מקיפאון עמוק לגוף האדם: חיסוני הקורונה של מודרנה ופייזר מצריכים אחסון בטמפרטורות קיצוניות של עשרות מעלות מתחת לאפס, בשל המולקולה הרגישה - mRNA המצויה בהם. הטכנולוגיה הזאת הצריכה היערכות מוקדמת ומורכבת של שינוע החיסונים בכל העולם וגם בישראל, וגם בעיה לא פשוטה: זמן החיים הקצר מאוד של החיסונים.

מדוע החיסונים הללו דורשים טמפרטורה כה נמוכה?

הסיבה לכך היא המרכיב שבחיסון, "סוד הקסם" של פייזר ומודרנה – mRNA (רנ"א שליח). מדובר במעין "העתק" של החומר התורשתי DNA, שנוצר באופן סינתטי במעבדה, ואמור לתת פקודות "תכנות" לתאים של המתחסן, כך שייצרו מעין מעטפת הדומה למעטפת הקורונה.
הגוף אמור לחשוב בטעות שלגוף חדר לכאורה נגיף קורונה, וליצור נגדו את חיילי מערכת החיסון – נוגדנים מנטרלים ותאי T. אלא שמולקולת ה-mRNA היא רגישה מאוד ובלתי יציבה. כדי לשמור על המבנה התקין שלה, היא צריכה להישמר בטמפרטורת קיפאון קיצונית, אחרת המבנה המורכב שלה פשוט יתפרק ויהפוך את החיסון לבלתי יעיל.
4 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
החיסון צריך להישמר בטמפרטורה קיצונית של מינוס 70 מעלות
(צילום: AFP)

מה קורה לחיסון בטמפרטורה לא מתאימה?

שמירה בטמפרטורה גבוהה מדי היא אחת הסיבות המרכזיות לכך שלעיתים מחוסנים נדבקים למרות החיסון: התרכיב בזריקה לא נשמר בטמפרטורה תקינה, מה שגורם להתפרקות החלבונים שבחיסון, וכאמור לחוסר האפקטיביות שלו.
פייזר ומודרנה נערכו מבעוד מועד לעניין הזה: המדינות שרכשו את החיסונים התבקשו להצטייד במקררים המאפשרים טמפרטורות קיפאון עמוק. ההובלה של החיסונים מתבצעת במגשים שאליהם מוצמדים מדי חום. פייזר אף פיתחה מד חום ייחודי ובו GPS, כך שנשמרת בקרה תמידית על הטמפרטורה ועל מיקום המגשים בכל רגע נתון. ממקררי הקיפאון העמוק מובלים החיסונים בצידניות ובהן קרח יבש השומר על טמפרטורת הקיפאון הנדרשת.
4 צפייה בגלריה
המרכז הלוגיסטי טבע סלא
המרכז הלוגיסטי טבע סלא
המרכז הלוגיסטי טבע סלא, שם יאוחסנו החיסונים
(צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

כמה זמן החיסונים יכולים לשרוד ב"מקרר רגיל"?

כאשר יועברו החיסונים ממרכזי האחסון אל האולמות שבהם יתבצעו מבצעי ההתחסנות, הם ידרשו היערכות מיוחדת, כך שלא יישארו חיסונים במקררים. החיסון של מודרנה מצריך טמפרטורה של מינוס 20 מעלות שבה ניתן לאחסן את הזריקות למשך חצי שנה. מרגע שהם מועברים למקררי חיסונים רגילים, הפועלים בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות צלזיוס, תוקפם פג אחרי 30 יום. החיסון של פייזר הדורש טמפרטורת איחסון של מינוס 70 מעלות צלזיוס, "מחזיק מעמד" במקררי חיסונים רגילים (בטווח של 2 עד 8 מעלות צלזיוס) למשך חמישה ימים בלבד.

כיצד יוזרק החיסון לגוף האדם לאחר שנשמר בקיפאון?

לא ניתן להזריק לגוף האדם תרכיב קפוא. לכן, קודם להזרקה, יופשרו החיסונים, ורק כאשר יחזרו למצב הנוזלי שלהם, הם יוזרקו לגוף. ואם עניין הקיפאון מבהיל אתכם, אל דאגה: לא ניתן לשאוב למחט הזריקה תרכיב במצב צבירה מוצק, כך שאין מצב שבו יוזרקו לגוף גבישי קרח מהחיסון.
החיסונים של מודרנה ופייזר דורשים מנה שנייה הנקראת "מנת דחף" כדי להעלות את הנוגדנים לרמה מקסימלית שתישמר בגוף לחודשים ארוכים ככל האפשר. בחיסון של מודרנה הזריקה השנייה ניתנת 28 ימים בדיוק לאחר הזריקה הראשונה, והחיסון של פייזר ניתן בשתי מנות בהפרש של 21 ימים.
4 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
התרכיב יוזרק רק אחרי הפשרתו
(צילום: shutterstock)

איפה יתבצעו החיסונים?

אם לא תהיינה הפתעות, צפוי האישור לחיסון של פייזר להתקבל כבר בחמישי בערב, לאחר אישור ה-FDA, וביום שישי שלמחרת עשוי מבצע החיסונים להתחיל. שבוע לאחר מכן, יתחיל פאנל המומחים לדון בבקשת מודרנה לאישור החיסונים. מדינות רבות בארה"ב כבר נערכו ל"יום הגדול": מיליוני מנות חיסון כבר הועברו במכלי קירור.
החיסונים יתבצעו באולמות ספורט, במרפאות, וגם במרכזי דרייב אין: המתחסן יגיע עם רכבו, יקבל את החיסון בזרוע שמחוץ לחלון בעמדת המתנה כשאינו נוהג כמובן, יתבקש להמתין ברכב 15 דקות כשבאזור אחיות משגיחות, ולאחריהן יוכל להשתחרר לביתו באם הוא חש בטוב. גם בישראל שוקלים לחסן בשיטה זו בחלק מהמקרים.
4 צפייה בגלריה
חברת התעופה יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
חברת התעופה יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
חברת התעופה יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
(צילום: יונייטד איירליינס)
גם קופות החולים נערכו למבצע החיסונים הנרחב, שכך יתבצע בארץ: החל מרגע אישור פאנל המומחים, ידון משרד הבריאות באישור החיסון, תחילה זה של פייזר ושבוע לאחר מכן – מודרנה. בתוך שעות צפוי המשרד לתת את אישורו. החיסונים בינתיים כבר יועברו לקופות החולים, ועם הינתן האות הירוק, יועברו החיסונים בקרח יבש לעמדות החיסונים, שם יהיה על הקופות לחסן במהירות את המוזמנים, בשל הקירור החריג שדורשים החיסונים.
המבקשים להתחסן יוכלו לקבוע תור לחיסון באמצעות אפליקציית הקופה, ויוזמנו לשעה ייעודית. החיסונים יתבצעו באולמות גדולים כמו אולמות ספורט, מתנ"סים וחניונים, ובקופות נערכים לקבלת כ-100 אלף מתחסנים מדי יום. הקופות עדיין מגייסות אחיות, וייתכן שלמבצע החיסונים יצטרפו בהמשך גם פראמדיקים של מד"א וחובשים בצה"ל שיסייעו במבצע החיסונים הנרחב.
החיסון מתחיל להשפיע בתוך שבועיים מהזריקה הראשונה, אולם רמת הנוגדנים הנדרשת להגנה מלאה, מגיעה רק שבועיים אחרי הזריקה השנייה. בחיסון של מודרנה, פירושו של דבר שההגנה תגיע לשיא שישה שבועות אחרי הזריקה הראשונה.