הקשר בין בריאות הפה למצב הסוכר בגוף: שמירה על איזון רמות הסוכר בדם עוברת גם דרך שמירה על בריאות השיניים והפה. הטיפול בחלל הפה נחוץ מאוד אצל חולים סוכרתיים, בגלל הקשר הדו-צדדי המתקיים אצלם: הסוכרת מתבטאת גם בחלל הפה ומשפיעה על טיפולי השיניים, החניכיים והריריות, ומצד שני - מחלות חלל הפה עלולות לפגוע ביכולת לשמור על איזון מטבולי של המחלה.
3 צפייה בגלריה
הקשר בין מצב השיניים לרמת הסוכר
הקשר בין מצב השיניים לרמת הסוכר
הקשר בין מצב השיניים לרמת הסוכר
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:

איך מתבטא הקשר ההרסני הזה בין בריאות הפה והשיניים לסוכרת?

מחלות חלל פה שיניים וסוכרת

מחלת חניכיים: יותר אצל סוכרתיים

מחלה חיידקית-דלקתית הפוגעת במנגנון האחיזה של השיניים ובהיעדר טיפול עלולה להוביל לאובדן שיניים. אחוז גבוה מהאוכלוסייה סובל ממחלה זו, ועם זאת, שכיחות המחלה וחומרתה גבוהות הרבה יותר אצל בחולי סוכרת.
מחלת החניכיים והסוכרת קשורות זו בזו. הקשר ההדדי ביניהן מתבטא בכך שהסוכרת עלולה להחמיר את מחלת החניכיים ואילו מחלת החניכיים עלולה להפריע באיזון הסוכר - רמות גבוהות ומתמשכות של סוכר בדם מובילות לתגובה מוגברת של מערכת החיסון הדלקתית בתגובה לחיידקים, כך שרקמות החניכיים נהרסות מהר יותר ובאופן חמור יותר. מחקרים בנושא הראו כי מטופלים עם סוכרת שעברו טיפול חניכיים שמרני (לא כירורגי) חוו שיפור באיזון הגליקמי וברמות החלבון המסוכרר (HbA1c).
3 צפייה בגלריה
שיניים וסוכרת
שיניים וסוכרת
הסוכרת עלולה להחמיר את מחלת החניכיים ואילו מחלת החניכיים עלולה להפריע באיזון הסוכר
(צילום: shutterstock)
איך מטפלים: ביקור שגרתי אצל שיננית ובדיקת מומחה חניכיים (פריודנט) עשויים להספיק. במקרים רבים קיים צורך בהתערבות נוספת, כירורגית או אחרת, לאחר הטיפול הראשוני ולעיתים יש אף צורך בעקירת שיניים אבודות. בתום הטיפול יש להמשיך במעקב ותחזוקה שוטפים מדי שלושה חודשים במקרה של סוכרתי שאינו מאוזן, לשמירה על עומס זיהומי מינימלי בחלל הפה. במקרה של חולה מאוזן, תדירות המעקבים תיקבע בהתאם למצב החניכיים וחלל הפה, ולכל הפחות אחת לחצי שנה.

עששת: עלולה להשפיע על האיזון הגליקמי

מחלת החניכיים ויובש בפה אצל חולי סוכרת חושפים את המטופלים להתפתחות עששת (בעיקר עששת שורשית). עששת היא מחלה זיהומית כרונית שכיחה הגורמת לכאב ולחוסר תפקוד. ללא טיפול, העששת עלולה להוביל לכאב, לזיהום ואובדן שיניים ועד לחוסר שיניים מוחלט. העששת פוגעת באיכות החיים של המטופל, מקשה על לעיסה ושמירה על תזונה מאוזנת ואף עלולה להשפיע על האיזון הגליקמי.
איך מטפלים: ביקור שגרתי אצל שיננית וביקורות תקופתיות אצל רופא שיניים כולל ביצוע הדמיות הנדרשות לאבחון מדויק של העששת.

נגעים ומחלות בריריות חלל הפה

הימצאות של סוכרת, בעיקר לא מאוזנת, נקשרת לעיתים עם שורה של נגעים ומחלות בריריות הפה: שכיחות גבוהה יותר של לשון מחורצת, נגעי עור (פיברומה) כתוצאה מגירוי, כיבים טראומטיים, ליכן פלאנוס (יַלֶּפֶת שטוחה) ואפטות חוזרות. אין סיבה אחת להיווצרות או להתפתחות הנגעים הללו, והם יכולים להיות תוצאה של דיכוי חיסון כרוני, עיכוב בריפוי או מיעוט בהפרשת הרוק.
איך מטפלים: ביקור שגרתי אצל שיננית. חשוב לתאם בין הרופאים המטפלים לרופאי השיניים ומומחים ברפואת הפה כדי לטפל בבעיה לפני שתחמיר.

זיהומים פטרייתיים בחלל הפה

זיהומים אלו מופיעים אצל סוכרתיים בשכיחות גבוהה מאוד, בעיקר זן הקנדידה. מדוע זה קורה? דיכוי מערכת החיסון ומיעוט הרוק תורמים להתפתחות הזיהום. ניתן לראות נגעים לבנים בפה, אובדן חוש טעם וכאבים באכילה ובבליעה. חומרת המחלה תהיה בהתאם לאיזון הסוכרתי. כמו כן, אצל מטופלים המרכיבים תותבות הנגעים יהיו בצבע אדום והם יסבלו מכאב בעת השימוש בתותבת.
איך מטפלים: יש לפנות למומחה לרפואת הפה בהקדם. חשוב מאוד לספק אבחון מוקדם ולאחריו טיפול אנטי פטרייתי מקומי אשר יספיק במרבית המקרים.

פגיעה בחוש הטעם – והקשר להשמנת יתר

חוש הטעם יכול להיות מושפע מנוירופתיה. פגיעה תחושתית שכזו עלולה לפגוע ביכולת לשמור על דיאטה מאוזנת ובכך להשפיע על האיזון הסוכרתי. פגיעה בחוש הטעם עלולה להוביל גם להשמנת יתר אצל חולי סוכרת.
איך מטפלים: ביקור שגרתי אצל שיננית ונטילת תוספת אבץ בכדורים.
3 צפייה בגלריה
  למניעת תחושת יובש מומלץ לצרוך סוכריות מציצה/מסטיקים ללא סוכר
  למניעת תחושת יובש מומלץ לצרוך סוכריות מציצה/מסטיקים ללא סוכר
למניעת תחושת יובש מומלץ לצרוך סוכריות מציצה/מסטיקים ללא סוכר
(צילום: shutterstock)

תחושת יובש ("קסרוסטומיה")

תחושה סובייקטיבית של יובש קיצוני בחלל הפה יכולה לנבוע מתחושת צמא (הנפוצה אצל חולי סוכרת), פגיעה תחושתית, התייבשות, מיעוט רוק או פגיעה בהרכב הרוק.
איך מטפלים: ביקור שגרתי אצל שיננית ומומלץ לצרוך סוכריות מציצה/מסטיקים ללא סוכר. בנוסף, חשוב להפחית בעישון ובצריכת אלכוהול וכן להפחית במאכלים חומציים וחריפים. ניתן לשלב שטיפות פה ואף תחליפי רוק.

שיקום: שתלים דנטליים בחולי סוכרת

אחד הסיבוכים של סוכרת עלול להיות ירידה באיכות חייו של המטופל/ת עקב אובדן שיניים ומערכת לעיסה שאינה מתפקדת. השלכה נוספת של אובדן שיניים יכולה להיות פגיעה באיכות התזונה, שעלולה להוביל בעצמה לפגיעה באיזון הסוכרת ולפגיעה בבריאות הכללית. לכן, קיימת חשיבות עליונה לשיקום שיניים חסרות בחולי סוכרת שאיבדו את שיניהם, באופן חלקי או מלא.
אחד הפתרונות הנפוצים ביותר כיום לשיקום שיניים חסרות הוא שתלים דנטליים העשויים בדרך כלל מטיטניום ומוחדרים לעצם הלסת עם כתרים על גביהם. במטופל הסוכרתי, בנוסף לשיקולים אחרים, האיזון הסוכרתי נלקח אף הוא בחשבון. הסוכרת נחשבת לגורם שעלול למנוע ממועמדים לשתלים לביצוע הטיפול והיא יכולה להכשיל את הצלחת הטיפול.

שיניים וסוכרת: טיפול ומניעה

שמירה על היגיינת הפה מהווה כמעט תמיד את הכלל הראשון בטיפול בבעיות שיניים וכמובן במניעתן. הפעולות הקבועות שנכנסות להגדרה זו כוללות צחצוח שיניים יסודי פעמיים ביום והברשת הלשון, שימוש בחוט דנטלי ושטיפות מי פה, לאלה יש להוסיף ביקור תקופתי ושגרתי אצל שיננית אחת לשלושה עד שישה חודשים - בהתאם להמלצת רופא/ת השיניים.
מחלות חלל פה שיניים וסוכרת

ד"ר ולדימיר בלוך , מנהל מרפאת כללית סמייל "תהילה" באשקלון, מומחה לרפואת הפה, רופא בכיר במרפאת שיניים לחולים בסיכון גבוה, מרכז הרפואי ברזילי