שיניים משמר, ללא מענה שיקומי ראוי ומכבד למשך מספר שנים. אין סיבה שימתינו בלי השיקום הנדרש. ככל שידחו את הטיפולים הללו כי אין אפשרות כלכלית לשלם עבורם, ייגרמו לאוכלוסייה נזקים בריאותיים.
"אנחנו מסתכלים על ההשלכות שיכולות להיווצר מבעיות בחלל הפה שלא מטופלות בזמן. טיפולים משמרים כמו סתימה או עקירה באים לתת מענה במניעת כאב. טיפולים שיקומיים לכאורה לא באים לתת מענה מיידי לכאב, אבל בהיעדר תותבת, לדוגמה, צורת האכילה משתבשת ויש לזה השלכות מהותיות על דרכי העיכול. זה יכול ליצור לא רק בעיה בלסתות אלא בגוף פנימה, ואת זה אנחנו רוצים למנוע אצל המטופלים שלנו".
בלאומית מספרים כי הם מעדיפים לפתור בעיה של תחלואה בשלב המוקדם הזה כדי שזו לא תתפתח לבעיות חמורות יותר. מתחילת החודש פנו לקופה לקבלת הטיפולים המשקמים בגילאים הללו כבר יותר משישים מבוטחים. משרד הבריאות נתן את ברכתו למהלך על החלוציות וההחלטה לקחת צעד למען המבוטחים של לאומית.
טיפול השיקום הנכלל בסל הבריאות לאוכלוסייה הוותיקה כולל בין היתר: תותבות זמניות, תותבת שלמה קבועה שניתן לאחוז אותה לעתים בלסת תחתונה ב 2 שתלים, ותותבות חלקיות הסמוכה לשיניים תקינות 2 כתרים לאחיזת התותבת החלקית. טיפולי השיניים יינתנו במסגרת סל הבריאות ורק באמצעות מרפאות שיניים בהסכם עם לאומית שירותי בריאות. עלות הטיפולים משולמת על ידי לאומית שירותי בריאות למעט השתתפות עצמית קטנה יחסית החלה על הקשיש.