"אין עוד אי-ספיקה בבתי החולים, יש אי-ספיקה אצל רופא המשפחה והילדים בקהילה": כך אומרת הבוקר (ה') ראש מחוז דרום בקופת החולים מכבי, קרן שכטר-אזולאי. היא מסבירה כי קופות החולים אחראיות למצבם של עשרות אלפי חולי קורונה שלא מאושפזים בבתי החולים, וכי הן אלו שנמצאות בסכנת קריסה.
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
"98% מהחולים מטופלים בקהילה - הקריסה האמיתית היא כאן"
(צילום: AFP)
"זה יותר סקסי לראות מחלקות וצינורות הנשמה וחניונים, אבל יש כאן מסר שמתפספס גם ברמת הרגולטור וגם ברמת האזרחים. קופות החולים מנהלות עשרות אלפי חולים בלי יכולת לראות בכל רגע נתון מה מצבם"
"זה יותר סקסי לראות מחלקות וצינורות הנשמה וחניונים, אבל יש כאן מסר שמתפספס גם ברמת הרגולטור וגם ברמת האזרחים. קופות החולים מנהלות עשרות אלפי חולים בלי יכולת לראות בכל רגע נתון מה מצבם.
"בכל בית חולים יש כמה עשרות בודדות של חולים, עם שליטה, עם צוותים, לעומת זאת בקופות החולים חדרי ההמתנה מלאים, אנחנו צריכים לעקוב אחרי מצבם של המטופלים יום יום. הרופאים שעושים את זה מסיימים את הזמן שלהם במרפאה וצריכים לעבוד בימי שישי ושבת ובלילות כדי לקבל חיוביים חדשים. כאן יש ממש קריסה".
אזולאי-שכטר מסבירה באולפן ynet כי בקופת החולים "מכבי" ו"כללית" בלבד יש לפחות 65 אלף חולים, מתוכם 98% נמצאים בבית. לכן, לדבריה, החשיבות שבהגבלות ובהורדת מספרי הנדבקים חשובה מאי-פעם. "את הפירות של הסגר אנחנו נראה רק בעוד שבועיים, לכן החשיבות של לכבד אותו היא עצומה. יש להמשיך להתמגן ולהיענות לכללים ולהבין שהמצב לא פשוט בכלל".


באולפן נכח גם ד"ר ארז בירנבוים, מנכ"ל בית החולים אסותא באשדוד, שתמך בדבריה של שכטר-אזולאי: "אני מסכים לחלוטין שעיקר הנטל נמצא בקהילה. צריך להבין שהטיפול בחולים הוא רצף בין הקהילה לביתי החולים. החולים הקשים ביותר נמצאים בבתי החולים, אבל הקהילה לוקחת אחריות על מרבית החולים בארץ".

"מי שציפה למספרים נמוכים - לא מבין את המחלה"

משרד הבריאות עדכן את נתוני התחלואה נכון לאתמול (ד'), עם שיא חדש במספר הנדבקים בנגיף הקורונה ביממה - 8,919 בני אדם. מצבם של 810 חולים מוגדר קשה, ומספר המונשמים הוא 206. שני חולים נוספים נפטרו, ומניין הקורבנות מפרוץ המגפה ועד כה הגיע ל-1,571, מהם 625 נפטרו בחודש ספטמבר.
אתמול בוצעו יותר מ-65,500 בדיקות, 13.6% מהן היו חיוביות. כלומר, אחד מכל 7.3 נבדקים נמצא חיובי לנגיף. משרד הבריאות ציין כי העלייה החדה במספר הנדבקים מגיעה לאחר ירידה משמעותית במספר הבדיקות שבוצעו בסוף השבוע האחרון וסביב יום הכיפורים.


"אנחנו נמצאים על סף אי-ספיקה", אומר ד"ר בירנבוים, ומדגיש כי עומס החולים בקהילה לא מוריד ממצבם של בתי החולים. "מהרגע שעברנו את סף ה-2,000 נדבקים ליום לפני חודש, הבנתי שאנחנו מגיעים למצב שכמות החולים תהיה מעבר ליכולת של המערכת באופן כללי. המערכת צריכה להכפיל את היכולות שלה וצריך להעביר מסר לציבור שאנחנו לא יכולים לצפות שהמספרים ירדו עכשיו. צריך שתהיה פה סבלנות".
לדבריו הצטרפה גם שכטר-אזולאי שאמרה: "אם יצאנו לסגר עם 8,000 נדבקים ביום, אנחנו צריכים להבין ששבועיים אחורה הם כבר הדביקו לפחות 3 אנשים. אנחנו מצפים להמשיך לראות מספרים גבוהים. התחמושת היחידה היא לעצור את שרשרת ההדבקה ולעשות חקירות אפידמיולוגיות. מדינת ישראל יודעת להגיע כיום רק לפחות מרבע מהחולים, כלומר שעל כל חולה שלא חקרנו מסתובבים עשרה שיש להם פוטנציאל הדבקה. מי שציפה למספרים נמוכים בימים הראשונים של הסגר - לא מבין את המחלה".