נתונים שהגיעו הבוקר (ג׳) ל-ynet מראים כי 505 מתושבי בני ברק נדבקו בנגיף הקורונה. יותר משליש מהנבדקים בעיר קיבלו תשובה חיובית לקורונה - נתון שזינק בכ-300 בני אדם מהשבוע שעבר. מוקדם יותר השבוע אף השתתפו מאות בני אדם בהלוויתו של רב בעיר, זאת למרות ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות האוסרות על הלוויות עם למעלה מ-20 איש.
פרופסור אליהו סורקין, מנהל מחלקת חולי הקורונה בבית החולים מעייני הישועה שבבני ברק, התראיין לאולפן ynet והביע את חששותיו נוכח נתונים אלו. "אצלנו במוסד יש 27 חולים, מהם 5 במצב קשה ביותר. אף מדינה לא הייתי יכולה להיות מוכנה לאסון שכזה, והדבר החשוב ביותר הוא שאנשים צריכים להיות בבית. מדובר בפיקוח נפש ובעניין של חיים או מוות".
2 צפייה בגלריה
כך זה נראה בהלוויה
כך זה נראה בהלוויה
מאות אנשים בהלוויה בבני ברק
בריאיון, נשאל פרופ׳ סורקין, אדם חרדי בעצמו, האם ההנהגה החרדית נכשלה בלמנוע הידבקות המונית בקרב הקהילה. הוא השיב כי הבעיה טמונה במודעות למחלת הקורונה בעולם הדתי בכלל. "אחוז גבוה מאוד מהחולים בארץ הם דתיים. זה מגיע כמובן מהמנהיגים שלהם, כשאדם מנהיג קהילה הוא מקבל מהקהילה שאלות ומנחה אותם מה לעשות ומה לא לעשות. אני לא בטוח שזה עבד היטב כדי למנוע את המצב. לפני שבועיים בערך ביקשתי מרבנים לסגור בתי כנסת ולהתפלל בחוץ, הם לא הבינו על מה אני מדבר, אבל צריך לזכור שמשרד הבריאות לא אסר את זה לפני שבועיים, וגם הממשלה לא אסרה - אז הם המשיכו להתפלל. התפילות בחג הפורים עשו אסון".
סורקין מסביר כי להפנות אצבעות מאשימות למשרד הבריאות או להנהגה החרדית אינה התשובה. "התגובה של משרד הבריאות ושל הציבור היא תגובה שהייתה דומה בכל המדינות. הצעקות הגיעו מהרופאים, מהאחים ומהאחיות שראו את המצב הלא פשוט שמתרחש. לקח זמן לעכל כמה חמור המצב באמת. יש פה תהליך שלוקח זמן, זו מציאות שקיימת בארץ, בארצות הברית ובאירופה".
2 צפייה בגלריה
בני ברק
בני ברק
בני ברק
(צילום: מוטי קמחי)
למרות אותה התעוררות מאוחרת שמתאר סורקין, הוא מספר כי השינוי בקהילה החרדית בבני ברק מתחיל להתרחש. "כשאני בא לבית החולים בבוקר או יוצא החוצה אני רואה הרבה פחות אנשים שמסתובבים ברחובות, ממתינים בסופר. אנשים מתחילים לשמור על מרחק זה מזה, ולדעתי המסר ברובו עבר".