הם יודעים שסירוב צפוי להיתפס כלא לגיטימי בהתחשב בעבודתם - אך חוששים: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ידון השבוע באישור השימוש בחיסון של חברת פייזר, ומנות החיסון הראשונות של חברת מודרנה צפויות להגיע בקרוב לישראל. למרות שאופן מתן החיסון לקורונה ליתר אזרחי ישראל נותר לא ברור, סביר להניח שהישראלים הראשונים לקבלו יהיו חברי הצוותים הרפואיים, ובהם אחיות ואחים.
בהסתדרות האחיות והאחים, שקיימה לאחרונה דיון בנושא עם משרד הבריאות, מזהירים כי חלקם חושש מלהתחסן. במערכת הבריאות מעריכים כעת כי בדומה לחיסוני השפעת, חברי צוותים רפואיים שלא יהיו מוכנים להתחסן יחתמו על 'טופס סירוב', דבר שעשוי להשפיע על עבודתם. מנגד, נראה כי כרגע משרד הבריאות לא יקדם חובת חיסון בקרב הצוותים הרפואיים.
2 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של מודרנה
חיסון לקורונה של מודרנה
לא מוכנים להיות נסיינים: אחיות ואחים שלא מעוניינים להתחסן לקורונה
(צילום: AFP)
בצל החשש הודיע בסוף השבוע פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל קופת החולים כללית, כי הוא יהיה בין הראשונים שיתחסנו, וזאת על מנת להוות דוגמה ולהפיג את החשש בקרב הצוותים הרפואיים. במשרד הבריאות אמרו אתמול (שבת) כי הרופאים, הרופאות האחיות והאחים שיתחסנו – יהיו פטורים מבידוד גם אם יבואו במגע עם חולים מאומתים.
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות והאחים: "הבעיה היא שיש כעת חוסר אמון ואנשים מפחדים. אני משוכנעת שיהיו הרבה עובדים שלא ירצו להתחסן. זה כמו להיות שפני ניסיון. לא כל אחד מוכן, והפחד הוא דבר לגיטימי"
"האחיות הן בני אדם", אמרה אתמול בשיחה עם 'ידיעות אחרונות' אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות והאחים. "כל אדם נורמלי יגיד שהוא מפחד, ומי יהיו הראשונים להתחסן? האחיות והרופאים. יש אחיות שישמחו להתחסן ויש כאלו שחוששות. צריך הסברה ואמון, והבעיה היא שיש כעת חוסר אמון ואנשים מפחדים. אני משוכנעת שיהיו הרבה עובדים שלא ירצו להתחסן. זה כמו להיות שפני ניסיון. לא כל אחד מוכן, והפחד הוא דבר לגיטימי".
בתוך כך יש לציין כי כהן נפגשה לאחרונה עם משרד הבריאות בנושא. "לא סתם דיברו איתנו על הנושא הזה. הם רוצים להכין את השטח. אם זה היה כל כך פשוט הם לא היו עושים את זה. הם יודעים שיהיו בעיות ושזה לא יעבור חלק. ייתכן שנערוך ישיבת זום לאחיות ולאחים ובו נסביר את ההמלך. אני לא חושבת שבהתחלה ירוצו לקבל את החיסון".

"לא מוכנה להיות נסיינית של תרופה"

"אני לא מתכוונת להתחסן", מספרת אחות מבית חולים במרכז הארץ. "אני לא מוכנה להיות נסיינית של תרופה שאף אחד עוד לא יודע מה ההשפעות שלה לשנים הקרובות. יש אחיות שרוצות להתחסן ויש שלא. כל עוד לא יכריחו אותי ולא יאיימו עליי שאני לא יכולה לעבוד יותר, אני לא אהיה בין הראשונים שיתחסנו, גם אם זה אומר שיעשו לי כל יום בדיקת קורונה".
אחות מבית חולים במרכז הארץ: "אני לא מתכוונת להתחסן, לא מוכנה להיות נסיינית של תרופה שאף אחד עוד לא יודע מה ההשפעות שלה לשנים הקרובות. כל עוד לא יכריחו אותי ולא יאיימו עליי שאני לא יכולה לעבוד יותר, אני לא אהיה בין הראשונים שיתחסנו, גם אם זה אומר שיעשו לי כל יום בדיקת קורונה"
אחות אחרת, גם היא מבית חולים במרכז הארץ, אומרת: "אני חוששת להתחסן ואני חושבת שאחכה לפני שאני מתחסנת. תהליך פיתוח החיסונים היה זריז מאוד ומאחר ואני מאוד מקפידה על מיגון, אז אני לא ממש מפחדת להידבק. אני לא בטוחה שהביקוש לחיסון בקרב הצוותים יהיה גבוה".
פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים בסורוקה, חבר הצוות לטיפול במגפות וחבר בוועדת החיסונים של משרד הבריאות, לעומת זאת, סבור אחרת. "השטח השתנה בשבועות האחרונים בצורה דרמטית", הוא אומר. "בהתחלה כולנו חששנו, אך ככל שלמדנו יותר את הנושא החשש הלך ופחת. נסביר לצוותים הרפואיים שכדאי להם מאוד להתחסן. החיסונים הללו נראים מאוד בטוחים וגם נראה שהם מגנים בפני המחלה. חששות ופרנויות זה לא משהו שאפשר להתמודד איתו במאת האחוזים, אבל אני מעריך שהרבה מעל ל-70 אחוזים מחברי הצוותים יתחסנו, ואנשים יעמדו בתור כדי להתחסן.
"יש החלטה חד משמעית שאנחנו לא מכריחים אף אחד להתחסן, אך מי שלא יתחסן – יהיו לכך השלכות. מי שיתחסן לא יצטרך להיכנס לבידוד במידה ויבוא במגע עם חולים. החיים שלהם יהיו הרבה יותר פשוטים. החיסונים הם בטוחים ויעילים ומי שלא רוצה להתחסן לדעתי עושה שטות. אני צופה שברגע שיתחילו לחסן אצלנו, הידע בעולם יהיה כל כך רחב שהחשש ילך ויעלם. בצוותים רפואיים מסויימים ההשלכות יהיו רציניות. כך למשל, אם כירורג לא ירצה להתחסן, לא ניתן לו לנתח".
2 צפייה בגלריה
"לא מכריחים להתחסן, אך מי שלא יתחסן - יהיו לכך השלכות"
"לא מכריחים להתחסן, אך מי שלא יתחסן - יהיו לכך השלכות"
"לא מכריחים להתחסן, אך מי שלא יתחסן - יהיו לכך השלכות"
(צילום: EPA)

2021: 5 מיליון ישראלים יוכלו להתחסן לקורונה

ישראל חתמה אתמול על הסכם שיכפיל פי שלושה את כמות החיסונים שחברת התרופות "מודרנה" תספק במהלך שנת 2021 - משני מיליון חיסונים לשישה מיליון, מה שיספיק לשלושה מיליון אזרחים להתחסן. ב-17 בדצמבר ידון מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) במתן האישור להפצה ההמונית של מודרנה. שבוע קודם לכן ידון ה-FDA על אישור החיסון של פייזר, ממנו תקבל ישראל 4 מיליון חיסונים. אם הכל ילך כשורה, המנות הראשונות מחיסון פייזר יגיעו לישראל בסוף החודש הנוכחי או בתחילת ינואר. חיסוני מודרנה יגיעו מספר חודשים מאוחר יותר.
בעוד שרוב העולם המערבי ממתין לאישור של מינהל התרופות והמזון האמריקאי על מנת להתחיל לעשות שימוש בחיסונים של "פייזר" ו"מודרנה", בבריטניה החליטו שלא להמתין וצפויים כבר בהמשך השבוע להתחיל לחסן את האוכלוסייה שלה באמצעות החיסון של פייזר. באיחוד האירופי מתחו על כך ביקורת ואמרו כי עדיף לחכות לאישור הרגולטורים באיחוד ושל ה-FDA.
לפי ההערכות של חברת "מודרנה", ברבעון הראשון של שנת 2021 יהיו בין 100 ל-125 מיליון מנות זמינות של החיסון שפיתחה. החברה מסרה כי 85 עד 100 מיליון ממנות החיסון שלה יהיו זמינות בארה”ב, ובין 15 ל-25 מיליון מנות יסופקו למדינות זרות. החברה דיווחה גם כי התוצאות החיוביות נשמרו בכל טווחי גילי הנבדקים, מהמתחסנים בני 18 ועד קשישים בני 71 ויותר.