שבועות לתוך משבר הקורונה בישראל, הצורך במיגון כנגד הנגיף המתפשט הולך וגובר. לצד הקפדה על היגיינה ושטיפת ידיים לעתים תכופות, ולמרות הדעות השנויות במחלוקת בעניינן, גם שימוש במסכות פנים הפך למרכיב חשוב באמצעי ההתגוננות. ברחבי העולם ובמיוחד במדינות סין, יפן ודרום קוריאה, השימוש במסכות הפך להיות חלק בלתי נפרד מהשגרה, בשעה שבישראל מסתמן מחסור בהן.
בין שהן יעילות ובין שלא, הביקוש למסכות - הן לצוותים הרפואיים והן לאזרחים - גובר. עם זאת, בבתי החולים מדווחים על מחסור עצום במסכות כירורגיות ובמסכות מסוג N95, שאמורות לספק את המיגון המינימלי לצוותים מפני המחלה. במכרז המהיר שהוציא לפועל משרד הבריאות, נבחרה חברת "שיאון מדיקל" הממוקמת בשדרות, להקים בארץ קו לייצור מסכות שאמור לתת את המענה למחסור. עם זאת, הצפי להשלמת ייצור המסכות הראשוני הוא רק בחודש מאי.
3 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ״ל ״שיאון מדיקל״, דניאל לב, התראיין באולפן ynet והסביר כי האמצעים שיש בידי המפעל כרגע אינם מספיקים כדי לצייד את ישראל במסכות, הן מבחינת כמות והן מבחינת הסוגים הנדרשים. ״כרגע יש כמה מכונות לייצור מסכות הנמצאות בדרך לארץ: שתיים מהן לייצור מסכות 3 שכבות, ואחת לייצור של מסכות מסוג N95. אני מקווה שהחל בתחילת אפריל יהיה אפשר לייצר מסכות בכמויות גדולות״.
3 צפייה בגלריה
עמדת הסדיקה בדרייב אין
עמדת הסדיקה בדרייב אין
הצורך של הצוותים הרפואיים בציוד מיגון גובר יותר מתמיד
(צילום: מוטי קמחי )
הסיבה העיקרית למחסור במסכות, מסביר לב, היא קריסתה של סין, שהייתה ספקית המסכות הגדולה בעולם. הייצור המקומי, הוא מסביר, לא ערוך להתמודד עם הכמויות הנדרשות במצב החדש. בשל הצורך העולמי במסכות, הוחלט במשרד הבריאות להתמקד בייצור מקומי שימנע חוסרים כאלה בעתיד. ״מדובר במוצר נישתי שהיה בשימוש בבתי החולים בחדרי ניתוח, כמות הצריכה שלו בארץ היתה פחות ממאה אלף יחידות בחודש, פתאום מדובר בכמות של מיליונים ואף אחד לא היה מסוגל להיערך לכמות כזאת״.
3 צפייה בגלריה
בית חולים פוריה
בית חולים פוריה
הצוות הרפואי בבית חולים פוריה
(צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה פוריה)
לדבריו של לב, המכונות החדשות שיגיעו לארץ יהיו מסוגלות לייצר 60 אלף מסכות ביום, ושני מיליון מסכות בשנה. עם זאת, הוא מעריך כי גם כמות זו לא תוכל לספק את הצורך הקיים בארץ, שנולד עקב מגפת הקורונה. ״מה שאנחנו צריכים זה בעיקר שקט כדי לעבוד. כרגע המדינה צריכה להסתכל קדימה ולהיערך למקרים עתידיים שכאלה בתחומים נוספים״.