חיכיתי לרגע הזה, יחד עם העולם כולו, שנה שלמה: היום שבו אוכל לשלוח את אמי, בת ה-77, לחיסון הקורונה. היום שבו קצב הלב קצת יירגע מכל יציאה מהבית, היום שבו תהיה תקווה שהיא תוכל שוב לחבק את נכדיה. והבשורה לכאורה הגיעה: מבצע החיסונים החל בקול תרועה גדול, ועמו, כמיטב המסורת הישראלית, שלל מחדלים שמותירים את אמי, ועוד עשרות אלפים בני גילה מחוץ למעגל המתחסנים, לפחות בזמן הקרוב.
קצת אחרי שאני עצמי זכיתי להיות בין ראשוני המתחסנים, בהיותי רופא שנחשף מדי יום לחולים רבים, התחלתי במסע חיפוש התור עבור אמי. זה החל בשעות של ניסיונות לחייג למוקד הטלפוני שקרס והמשיך באתר הקופה ובאפליקציה שאכן נידבו תורים, אבל רחוק רחוק אל עבר חודש מרץ 2021.
אין מענה במוקדי הקופות. צפו בבדיקת ynet:
ההתנפלות ההמונית על החיסונים הפתיעה את כל ראשי מערכת הבריאות: הסקרים איימו לכאורה ש-40% מהישראלים יסרבו להתחסן, שלל קונספירציות שנפוצו לכל עבר אמנם נופצו פעם אחר פעם, אך העלו חששות ששיעור המתחסנים יהיה נמוך.
אולי זו הסיבה שמערכת הבריאות שוב נותרה שאננה: עם תחילת מבצע החיסונים, הוקמו מוקדים מצומצמים מאוד, ואף שהביקוש כבר עם הכרזת תחילת מבצע החיסונים היה עצום – לא משרד הבריאות ולא הקופות טרחו לעשות מעשה ולהרחיב את מבצע החיסונים שאמור להיות הגדול ביותר שידעה המדינה, למבצע מסיבי שנותן מענה מיידי בעיקר לאוכלוסיות בסיכון, שעבורן מגפת הקורונה היא עניין של חיים ומוות.
"רק היום החל מד"א לחסן חלקית את בתי האבות, וגם זה נעשה בעצלתיים: האוכלוסייה שאמורה להתחסן מידית, עוד השבוע – תקבל את החיסונים לאורך שבועות ארוכים, בהתנהלות איטית, תוך שהמגפה מתפשטת באופן מדאיג ביותר, עוד יותר מכל הסבבים הקודמים"
אבל בישראל, כמו בישראל, אם עושים כבר צעד נכון, הוא יגיע מקרטע, "חצי עבודה": מוקדי החיסונים הם מעטים וקטנים מדי, אף שמתרחבים בהדרגה, ורובם נסגרים בשעות הערב המוקדמות, חלקם אף נסגרים כבר בצהריים.
רק היום (ג') החל מד"א לחסן חלקית את בתי האבות, וגם זה נעשה בעצלתיים: האוכלוסייה שאמורה להתחסן מידית, עוד השבוע – תקבל את החיסונים לאורך שבועות ארוכים, בהתנהלות איטית, תוך שהמגפה מתפשטת באופן מדאיג ביותר, עוד יותר מכל הסבבים הקודמים.
פיקוד העורף שהציע כבר קודם להשתלב במערך מתן חיסוני הקורונה, קיבל תמרור עצור ממשרד הבריאות, ממש כמו בתחילת המגפה, מה שמוביל להתנהלות המרתיחה של תורים ארוכים לחיסונים, דווקא כשהמתחסנים הראשונים הם אלו שנמצאים ברמת הסיכון הכי גבוהה.
אבל יש עוד צד מדאיג בהמתנה הארוכה לקבלת החיסון: מומחים בעולם כבר הביעו חשש שתחילת מבצע החיסונים תכניס לא מעט מהאוכלוסייה ל"אווירת סוף קורס" בכל הנוגע להקפדה על עטיית מסכות והתקהלות מתוך מחשבה שהנה, כולם כבר מתחסנים, והמחלה מאחורינו עוד רגע. אבל כאמור, האמת היא רחוקה מכך: בהתנהלות הזו של משרד הבריאות וקופות החולים, חיסון האוכלוסייה יארך זמן רב מאוד, פשוט – כי ישראל שוב לא נערכה נכון.

מנפצים בפרצוף את ביצת הזהב שקיבלנו

הפתרון יכול היה להיות כל כך פשוט: בישראל עשרות אלפי חובשים ופראמדיקים פעילים ומתנדבים, משורות מד"א, ארגוני ההצלה וצה"ל, לצד אלפי אחיות ועשרות אלפי רופאים. בהכשרה קצרה של שעתיים, ניתן ללמד כל איש צוות רפואה שכזה את שלב ההכנה הפשוט של החיסון והזרקתו (מדובר בשלושה צעדים קלים מאוד לביצוע שאינם דורשים מיומנות מיוחדת).
אם משרד הבריאות וקופות החולים לא יתעשתו וירחיבו מיד את מבצע ההתחסנות, כך שיפעל לפחות עד חצות מדי יום, אם לא 24 שעות ביממה, מבצע החיסונים הזה יימשך חודשים ארוכים. מדובר בפספוס אדיר, אם לא קטסטרופה של ממש: ישראל זכתה להיות המדינה המערבית הרביעית בעולם שמקבלת את חיסוני הקורונה, וגם הפעם – את ביצת הזהב הזו, שכל העולם רוצה – אנחנו מנפצים לעצמנו בפרצוף.
הכותב הוא מומחה לרפואת ילדים, רופא חמ"ל קורונה, והכתב הרפואי של ynet