באופן שונה ומוזר "החופש הגדול" כבר כאן. השנה נחזור קצת לחופש כפי שהיה בימים שהיינו ילדים, טרם נסיעות לחו"ל, קניות ובילויים יקרים. היינו קצת "ילדי רחוב" עם הכרת תודה והנאה גדולה מה"יש" והקיים. קצת יותר תמימות וענווה וקצת פחות קנאה והשוואה.
הנה עוד משהו שהביאה איתה ה"קורונה" - הזדמנות לרתום את כל המשפחה ולייצר פעילויות מגבשות ולא שגרתיות, ואולי הצצה של הילדים לעולם שלנו "כשהיינו ילדים".
10 רעיונות שלא ירוקנו לכם את הכיס ואף יוספו לקשר וליחסים שלכם עם הילדים:

1. כן משחקים באוכל

הפכו פינה חביבה בבית ל"בית קפה שכונתי" הכינו תפריטים, כיבוד ואף חולצות זהות למלצרים. המלצרים יכולים להיות הילדים, הורים או הורה וילד. אפשר לתת לכל אחד מבני הבית להמציא את המקום שבו היה רוצה שבית הקפה יהיה בעולם, ולהשתעשע בגינונים המקובלים לתרבות המקומית שכולם יפעלו על פיה.
הלמידה על מסורת אחרת מאפשרת התבוננות והעמקה גם על עצמנו - מה המסורת בבית שלנו, מהי מסורת ומה עבר אצלנו בין הדורות השונים. הבנתם נכון, אם תרצו לחבר לחוויה המשפחתית, אפשר לנבור בהיסטוריה ולגלות מאיפה באנו וללמוד ולזהות מה נשאר אצלנו ועבר בין הדורות או כהשפעה של ארץ המוצא.
5 צפייה בגלריה
אמא ובת במטבח
אמא ובת במטבח
מכינים מנות מיוחדות
(צילום: shutterstock)
אפשר גם לנסות גחמות קולינריות על ידי כך שכל אחד בוחר במנה אישית שבה הוא מעוניין. לא על האוכל לבדו עסקינן, שהרי בהתייחסות אישית, לכל אחד מבני הבית והעדפותיו אנו מעניקים את היכולת להרגיש "אתה חשוב לנו", "אנחנו רואים אותך ואת העדפתך/רצונך". אפשר לנסות ולנחש מה כל אחד ייבחר ולגלות עד כמה מכירים אותך בבית, זו הרגשה נפלאה.

2. סדנת צילום משפחתית

צרו רקעים מגניבים בבית או ממש תפאורה עם עציצים, כורסאות, מפות צבעוניות וכל העולה בדמיונכם כרקע לתמונות בוק משפחתיות. אחר כך השתעשעו בצילומים משפחתיים ואישיים. נסו לזהות מאפיינים מתאימים לכל אחד מבני המשפחה, למשל - ילד שאוהב לגו נצלם בסביבת לגו.
לאלו שרוצים בוק בטבע, צאו עם הילדים וחקרו יחד את הצמחים, הפרחים והעצים. צלמו גם אותם בנייד ולאחר מכן השתמשו במדריך לזיהוי צמחים.
קראו עוד:
אם יצאתם לטבע ולאחד מבני המשפחה יש שם של פרח, עץ או משהו צומח אפשר ללמוד גם עליו, וכך לבדוק האם יש דימיון בין מאפייני הצמח לבן המשפחה הקרוי על שמו. עוד דרך נחמדה להכיר לעומק ולהסביר את המשמעות של השמות ובחירתם.
דבר נוסף שמצטלם נפלא ובכל גיל אוהבים - בועות הסבון שמעלות חיוך ושמחה. בנוסף אפשר "ללכוד" בתוך הבועות מחשבות או משאלות, וכך לנקות את הנפש וליצור שיח על רגשות.

3. מסיבת קריוקי/טיק טוק

יש מגוון דרכים להעביר ערב בסלון שבו כולם שרים או רוקדים או גם וגם. אם מישהו מבני הבית מנגן, ניתן לשלב את נגינתו בעניין. או פשוט אתרו פלייליסט שכולם אוהבים ושירו כולם יחד.
לבחירת השירים של כל אחד מבני המשפחה לפי התור יש משמעות. כל אחד הוא בעל השפעה ויש לו חלק בחוויה. אז אל תחששו לדלג משיר ילדים, לרוק כבד ומשם לפופ כי כל היופי להבליט את השונות ואת יכולת הבחירה של כל אחד מבני המשפחה.
5 צפייה בגלריה
בכל פעם מישהו אחר בוחר שיר
בכל פעם מישהו אחר בוחר שיר
בכל פעם מישהו אחר בוחר שיר
(צילום: shutterstock)

4. לתת מכל הלב

עודדו את הילדים לעשות משהו למען האחר. תוכלו למשל להכין ארוחה חמה לחיילים בודדים, לעשות משלוח מהסופר לשכן מבוגר, לתרום צעצועים, ספרים או בגדי בית ספר לנזקקים ולברר מה אפשר לעזור באחת עמותות הפועלות לטובת החיות. סיוע ועזרה לאחר מפתחים בקרב בני המשפחה את היציאה מהבועה האגוצנטרית והתנסות בהסתכלות על האחר.

5. ספא ביתי

ארגנו את הבית עם צלילים ומוזיקה מרגיעה, נרות ואווירה חשוכה ושחקו משחקי מגע: צורות על הגב שצריך לנחש, מעגל מסאז', משחקים עם אביזרים נעימים למגע: מטפחת, נוצה, כדור קוצני וכדומה.
מגע וקרבה פיזית מסייעים לנו להתקרב גם ללא מילים, ומלמדים אותנו הרבה על הצד השני. אפשר להוסיף את הראייה האישית של מה אני רואה בך מעבר לחיצוני ובכך להראות את התמונה השלמה. הסתכלות על החיצוני והפנימי כשלם.
5 צפייה בגלריה
אפשר לשנות אווירה בעזרת מוזיקה ונרות
אפשר לשנות אווירה בעזרת מוזיקה ונרות
אפשר לשנות אווירה בעזרת מוזיקה ונרות
(צילום: shutterstock)

6. מגלים עולמות

כל יום לומדים משהו חדש, אז הנה הזדמנות לפתוח תיבת מידע חדשה בבית. כל אחד שרוצה ללמוד משהו חדש או לחקור נושא מסוים שם פתק בתיבה. בכל פעם מוציאים מהתיבה משהו ללמוד ולחקור אודותיו. אפשר גם לחלק למשימות – לפענח משהו ולשתף בו את כולם. את הידע ניתן למצוא ברשת או באמצעות ספרים.
למידה משותפת יוצרת תחושה טובה - יש על מי לסמוך ולהישען, יש מי שיכול לעזור ולדעת. אך בעיקר חשבו איזו תחושה מספקת יש לילד שמרגיש שלימד את הוריו ואחיו משהו חדש. כן, אנו מראים ומוכיחים שגם הקטנים מלמדים את הגדולים.

7. קולנוע בית

צרו אווירת קולנוע חשוכה בסלון הביתי, עמדת פופקורן ושתייה. בחרו יחד עם הילדים סרטים לצפייה משותפת. בהתאם לגילם, אפשר להזמין חברים ולעשות "משחק תפקידים".
האחד אחראי על הפרסום, הוא זה שיכין כרטיסים שעל גביהם מצוין שם הסרט, שעת צפייה ומקום ישיבה. השני יהיה השומר בכניסה, שיצויד בפנס קטן ויוביל את "קהל הצופים" למקום הישיבה. השלישי יהיה אחראי על עמדת הפופקורן והשתייה.
הפעלת הילדים וחלוקת התפקידים מעלה את תחושת הערך העצמי. הם יחושו תורמים ומועילים לחוויה וההנאה, ובכך תחושת הערך העצמי שלהם עולה.

5 צפייה בגלריה
ערב סרט
ערב סרט
ערב סרט
(צילום: shuterstock)
8. מי אני ומה שמי?
משחקים משחקי תמונות ילדות לזהות מי הילד בתמונה ומאיזו חוויה נלקחה. גם סבא וסבתא יכולים להשתלב בחגיגה, בבית או דרך הזום, ולספר על עצמם וילדותם.
שילובם של סבתא וסבא בחגיגה מאפשר הבנה שאנחנו חלק מקבוצה גדולה יותר (משפחה מורחבת), אחריות וסולידריות על כל מרכיבי הקבוצה. תחושת השייכות עולה ומעמיקים את הקשר עם המשפחה המורחבת.

9. זה לא רק ספורט

אין כמו אקטיביות ופעילות ספורטיבית לעלות את מצב הרוח. להניע את הגוף מדי יום זהו מסר חשוב לילדכם, המעודד שמירה על אורח חיים בריא. יש אינספור דרכים להפעיל את הגוף. גוונו ושלבו כייף וחוויה בפעילות. שתפו את הילדים בתחביבי הספורט שלכם ומשחקי ספורט שנהגתם לשחק בילדותכם.
לדוגמה: משחקי כדור, רכיבה בפארק והליכה במסלולי טבע. בקיצור - כל מה שיזיז אתכם. ספורט והוצאת אנרגיה משותפת מתעלים את האנרגיות ומאפשרים פורקן רגשות. הפעלת הגוף אוטומטית מורידה את מפלס המתח וגורמת להנאה.
5 צפייה בגלריה
מורידים את מפלס המתח
מורידים את מפלס המתח
מורידים את מפלס המתח
(צילום: shutterstock)

10. קמפינג בסלון

אפשר לארגן לילדים קמפינג בבית או בגינה. זוהי פעילות כיפית בכל גיל. כל מה שאתם צריכים - אוהל או לחילופין כריות ושמיכות, שקי שינה ואפשר גם פנסים.
משחקי החוץ ופנים והעמדת פנים מאפשרים חוויה של גמישות מחשבתית ויצירתיות, ואף מאפשרים הבנה משמעותית וגדולה שאולי אין דבר כזה ש"אין דבר כזה" הכל עניין של רצון ותושייה.
בסופו של דבר חיבור הילדים לתחומי העניין של ההורים יוצר חוויה מאוד מחברת ומסקרנת. הילדים נהנים לחוות אתכם ההורים בתחומי העניין שלכם, שם אתם רגועים, מרוצים ומרגישים במיטבכם.
אין צורך לבטל את עצמכם, ולחפש רק פעילויות המותאמות לילדים. סמכו על ילדכם שידעו להתאים את עצמם לעולמכם המרתק, של "הגדולים" המבוגרים. כך ההנאה והיחסים יעלו למקומות אחרים.
חופשה נעימה.
הכותבת היא מדריכת הורים, אחראית הגיל הרך והספורט, מכון אדלר