המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
2020 שינתה לכולנו את החיים לחלוטין. כל מה שידענו, ואיך שנהגנו לקנות, לבלות, לעבוד, ללמוד, לקבל טיפול רפואי ולעשות ספורט - השתנה.
מומחים למגמות מתפתחות עולמיות מפנים את תשומת ליבנו למגמות שהשתנו ב-2020 וצפויות להישאר גם ב-2021.
עוד במדור 60 פלוס:
4 צפייה בגלריה
מדיטציה יוגה מיינדפולנס
מדיטציה יוגה מיינדפולנס
גילינו שיוגה ומדיטציה עושים טוב לגוף ולנפש
(ShutterStock)

יוגה ומדיטציה: מהתור לחיסון לתרגול שגרתי

חרדה ולחץ היו חלק משמעותי מהחיים ב-2020 ורבים חיפשו דרך להתמודד, "בשנה האחורנה ראינו עלייה של יותר מ-100% בהורדת אפליקאציות שעוסקות במדיטציה, ועלייה של כ-230% בתרגולי יוגה בקרב בני 50 ומעלה". אומר ד"ר ג'ון מור, המנהל הרפואי של חברת מוצרי האלקטרוניקה והכושר Fitbit.
"אנשים ניסו תרגול כמו מדיטציה והבחנו שכאשר הם עושים את זה הם מתחילים להרגיש טוב יותר, רגועים יותר, מסוגלים לחשוב בצורה ברורה יותר, ואפילו להשתמש בנימוקים טובים יותר כאשר הם מנסים לפרש משהו בחדשות", מסביר ד"ר ברוס רבין, פרופסור לפתולוגיה, פסיכיאטריה ופסיכולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פיטסבורג.
מחקר מ- UCLA שפורסם בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease מצא כי אנשים בגילאי 55 ומעלה שנרשמו לתוכנית בת 12 שבועות המורכבת משעה של יוגה מדיטטיבית פעם בשבוע בתוספת 12 דקות של מדיטציה ביתית, חוו שיפור משמעותי ביכולות המילוליות שלהם והזיכרון המרחבי.
"מציאת תרגול מדיטטיבי עשוי גם לסייע בהתמודדות עם בידוד במהלך המגפה או להפיג חרדה ומתח בזמן שמחכים בתור להתחסן". מוסיף ד"ר רבין. "מחקרים מצאו כי קשישים שעסקו במדיטציה פשוטה של ​​שמונה שבועות חוו פחות בדידות".
"הורדת יישום לתרגול מדיטציה היא אחת הדרכים הקלות ביותר להפחתת חרדה, בדידות ולחץ ולשיפור יכולות מוחיות. תרגול קל ופשוט של מדיטציה ויוגה באופן שגרתי יום יומי יעזור לכם להרגיש מאושרים ורוגעים הרבה יותר".

הסוף לחדרי הכושר? פריחת האימונים הוירטואלים

חדרי הכושר הנעולים גרמו לרבים למצוא דרך לאימון גופני אחר. הקורונה הולידה את שיעורי האימון המקוונים שרבים מהם פונים לבני הגיל המבוגר אשר מצאו את עצמם בריחוק חברתי מהחשש להדבקות.
אפליקאציות, יישומים ותוכניות טלוויזיה מתמקדות בבנייה, איזון, שיפור ושימור טווחי תנועה, שיווי משקך ויציבות הגוף אשר משתנים ונחלשים עם העלייה בגיל.
האימונים הביתיים דורשים ציוד מועט שמצוי לרוב בכל בית, ובנויים בצורה הדרגתית לחלוקת עומסים ותרגול מותאם ליכולות האישיות של מגוון רחב של מתאמנים.
מורים/ות, מדריכים/ות ומאמינים/ות רבים הציעו אימונים בזום מה שאפשר לרבים להמשיך בשגרת הפעילות שלהם גם בתקופות של סגר ובידוד.
4 צפייה בגלריה
חופשה פעילה ובריאה
חופשה פעילה ובריאה
חופשה פעילה ובריאה

כשהאטרקציות סגורות - רוכבים ומטיילים בטבע

גם החופשות שלנו עתידות להשתנות. בעקבות וירוס הקורונה התרגלנו לריחוק חברתי, אז תשכחו משייט. "בני ה-50 פלוס שנהגו לצאת לחופשות מפנקות מבקשים כעת חוויה בחיק הטבע וכמעט רצון נוסטלגי ליצור מחדש את טיולי הקמפינג של נעוריהם", מספר סטיב זילברברג, הבעלים של חברת נסיעות ההרפתקאות Fitpacking.
בנוסף מחקרים מראים כי בילוי בטבע מציע יתרונות בריאותיים כמו איזון מדדי לחץ דם, איכות השינה כמו גם שיפור במצב הרוח. "טיולים כמו הפלגות הם באופן מסורתי לא הטיולים הבריאים ביותר", אומר ד"ר מייקל הוכמן מבית החולים האוניברסיטאי בלוס אנג'לס, קליפורניה. "מכיוון שאנשים נוטים לאכול ולשתות הרבה ולא להישאר פעילים".
"תקוותי היא שחלק מהמטופלים שלי יתחילו לצאת לטיולים רגליים ורכיבה על אופניים הפעילים ובריאים יותר, כמובן כשכולנו נתחיל לנסוע שוב אחרי המגיפה". הוא מוסיף בחיוך.
4 צפייה בגלריה
העדפה של מזון בריא על פני סוכר
העדפה של מזון בריא על פני סוכר
העדפה של מזון בריא
(צילום: Shutterstock)

ג'אנק פוד OUT - תזונה ירוקה IN

המסעדות נסגרו וכולנו עברנו לאכול בבית, לרבים הזמן לבלות במטבח סיפק הפוגה ונחמה, חלק למדו לבשל ורבים אחרים חזרו להכין ארוחות ביתיות עם אוכל מזין ובריא.
"מספר האמריקנים שעבר בשנים האחרונות לתזונה צמחית עלה מ-290,000 בלבד בשנת 2004 לסכום עצום של 9.7 מיליון בשנת 2019, כאשר המגיפה הגבירה את המעבר אפילו עוד יותר". משתף ד"ר דיווד כץ מייסד יוזמת בריאות ללא מטרות רווח בארצות הברית. "אנו מקווים שהמגמה תימשך מעבר לתקופה הנוכחית".
סקירה מחקרית שפורסמה בכתב העת British Medical Journal הגיעה למסקנה שככל שאנשים צורכים יותר חלבונים מהצומח כך הסיכון שלהם למוות נמוך מכל הסיבות. "תזונה צמחית מועילה במיוחד למבוגרים יותר", אומר ד"ר כץ ומסביר "שכן הוכח כי היא מורידה את הסיכון לחלות, משפרת תסמינים של מחלות כרוניות כגון לחץ דם גבוה, מחלות לב, סוכרת מסוג 2, סוגים מסוימים של סרטן ואפילו אלצהיימר".
"סקירה מחקרית נוספת מיולי 2020 שפורסמה ב-BMJ הגיעה למסקנה שככל שאנשים צורכים יותר חלבונים מהצומח כך הסיכון למוות שלהם נמוך מכל הסיבות, וכי החלפת 3% מהחלבון מהחי בחלבון מהצומח הורידה את הסיכון למוות ב-5%".
ד"ר כץ מציע "בעוד שמעבר לתזונה צמחית עשוי להישמע בלתי אפשרי לחלק מהאנשים אני מציע פשוט להגביל את צריכת המזון מהחי כמו בשר רזה, ביצים וגבינה לארוחת הערב".
4 צפייה בגלריה
טלה מדיסין רפואה מרחוק קשישה מחשב כאב
טלה מדיסין רפואה מרחוק קשישה מחשב כאב
לקבל טיפול מבלי לצאת מהבית
(ShutterStock)

בדיקות רופא - אונליין

טיפול רפואי בבית מוכר בעולם ובישראל כבר שנים רבות. השנה האחרונה הרחיבה עד מאוד את האפשרויות לטיפול מבלי לקום מהספה.
כל קופות החולים, המרפאות ורבים מהרופאים מאפשרים שיחות מרחוק מתוך הבנה שרבים מבני הגיל המבוגר חוששים לצאת מהבית ובטח ובטח להכנס לבתי החולים והמרפאות.
ציוד ייעודי יושם במיוחד למטרה הזאת וכיום כמעט כל מחשב או נייד מאפשר שיחה עם רופא מטפל ומטפלים מקצועיים מתחומים שונים.
"מרכזים רפואיים בעולם החלו בתוכניות המדריכות מטופלים במעקב בבית אחר סוג המצבים הקשים והכרוניים, כגון COPD ואי ספיקת לב קלה", מספר ד"ר הוכמן "אנשים שנהגו להגיע למחלקה בבית חולים למעקב שגרתי".
"באמצעות תוכניות כאלה חולים בסיכון מקבלים את כל ההנחיות הטיפוליות הרלוונטיות שלהם בבית באמצעות מכשיר אלחוטי פשוט המחובר לחזהם".
"מחקר שפורסם עוד בשנת 2018 בכתב העת Journal of General Internal Medicine הראה יתרונות משמעותיים לטיפול ביתי. במחקר מצאו כי חולים שלקחו חלק בתוכנית "בית חולים בבית" היו פעילים יותר פיזית, ישנו יותר ושנתם הייתה איכותית יותר, שיעור החולים שטופלו בבית ונאלץ לשוב לטיפול חוזר בבית החולים היה נמוך משמעותית בהשוואה לחולים שאושפזו וקיבלו טיפול בבית החולים מההתחלה".
"הדרישה לטיפול רפואי ביתי עלה בשנה האחרונה אבל אני צופה שהוא פה בכדי להשאר", מסכם ד"ר הוכמן.


בשיתוף "מגדלי הים התיכון"