הסוכרת ממשיכה לזנק: הסוכרת היא מחלה כרונית שכיחה, המהווה נטל כבד על מערכת הבריאות, על החולה ועל משפחתו, ובישראל וגם במדינות אחרות היא נמצאת במגמה של עלייה עקבית.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
העלייה הגלובלית בשיעור הסוכרת נובעת משילוב של עלייה בתוחלת החיים ועלייה בהימצאות גורמי הסיכון העיקריים
(צילום: shutterstock)
היום מצוין ברחבי העולם יום המודעות לסוכרת, ולקראתו קיבץ משרד הבריאות נתונים על שכיחות המחלה בישראל, נכון לנובמבר 2021.
סוכרת מסוג 1, המכונה גם סוכרת נעורים, היא סוכרת תלוית אינסולין או IDDM. ב-2011 דווחו לרישום הלאומי לסוכרת 355 מקרים חדשים של המחלה בקרב בני אפס עד 17 (שיעור ההיארעות: 13.9 ל-100 אלף). בין השנים 1997 עד 2001 דווח על עלייה של כ-46% בהיארעות המחלה.
אשר לסוכרת מסוג 2 - מספר החולים בה בישראל נאמד בכ-400 אלף. חולי סוכרת מסוג 2 נתונים בסיכון יתר לפתח מגוון רחב של סיבוכים ומחלות כרוניות.
על פי אומדנים שונים, הימצאות הסוכרת באוכלוסייה הבוגרת ברחבי העולם כמעט הכפילה את עצמה בעשורים האחרונים, מ-4.7% ב-1980 ל-8.5% ב-2014. מספר האנשים החיים עם סוכרת עלה מ-108 מיליון איש ב-1980 ל-451 מיליון ב-2017. ב-2019 הייתה הערכה כי המספר עשוי להגיע ב-2030 לכ-578 מיליון (10.2% מאוכלוסייה העולם), ולכ-700 מיליון (10.9%) ב-2045. לפני שנתיים הוערך כי 463 מיליון איש בני 20 עד 79 חולים בסוכרת (כ-9.3% מאוכלוסיית העולם בגילים אלו).
העלייה הגלובלית בשיעור הסוכרת נובעת משילוב של עלייה בתוחלת החיים ועלייה בהימצאות גורמי הסיכון העיקריים - הרגלי אכילה לקויים, עודף משקל, השמנה והיעדר פעילות גופנית.
כ-19.3% מחולי הסוכרת בישראל מגיל 21 ומעלה הם בעלי תפקוד כלייתי ירוד, כשהשיעור עולה עם הגיל. 1.2% מחולי הסוכרת בישראל זכאים לתעודת עיוור. אצל 1,531 מהם (23%) הייתה הסוכרת הסיבה לעיוורון. 871 איש (0.2%) מאוכלוסיית הרישום עברו לפחות קטיעת איבר אחת במהלך 2019. 4,863 (0.9%) עברו קטיעה במהלך השנים.

האם אפשר להימנע מהמחלה?

ליאור זלר, מנהל המחלקה הפנימית בבית החולים סורוקה בבאר שבע, התראיין ל-ynet radio ואמר: "זו המגפה של המאה ה-20. מיליוני אנשים בעולם חולים בה, ומיליוני אנשים מתים מסוכרת ומסיבוכיה כל שנה. ארגון הבריאות העולמי הציב מטרה להילחם בסוכרת. סוכרת מסוג 2 היא המשמעותית יותר. היא גם זאת שניתן להילחם בה בצורה יותר משמעותית. מדי שנה מתים בעולם כמיליון וחצי איש מהמחלה".
מה זו סוכרת? "במחלה הזו יש רמות גבוהות של סוכר בדם, מה שהגוף לא אוהב, כי הגוף אוהב להיות במצב מאוזן. הרמות הגבוהות האלה פוגעות בכלי דם קטנים ובאיברים שונים וגורמות לאי-ספיקת כליות. סוכרת היא הגורם מספר אחת בעולם לאי-ספיקת כליות, לטיפולי דיאליזה וגם לעיוורון. המנגנונים להיווצרות רמות סוכר גבוהות הם שונים בשתי המחלות, 1 ו-2. בסוכרת מסוג 2, מה שעומד בבסיס של מנגנון המחלה הוא העובדה שתאי הגוף שמשתמשים בסוכר ליצירת אנרגיה לא רגישים מספיק לאינסולין שהגוף מפריש. האינסולין הוא הורמון שמכניס את הסוכר לתאים ומאפשר להם להשתמש בו. ברגע שהסוכר לא נכנס לתאים, הוא נשאר בזרם הדם, בכלי הדם, וגורם לפגיעה".
ד"ר ליאור זלר: "אנשים שיש להם נטייה גנטית, יסבלו מסוכרת, אבל אם הם יימנעו מהשמנת יתר ויבצעו פעילות גופנית נכונה, הסוכרת תגיע אליהם בגיל מאוד מאוחר, שהוא כבר לא רלוונטי ליצירת סיבוכים"
יש אנשים שאומרים לילד שלהם: "אל תאכל כל כך הרבה ממתקים, כי בסוף אתה תהיה חולה סוכרת". זה נכון? המחלה נובעת מאכילת ממתקים? "זה לא בלתי נכון, אבל זה לא בקשר ישיר. בסוכרת מסוג 2 המרכיב העיקרי הוא גנטי. אבל יש גם גורמי סיכון כמו השמנת יתר. אם לאדם מסוים יש נטייה גנטית לסוכרת, השמנת יתר תקרב אותו להתפתחות המחלה, וכך גם חוסר פעילות גופנית".
סוגי האוכל שאנחנו אוכלים יכולים להשפיע? ממתקים יכולים להשפיע? "ממתקים גורמים לזה שאנחנו אוכלים הרבה מאוד גלוקוז, סוכר וקלוריות ריקות. אכילה מרובה של ממתקים תגרום לנו לא לאכול דברים אחרים, ולהשמנת יתר, מה שעלול לקדם אותנו לסוכרת. בנוסף, יש פה רמות סוכר מאוד גבוהות. מי שחולה בסוכרת, בוודאי לא טוב לו לאכול ממתקים. מי שלא חולה, רמות הסוכר הגבוהות האלה מאתגרות את הלבלב שלו להפריש יותר אינסולין, וזה יכול לפגוע".
אז מה עושים כדי למנוע את המחלה? מה אנחנו יכולים לעשות כדי להתמודד עם המגפה הזו, שגם עולה הרבה מאוד כסף? "אנחנו יכולים לשמור על תזונה נכונה, להימנע מהשמנת יתר ולעסוק בפעילות גופנית. הפעילות הגופנית, התזונה הנכונה והשמירה על משקל מאוד משמעותיות בעניין הזה. אנשים שיש להם נטייה גנטית, יסבלו מסוכרת, אבל אם הם יימנעו מהשמנת יתר ויבצעו פעילות גופנית נכונה, הסוכרת תגיע אליהם בגיל מאוד מאוחר, שהוא כבר לא רלוונטי ליצירת סיבוכים".