סוכרת היא מחלה תורשתית; סוכרת היא גם מחלה כרונית ומי שחולה בסוכרת ייאלץ להתמודד איתה לאורך כל החיים; מרגע שמתגלה המחלה - אסור לגעת יותר במתוקים. אלה הם רק חלק מהמיתוסים לגבי מחלת הסוכרת, אבל רבים מהם כלל לא נכונים.
קראו עוד:
שכיחות הסוכרת מסוג 2 (המופיעה בגיל מבוגר יותר וקשורה לעודף משקל ולהשמנה), עולה עם הגיל, ובעשור האחרון המחלה נמצאת במגמת עלייה המיוחסת לצריכת מזונות מתועשים, עלייה בתוחלת החיים וחוסר הקפדה על אורח חיים בריא. המילה "סוכרת" מעוררת בכולנו חשש ורתיעה, תוך ידיעה שחולי סוכרת מוגבלים באופן משמעותי בכל הקשור לצריכת מזון, ועלולים לחוות הידרדרות של מצבם הבריאותי עם השנים.
5 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
בעשור האחרון המחלה נמצאת במגמת עלייה
(צילום: shutterstock)

פרופ' קנובלרפרופ' קנובלר
לרגל יום הסוכרת הבינלאומי, פרופ' הילה קנובלר, מנהלת מכון הסוכרת במרפאת מאוחדת משתפת במיתוסים הנפוצים על אודות הסוכרת.

1. סוכרת מסוג 2 היא מחלה לכל החיים

לא מדויק. בעבר כל מי שחלה בסוכרת התבשר על ידי הרופא המטפל שזו מחלה לכל החיים. מחקר (DiRECT) שנערך בבריטניה בין השנים 2014-2017 כלל 306 אנשים עם סוכרת מסוג 2 שמחלתם החלה עד שש שנים קודם לכניסתם למחקר. תוצאות המחקר הראו שדיאטה קפדנית מאוד, שסייעה בירידה דרסטית במשקל, הצליחה להוביל להיעלמות הסוכרת בקרב כמחצית מהמשתתפים. בשליש מהאנשים שהשתתפו במחקר לא הייתה עדות לסוכרת גם במעקב ארוך של שנתיים.
חשוב לציין שמדובר בדיאטה דרסטית (בפיקוח דיאטנית, על מנת שלא יתפתחו חסרים תזונתיים) בשילוב עם פעילות גופנית, שהביאה בקרב מרבית המשתתפים לירידה של מעל 10% מהמשקל ההתחלתי. למרות שממצאי המחקר לא הראו שהמחלה נעלמה בקרב כל החולים - תוצאות המחקר מעניקות אופטימיות ומראות שאצל חולים רבים מחלת הסוכרת איננה גזירה לנצח.
5 צפייה בגלריה
שם המשחק: גיוון
שם המשחק: גיוון
דיאטה קפדנית מאוד, שסייעה בירידה דרסטית במשקל, הצליחה להוביל להיעלמות הסוכרת בקרב כמחצית מהמשתתפים
(צילום: Shutterstock)

2. חשוב לאזן את הסוכרת מיד עם אבחון המחלה

נכון. אין ספק שאיזון מוקדם של ערכי הסוכר הוא הדרך היעילה ביותר למנוע סיבוכי סוכרת. במחקר על סוכרת שנערך בבריטניה (ה-UKPDS), שבמהלכו עקבו אחר חולי סוכרת במשך 40 שנה, נבחנה חשיבות השגת איזון מוקדם במניעת סיבוכי סוכרת. יחד עם זאת, מחקרים מהשנים האחרונות שבהן השתמשו בתרופות חדשות (שהוכנסו לשימוש גם בישראל), הראו שגם בקרב אנשים עם מחלה ממושכת ניתן לעצור את סיבוכי הסוכרת ולהביא לשיפור ניכר במצבם.
5 צפייה בגלריה
סוכרת סוג 2
סוכרת סוג 2
איזון מוקדם של ערכי הסוכר הוא הדרך היעילה ביותר למנוע סיבוכי סוכרת
(צילום: Shutterstock)

3. סוכרת סוג 2 היא מחלה תורשתית. אי אפשר "לברוח" מזה

לא נכון. אומנם השכיחות לחלות בסוכרת בקרב אנשים שאחד מבני משפחתם או יותר הוא חולה סוכרת, היא גבוהה יותר ממשפחות שבהן אין חולי סוכרת, אך לאורח החיים יש חלק בלתי מבוטל בהתפרצות המחלה. שמירה על אורח החיים בריא, הכולל תזונה מתאימה, פעילות גופנית ומניעת עלייה במשקל, חשובים מאוד. עצם הנטייה המשפחתית לא מעידה על כך שלא ניתן למנוע או לפחות לדחות בכמה שנים את המחלה, כל עוד מודעים לסיכון ומקפידים על הרגלים נכונים. התורשה בסוכרת מעידה על נטייה – אבל ביכולתנו להקטין מאוד את הסיכון.
5 צפייה בגלריה
אירובי כושר ספורט
אירובי כושר ספורט
לאורח החיים יש חלק בלתי מבוטל בהתפרצות המחלה
(צילום: shutterstock)

4. חולי סוכרת לא יכולים ליהנות ממתוקים

לא נכון. חשוב להימנע מסוכרים בסוכרת אבל חשוב מכך, להימנע מפחמימות. אם הבחירה היא בין שתי אופציות: לאכול בכל יום פרוסה אחת או יותר של עוגה ללא סוכר (המכילה בין היתר קמח, שגם הוא פחמימה) לבין אכילה מדי פעם של פרוסת עוגה אחת עם סוכר – האופציה השנייה היא העדיפה.
5 צפייה בגלריה
סוכר ואינסולין
סוכר ואינסולין
אפשר סוכר? ומה לגבי ממתיקים מלאכותיים?
(צילום: Shutterstock)
חשוב להבין כי מוצרים דיאטטיים עלולים להטעות וגם אותם לא בריא לצרוך בכמות גבוהה. כשזה נוגע לממתיקים מלאכותיים, תמיד עדיף לצרוך מאכלים ללא ממתיקים ובכלל זה בשתייה ולהקפיד על שתיית מים. יחד עם זאת, אין הוכחה חותכת לכך שממתיקים מזיקים ולכן ממתיק מלאכותי או משקה דיאט תמיד יהיו עדיף על פני משקה מתוק עם סוכר.
פרופ' הילה קנובלר הינה מנהלת מכון סוכרת במאוחדת