בדיקות הסרולוגיה לגילוי נוגדני קורונה אינן יעילות: כך קובע האיגוד האמריקני למחלות זיהומיות במסמך עמדה חדש. זאת, לאחר שתקוות רבות נתלו בבדיקות הללו, מתוך המחשבה שיגלו את מידת ההגנה באוכלוסייה מפני הנגיף.
מדינות שונות בעולם החלו להנהיג את בדיקות הסרולוגיה, שעשויות לגלות האם היה מקרה של קורונה לא מאובחן או אדם נדבק בקורונה ללא תסמינים ופיתח נוגדנים שאולי יגנו עליו ויהפכו אותו לחסין מפני הדבקות חוזרות.
אולם עד מהרה התברר כי שיעור הבדיקות החיוביות במדינות השונות נע בטווח של אחוז עד שבעה אחוזים בלבד, כלומר חלק נמוך מאוד של תושבי העולם נמצאו כבעלי נוגדנים נגד קורונה.
אבל הנתון המשמעותי יותר התברר רק לאחרונה. מחקרים עדכניים גילו כי נוגדני הקורונה הולכים ומתמעטים ככל שחולף זמן מההחלמה, והם ככל הנראה אינם מסמנים הגנה או חסינות כלשהי מפני הדבקה חוזרת. ככל הנראה ההגנה אינה אורכת זמן רב, או שיש מרכיבים נוספים במערכת החיסון, כמו תאי T, שאחראיים על הזיכרון החיסוני, וההגנה מפני ההדבקה החוזרת. בדיקת תאי T, אינה קיימת כיום.
1 צפייה בגלריה
קורונה נגיף קורונה בדיקות מעבדה
קורונה נגיף קורונה בדיקות מעבדה
המשמעות של הימצאות הנוגדנים בדם אינה מבטיחה הגנה מפני הנגיף. בדיקות סרולוגיות
(ShutterStock)
סקר סרולוגי
בישראל הונהגו עד לאחרונה בדיקות "סקר סרולוגיה" ארצי, מתוך הכוונה למפות את שיעור הימצאות נוגדני הקורונה בישראל, ואולי להתנבא על שיעור התחלואה או שיעור האנשים המחוסנים לכאורה.
אלא שמהסקר שכלל בדיקות דם שנערכו בקופות החולים, התברר שרק כ-2-3% מהנבדקים נמצאו חיוביים לקורונה, וגם אצלם לא ברור מהי כמות הנוגדנים שבדמם, שכן הבדיקה היא איכותית (שנותנת תוצאה של הימצאות או היעדרות נוגדנים, ולא כמותם).
כעת, מפרסם האיגוד האמריקני למחלות זיהומיות, כאמור את המסמך שקובע כי בדיקות הנוגדנים אינן מספיקות כדי לקבוע חסינות או סיכון לזיהום מחדש. באיגוד מוסיפים כי אין להסתמך על הבדיקות כדי להימנע משימוש במסכות, חיטוי ידיים או ריחוק חברתי, וכי לא ניתן גם לנפק באמצעות בדיקות הנוגדנים "דרכון חסינות", כפי שחשבו לעשות מספר מדינות בתחילת המגפה.
באיגוד מציינים עוד, כי הרגישות של ספירת הנוגדנים לקורונה היא אופטימלית רק שלושה עד ארבעה שבועות לאחר הופעת התסמינים. כך שאלה שנדבקו קודם לכן, ואף לא יודעים על כך כיוון שהיו אסימפטומטיים, לא בהכרח ייצאו "חיוביים" מבדיקת הסרולוגיה של הנוגדנים, כך שגם במקרה זה – הבדיקה לא תתרום מאומה.
אתמול (ב') פרסמנו פרשה נוספת שמעיבה אף היא על פונטציאל ההגנה של הנוגדנים: חוקרים בהונג קונג מדווחים על מקרה ראשון בעולם של מה שנראה כהדבקה מחודשת בקורונה. החולה שנדבק בנגיף הקורונה החלים ונדבק שוב, ארבעה וחצי חודשים אחרי ההדבקה הראשונית.
"הממצאים מראים כי נגיף הקורונה עלול להישאר בגוף גם אחרי ההחלמה", אמרו החוקרים במאמר שפורסם בכתב העת למחלות זיהומיות Clinical Infectious Diseases וכי "הזיהום בנגיף הקורונה עלול להימשך גם אם לכאורה פיתחו נוגדנים נגדו".
ארגון הבריאות העולמי התייחס למאמר ואמר במסיבת עיתונאים בז'נבה: "מרבית החולים, גם אלה שלקו במחלה קלה, מפתחים תגובה חיסונית לנגיף. מה שלא ידוע הוא לכמה זמן התגובה החיסונית מחזיקה מעמד. אי אפשר לקפוץ למסקנות כלשהן, נדרש מספר מקרים גדול יותר לאורך זמן כדי להבין טוב יותר את תגובת הנוגדנים המנטרלים לנגיף".