זוכרים את הוויכוחים בעד ונגד עטיית מסכות בתחילת מגפת הקורונה? קבוצת מומחים פרסמה במגזין INDORAIR מאמר שמחזיר אותנו שנתיים וחצי אחורה ושיכול להסביר חלק מהתהליכים שעברו על אוכלוסיית העולם עם פרוץ המגפה. פרופ' דרור מבורך, מנהל המערך האימונולוגי-ראומטולוגי בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, התייחס לנושא היום (ב') בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד:
"המחשבה בהתחלה הייתה שהקורונה יכולה לעבור בטיפות שעפות עליך מהאדם שנושא את המחלה", מסביר פרופ' מבורך, "שהן יכולות להיכנס דרך הפה שלך, או דרך הנחיריים ואפילו דרך העיניים - וגם במגע. האפשרות שהקורונה יכולה לעבור באוויר לא נתמכה על ידי הרבה מומחים. אפילו היו הרבה אנשים במערכת שהסבירו שעטיית מסכות היא לא דבר טוב, ושזה יכול להגביר את ההדבקה. היה להם עץ גבוה להיתלות בו, כי גם בארגון הבריאות העולמי וגם במרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC) חשבו עד אמצע 2021 שהמעבר של המחלה הוא דרך טיפות ולא באוויר".
היום ברור לנו שזה פשוט לא נכון. "נכון, והיום אנחנו יודעים שהמסכות מאוד חשובות בהגנה על מי שעלול להידבק. אם מישהו יוצא החוצה כשהוא חולה, באמצעות המסכה הוא שומר על הסביבה שלו. יש היום רעיונות של ביטול בידודים, ולכן עטיית מסכות היא עדיין אחד מאמצעי הזהירות החשובים ביותר".
1 צפייה בגלריה
לונדון אנגליה מסכות בריטניה קורונה
לונדון אנגליה מסכות בריטניה קורונה
מקפידים על עטיית מסכות. "אם מישהו יוצא החוצה כשהוא חולה, באמצעות המסכה הוא שומר על הסביבה שלו"
(צילום: גטי אימג'ס)
כל זה לא באמת היסטוריה: נכון שיש כיום פחות מאומתים ופחות חולים קשה, אבל גם באירופה, גם בארצות הברית וגם אצלנו מוטרדים ממה שעלול לקרות בסתיו, וצריך להיערך. "צריך להיערך, גם מבחינת כיתות הלימוד בבתי הספר. יש היום מכשירים שונים כמו HEPA שיכולים לעזור בהפחתת הדבקות בכיתות לימוד וגם במקומות ציבוריים. לדעתי, עדיין לא ניתנה מספיק מחשבה בנושא ברוב המדינות, כולל ישראל".
"האפשרות שהקורונה יכולה לעבור באוויר לא נתמכה על ידי הרבה מומחים. היו אנשים חשובים שהסבירו שעטיית מסכות זה לא טוב, ושזה יכול להגביר את ההדבקה. היה להם עץ גבוה להיתלות בו, כי גם בארגון הבריאות העולמי וגם במרכז האמריקני לבקרת מחלות חשבו המעבר של המחלה הוא דרך טיפות ולא באוויר"
דיברו הרבה על המכשירים האלה, ושום דבר לא קרה. יש איזשהו ביסוס למחשבה שגם אם יבוא איזשהו וריאנט חדש, הוא בהכרח יהיה קל יותר, ולא נחזור לווריאנטים כמו הדלתא? "גם המחלה שגרם האומיקרון היא הרבה יותר קלה מזו שגרמו הדלתא והאלפא. אמנם, יש אנשים שלקו במחלה קשה, ולא מעט גם מתו ממנה - בעיקר אנשים מאוד מבוגרים או עם מחלות כרוניות קשות - אבל המחלה עצמה, ברוב האוכלוסייה, היא הרבה יותר קלה מהדלתא ומהאלפא. אני מקווה שאם יהיה וריאנט נוסף, הוא ימשיך את הדרך הזו של הקלה בסימפטומים ובצורת המחלה".