הסטארט-אפ "נוירלינק" של המיליארדר אילון מאסק הודיע הערב (חמישי) כי התפתחה בעיה בשבב המוחי "טלפתיה", שהושתל לראשונה באדם שמשותק בארבעת גפיו לפני כשלושה חודשים. לדברי החברה, בשבועות שחלפו מאז הניתוח חלה נסיגה מהמוח של כמה מהאלקטרודות הזעירות שהושתלו, מה שגרם להפחתה באותות שיכולים להיקלט על-ידי המכשיר.
2 צפייה בגלריה
שבב להשתלה במוח מתוצרת נוירלינק של אילון מאסק
שבב להשתלה במוח מתוצרת נוירלינק של אילון מאסק
החברה הודיעה על בעיה בשבב, ומסרה כי ביצעה שינויים באלגוריתם על מנת להתמודד איתה
(צילום: Aleksandra Sova / Shutterstock.com)
למרות הבעיה, החברה ציינה כי ביצעה שינויים באלגוריתם, "שיאפשרו לשבב להיות רגיש יותר לאותות שמגיעים מהעצבים". כך לטענתה, הצליחה לשפר את האופן שבו האותות ייקלטו מהמוח של המטופל בשבב - ויתורגמו לפעולה הנדרשת.
הודעת החברה מגיעה פחות משבוע לאחר שאחד ממייסדיה, ד"ר בנג'מין רפופורט, אמר בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" שעזב את החברה בגלל חששות הקשורים לנושא הבטיחות. לדברי רפופורט, שהיה כאמור אחד ממייסדי נוירלינק אך בהמשך עזב והקים חברה חדשה העוסקת בממשקי מוח-מחשב, "הקדשתי כמעט את כל חיי להבאת ממשקים עצביים מעולם המדע לעולם הרפואה. אבל הרגשתי שכדי לעשות את המעבר הזה - הבטיחות היא מעל הכול".
הוא הוסיף: "עבור מכשיר רפואי, בטיחות מרמזת לרוב על פולשנות מינימלית. בימים הראשונים של ממשקי מוח-מחשב, הייתה תפיסה שכדי להוציא נתונים עשירים במידע מהמוח, צריך לחדור אליו עם אלקטרודות קטנות דמויות מחט, והחיסרון בכך זה שהדבר עלול לגרום לנזק מוחי". לדבריו, "הרגשתי שאפשר להוציא מהמוח נתונים מבלי לפגוע בו. כך, אני ועמיתיי יצרנו את Precision Neuroscience מתוך מחשבה על הפילוסופיה הזו. פולשנות מינימלית ובטיחות היו הבסיס. נוירלינק מבוססת על מיקרו-אלקטרודות חודרות, ואילו המערכת שלנו מבוססת על מיקרו-אלקטרודות שמצפות את פני המוח בלי לחדור אליו".
2 צפייה בגלריה
נוירלינק חברה של אילון מאסק
נוירלינק חברה של אילון מאסק
השבב מחובר באמצעות 64 אלקטרודות זעירות
(צילום: JRdes Shutterstock.com)
המטופל שבו הושתל השבב הוא נולנד ארבו (29) שנפגע בארבעת גפיו בתאונת צלילה בשנת 2016. בחודש מרץ חשפה החברה את המטופל, כשהעבירה בלייב ברשתות החברתיות סרטון שבו נראה ארבו מצליח לשחק במחשב - באמצעות מחשבותיו בלבד. בהמשך, החברה פרסמה סרטונים שבהם הוא משחק במשחקים נוספים באופן זהה.
גודלו של השבב של נוירלינק הוא כמטבע והוא מכיל בתוכו רכיבים אלקטרוניים סגורים הרמטית. לשבב הזה שמושתל בגולגולת מחוברות 64 אלקטרודות זעירות, שנראות כמו חוטים דקים במיוחד, שמושתלות במוח עצמו ומעבירות אותות חשמליים מנוירונים.
לפני כשלוש שנים סיפר מאסק על השתלת השבב בהצלחה בגולגולת של קוף. הוא הסביר אז כי באמצעות חיבור "חוטים קטנטנים" הקוף מסוגל כעת לשחק במשחקי מחשב באמצעות כוח המחשבה בלבד. כחצי שנה לפני כן, מאסק הציג את החזירה גרטרוד שבמוחה הושתל השבב. באירוע ההדגמה, הראה מאסק כיצד השבב הסמוי מן העין מסוגל לקרוא את הפעילות המוחית של החזירה. בנוסף, הדגים כיצד מתבצעת השתלת השבב, באופן אוטומטי וממוכן לגמרי, ללא מגע יד אדם.