איך קורה שאישה מגיעה לחדר הלידה בלי לדעת אפילו שהיא בהיריון? זה בדיוק מה שקרה לדיירת העונה החדשה של "האח הגדול" לין אלפי שחוותה היריון קריפטי, שהוביל לכך שלא הבחינה בסימנים. מדובר במקרה נדיר מאוד, שבו האישה אינה מבחינה בסימני ההיריון מסיבות שונות, עד לאירוע הלידה.
עוד בנושא זה:
אלפי, בת 20 מהרצליה, רווקה ואמא לילדה, היא מאמנת כושר מוסמכת וינגייט שעד גיוסה שיחקה כדור-יד בנבחרת ישראל. אלפי שירתה בצבא שירות קרבי, שבמהלכו ילדה בהפתעה את בתה. "היו לי המון מחשבות בראש", סיפרה לין בכרטיס הביקור שלה באירוע הכניסה של האח הגדול, ששודר אמש (יום ג') ברשת 13, "הייתי ילדה בת 20, תכננתי לצאת ולטייל, לצאת לקצונה, כמו כל נערה שמתפתחת. אבל זה לא הצליח. התגייסתי לתפקיד קרבי בחיל האוויר, ואז התחילו לי בעיות רפואיות.
"הייתי מתייבשת, מקיאה, הרגליים התנפחו, לא הבנתי מה זה. הלכתי לרופאים ולאף אחד לא הייתה תשובה. עד שהחלו כאבי בטן. אמרתי לאבא שאני לא יכולה לישון, והוא לקח אותי לבית החולים, שם בישרו לי את הבשורה שהייתה סוג של מסך שחור – שאני בלידה ואני בפתיחה של חמש אצבעות".
1 צפייה בגלריה
 לין אלפי מתוך "האח הגדול"
 לין אלפי מתוך "האח הגדול"
לין אלפי, משתתפת ב"האח הגדול". לא ידעה שהיא בהיריון עד הלידה
(צילום: באדיבות רשת)
"כל החיים שלי פשוט עברו לי מול הפרצוף בשנייה. לא רציתי את הילדה, לאישה יש תשעה חודשים להתכונן לזה, ולי לא היה. חשבתי גם על כל מה שהיא עברה בבטן שלי, כשאני בזחילות, מקבלת מכות, נופלת. חשבתי שישי מצב שפגעתי בה. כשקיבלתי סיכה מהמפקדת שלי היא דפקה לי אגרוף ונפלתי על הרצפה.
אלפי עברה תשעה חודשים בלי בטן של היריון: "עברתי היריון קריפטי, כשההורמון שמופרש בגוף לא הספיק, ולכן לא הייתה בטן, התינוק היה במנח יותר קרוב לגב, היו דימומים שייחסתי אותם למחזור חודשי לכאורה. ואז עשיתי סוויץ' בראש, אחרי שראיתי אותה הבנתי שאני משאירה את הילדה. שאין לין בצבא, אין לין שהולכת לקצונה. יש לין אמא".
פרופ' טל בירון, מנהלת האגף למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי מאיר, ויו"ר החברה לרפואת האם והעובר, מסבירה: "מדי פעם מגיעות לחדר הלידה נשים בהיריון מתקדם מאוד מבלי שידעו על ההיריון. התופעה שכיחה אצל נערות או נשים בשלהי גיל הפריון, אצל נשים עם משקל עודף ואצל נשים עם מחזורים לא סדירים".
טל בירוןפרופ' טל בירון
לדברי פרופ' בירון, פעמים רבות מדובר בשילוב של הכחשה ופחד ממשמעות ההיריון, מצבים שגורמים לנשים לדחות את הבדיקות ואת הבירור למרות היעדר וסת, בחילות, תפיחות ואף גדילה של הבטן. "כשאנחנו מטפלים בנשים האלה, אנחנו משלבים את הטיפול בהיריון עצמו וקבלת החלטות לגביו ושל תמיכה במטופלות שלנו ובמשפחותיהן. המטרה שלנו לאפשר להן ולמשפחות מרחב בטוח ומחבק כדי לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבורן".
מהו היריון קריפטי? לרוב אישה מבחינה בהיריונה בין השבוע הרביעי ל-12 בהיריון – אם בשל איחור במחזור, הופעת תסמיני היריון, או תוצאה חיובית בבדיקת ההיריון. ההיריון ה"נסתר" מתרחש כשהאישה אינה יודעת על היריונה. במקרים מסויימים האישה עשויה להבין שהיא בהיריון רק משום שתהליך הלידה החל.
מי נמצאת בסיכון להיריון קריפטי
  • נשים שילדו לאחרונה: לאחר הלידה עשויים לחלוף כמה חודשים עד שהמחזור החודשי חוזר לתבנית סדורה. המצב הזה עלול לתת רושם שווא לנשים שהן בטוחות לחלוטין מהיריון.
  • תסמונת שחלות פוליציטסיות: במצב זה המחזורים אינם סדירים בחלק מהמקרים, והאישה עשויה לא להבין שהיא בהיריון עם המחזור מתאחר, במחשבה שמדובר בתסמין של המחלה.
  • נשים בגיל המעבר: בשנות ה-40 לחייהן, עשויות לחשוב שהן מבוגרות מכדי להיכנס להיריון.
  • נערות: נמצאות בסיכון גבוה להיריון קריפטי, משום שאינן מכירות את תסמיני ההיריון ואינן חושדות בו.
  • שימוש לא נכון בבדיקת היריון.
  • מוגבלות שכלית: נערות או נשים הלוקות במוגבלות קוגניטיבית עשויות שלא להבין שהן הרות משום שאינן מכירות או שאינן מבינות את התסמינים.
מה השכיחות של היריון קריפטי? מדובר בתופעה נדירה מאוד. מחקרים בארה"ב מצביעים על כך שאחד מכל 2,500 היריונות עשוי להיות בלתי מורגש עד הלידה.
האם היריון קריפטי ייראה בבדיקת היריון? שימוש נכון בבדיקת היריון בבית הוא הדרך לקבל תוצאה מדויקת. נשים שאינן מבצעות את הבדיקה בצורה נכונה עלולות לקבל תשובה שגויה שלילית.
האם יש מחזור חודשי בהיריון קריפטי? לא. היריון קריפטי דומה להיריון רגיל. עם זאת עלולים להופיע בהיריון זה, כבכל היריון, סיבוכים כמו דימום חריג, שעלול להוביל את האישה לחשוב שמדובר במחזור חודשי ולא בהיריון.