שנה עברה מאז שהקורונה הגיעה לעולם – והפתרון למשבר הבריאותי והכלכלי העצום שהכה ברחבי הגלובוס הולך ומתקרב. בישראל ובעולם כבר מחכים בכיליון עיניים לחיסונים המיוחלים, בתקווה שאלו יחזירו אותנו בהקדם האפשרי לשגרה שאנחנו כל כך מתגעגעים אליה.

בארץ: אופטימיות וחשש

ישראל חתמה אתמול על הסכם שיכפיל פי שלושה את כמות החיסונים שחברת התרופות "מודרנה" תספק במהלך שנת 2021 - משני מיליון חיסונים לשישה מיליון, מה שיספיק לשלושה מיליון אזרחים. ב-17 בדצמבר ידון מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) במתן האישור להפצה ההמונית של מודרנה. אם הכל ילך כשורה, המנות הראשונות יגיעו לישראל בסוף החודש או בתחילת ינואר.
הראשונים להתחסן, בדומה למודל התעדוף של משרד הבריאות בחיסוני השפעת, הם חברי הצוותים הרפואיים ואוכלוסיות מבוגרות, כמו גם אוכלוסיות בסיכון. עם זאת, החלטה סופית בעניין טרם גובשה. בנוסף, קופות החולים טרם עודכנו בשלב הזה האם החיסונים יינתנו במרכזים ייעודיים של משרד הבריאות, או שהקופות בעצמן יקימו מוקדי חיסון נגד קורונה. בהסתדרות האחים והאחיות, שקיימה לאחרונה דיון בנושא עם משרד הבריאות, מזהירים: חלק מהאחיות חוששות להתחסן.
1 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
חיסון לקורונה
(צילום: shutterstock)
בקופת החולים כללית, הקופה הגדולה בישראל, נערכים למבצע החיסונים עם 400 נקודות חיסון ו־40 אלף חיסונים מדי יום - ומתריעים שהאתגר הגדול יהיה הסברה והתמודדות עם אלה שאינם מוכנים להתחסן.
בקופה לא מתכוונים להסתמך על מערך ההסברה של משרד הבריאות באופן בלעדי, וייזמו קמפיינים ייעודיים לעידוד המבוטחים להתחסן. בדומה להערכה במערכת הבריאות, בכללית נערכים למתן החיסונים הראשונים בסוף חודש דצמבר או בתחילת ינואר, כאשר הראשונים להתחסן כאמור יהיו חברי הצוותים הרפואיים. לאחר מכן, יתחסנו בביתם מבוגרים קשישים סיעודיים על ידי עובדי הקופה, ובמקביל יתחסנו גם המבוטחים הראשונים בני 65 ומעלה - בכפוף להנחיות משרד הבריאות שטרם נקבעו באופן סופי.
חיסון הקורונה של חברות מודרנה ופייזר ניתן בשתי מנות. המבוטחים יוזמנו לנקודות החיסון, יקבלו את מנת החיסון ויתבקשו להישאר במשך כמה דקות במתחם החיסון כדי לוודא שאינם סובלים מתופעות לוואי או תגובה ראשונית בלתי צפויה, בדומה לחיסונים אחרים. שלושה שבועות לאחר מכן יזומנו המתחסנים שוב, כדי שיקבלו את מנת החיסון השנייה. הפנייה למבוטחים תיעשה באמצעות מסרון בטלפון או באמצעות יישומון הקופה, אך גם באמצעות שיחות טלפוניות ייעודיות למבוטחים. בקופה נערכים גם כדי לעדכן את רופאי המשפחה באשר לאפשרויות של תופעות הלוואי בקרב המתחסנים בתקופה שלאחר החיסון, ויקבלו באופן שוטף מידע בנושא.
ההקצאה של מנות החיסון בישראל תיעשה בהתאם לגודל קופת החולים, כך שכללית תקבל את מספר המנות הגבוה ביותר - שכן יותר ממחצית מאזרחי ישראל מבוטחים בקופה - ואחריה קופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית. עם זאת, ייתכן כי ההקצאה תושפע גם מהגיל הממוצע של המבוטחים, ומאחר שבכללית שיעור המבוגרים הוא הגבוה ביותר, מספר מנות החיסון שתקבל צפוי להיות גבוה עוד יותר.

בעולם: מתחילים לחסן

בעוד רוב העולם המערבי ממתין לאישור של מינהל התרופות והמזון האמריקאי על מנת להתחיל לעשות שימוש בחיסונים של "פייזר" ו"מודרנה", בבריטניה החליטו שלא להמתין וצפויים כבר בהמשך השבוע להתחיל לחסן את האוכלוסייה שלה באמצעות החיסון של פייזר. באיחוד האירופי מתחו על כך ביקורת ואמרו כי עדיף לחכות לאישור הרגולטורים באיחוד ושל ה־FDA.
מי שכבר החלה בחיסון ההמוני של האוכלוסייה שלה היא רוסיה, באמצעות החיסון "תוצרת בית" שלה, "ספוטניק 5" השנוי במחלוקת, אשר לפי מומחים רבים לא הציג נתונם מספקים שמוכחים כי עבר את כל שלבי הבטיחות והניסוי הנדרשים. ברוסיה החלו כבר אתמול בבוקר בהזרקת המנות הראשונות במסגרת מבצע החיסונים ההמוני שעליו הכריז השבוע הנשיא ולדימיר פוטין. הרוסים הודיעו היום כי יעילות ה"ספוטניק 5" היא 98 אחוז, לכאורה יותר מכל החיסונים האחרים. החיסון הזה, כמו אחרים שפותחו בעולם, ניתן בשתי זריקות נפרדות בהפרש של 21 ימים.
המבצע החל במוסקבה, מוקד התחלואה המרכזי ברוסיה. כפי שפוטין עצמו הודיע, הראשונים שקיבלו את החיסון הם אנשי רפואה, מורים ועובדים סוציאליים, כאלו שנמצאים בסיכון מוגבר לחשיפה לנגיף. חלקם קיבלו הזמנה אישית להגיע ל־70 מוקדי החיסון שנפתחו בעיר. לפי הרשויות במוסקבה, רק בחמש השעות הראשונות למבצע החיסון הגיעו יותר מ־5,000 איש למוקדי החיסון השונים.
לפי ההערכות של חברת "מודרנה", ברבעון הראשון של שנת 2021 יהיו בין 100 ל־125 מיליון מנות זמינות של החיסון שפיתחה. החברה מסרה כי 85 עד 100 מיליון ממנות החיסון שלה יהיו זמינות בארה”ב, ובין 15 ל־25 מיליון מנות יסופקו למדינות זרות. החברה דיווחה גם כי התוצאות החיוביות נשמרו בכל טווחי גילי הנבדקים, מהמתחסנים בני 18 ועד קשישים בני 71 ויותר.