העלייה בתחלואה ובמקדם ההדבקה מעוררת דאגה במערכת הבריאות, ומומחים כבר ממליצים על שינוי במדיניות. "אני ממליץ לאנשים שבאים למקומות צפופים כמו אוטובוס או רכבת: שימו מסכות. שמרו על עצמכם. זה לא כל כך קשה", אמר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי.
קראו עוד:
גם פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, התייחס לנושא בדברים שאמר היום בכנס Medicine 2042. "לרוע המזל, נראה שישראל נמצאת בתחילת גל קורונה חדש - גל ה-BA.5", אמר. "אנחנו שוקלים מתן חיסון חמישי". עוד אמר פרופ' זרקא: "השינוי בממשלה הביא משימה חדשה - לאזן בין הצלת החיים מקורונה להסתכלות רחבה יותר על ביטחון לאומי בחינוך, בכלכלה ובענפים נוספים. הממשלה ניסתה לא להטיל הגבלות ולא לייצר סגרים, וכך לאפשר לשוק לגדול, למרות הקורונה".
1 צפייה בגלריה
מתחם הבידוק בנתב"ג
מתחם הבידוק בנתב"ג
מתחם הבידוק בנתב"ג. "למה ביטלו את זה? זו שערורייה", אמר פרופ' אדלר
(צילום: AFP)
בדיון באולפן ynet חזר פרופ' אדלר ואמר שההחלטה לבטל את החובה לעטות מסכות במקומות סגורים הייתה טעות. "היא התקבלה ערב המימונה", אמר, "כך שהייתה החלטה פופוליסטית יותר מאשר רפואית. לגבי הבדיקות בנתב"ג, זו בכלל שערורייה. לקח לנו שנה להקים מערכת כל כך טובה ומתוקתקת, וזו הייתה טעות לסגור אותה. אנחנו יודעים שהווריאנטים החדשים, BA.4 ו-BA.5, כבר מרימים ראש בדרום אפריקה, וברור שאם הם מרימים ראש שם, זה יקרה גם בארצות הברית, באירופה ובישראל. למרות זאת, ביטלו את כל הבדיקות. ככה לא מנהלים מגפה".
ד"ר יסמין מאור, שחברה בצוות הטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות, אמרה: "אני נוטה להסכים עם הדברים. היה צריך להמשיך לעשות בדיקות לאנשים שחזרו מחו"ל, אפילו בצורה מדגמית, כדי לדעת מה תמונת המצב. זה לא יכול לחסום את כניסת הווריאנטים לארץ, אבל זה נותן מידע מוקדם שעוזר להיערכות. גם ביטול המסכות במקומות סגורים היה מוקדם מדי. עטיית מסכה היא מחיר נמוך לעומת המחירים שאנחנו עלולים לשלם בגלי תחלואה גדולים.
"זה נכון שהציבור כבר עייף, ולא בא לו להקשיב לכל ההנחיות. יכול להיות שלא ניתן לכפות את ההנחיות האלה באופן מלא, אבל עצם הביטול משדר מסר שהקורונה כבר איננה".
ד"ר יסמין מאור: "זה נכון שהציבור כבר עייף, ולא בא לו להקשיב לכל ההנחיות. יכול להיות שלא ניתן לכפות את ההנחיות האלה באופן מלא, אבל עצם הביטול משדר מסר שהקורונה כבר איננה"
ד"ר מאור אמרה שהיא תתמוך במתן חיסון חמישי לאוכלוסייה מבוגרת. "הנתונים מוכיחים שהחיסונים הם כלי אפקטיבי ביותר להורדת אשפוזים ותמותה, ובסוף זה מה שבאמת מעניין אותנו", הסבירה. "נצטרך כנראה להתחסן נגד קורונה לעיתים מזומנות, כמו שמתחסנים נגד שפעת".
שניים שהתחסנו נגד קורונה, ובכל זאת נדבקו לאחרונה, הם עומר חמאוי-ארנסט וניר צברי. "זו הפעם הראשונה שאנחנו נדבקים בקורונה אחרי שנתיים וחצי", אמרו. ואיך זה עובר עליהם? צפו: