"העלייה הזו בהחלט מטרידה", אומרת היום (א') לאולפן ynet פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "עוד לא ברור אם אנחנו בתחילתו של גל שישי או שזה קצה הירידה של הגל החמישי. לא ברור גם לכמה זמן נישאר עם מקדם הדבקה סביב 1".
קראו עוד:
פרופ' רגב אמרה את הדברים בעקבות העובדה שמקדם ההדבקה R, שהיה במשך חודשיים מתחת ל-1, עמד אתמול (שבת) על 1.02 – דבר המעיד שמגפת הקורונה מתפשטת מחדש. "הדבקה של 50% מהאוכלוסייה לא מספיקה כנראה", הוסיפה פרופ' רגב. "אנחנו רואים עלייה מטרידה בתחלואה גם באירופה. אנחנו עוד לא יודעים לאן זה הולך, אבל זה בהחלט מטריד".
1 צפייה בגלריה
קורונה מסכות גרמניה קלן
קורונה מסכות גרמניה קלן
מסתובבים עם מסכות ברחובות קלן, גרמניה. "יש עלייה מטרידה גם באירופה", אומרת פרופ' רגב
(צילום: גטי אימג'ס)
פרופ' רגב נשאלה עד כמה אפשר להיות בטוחים שרוב אלו שנדבקו באומיקרון לא יידבקו שוב בטווח הנראה לעין, והשיבה: "ביטחון אין לנו אף פעם. יש כרגע אינדיקציות לכך שמי שחלה באומיקרון, לא יחלה שוב באומיקרון או ב-BA.2, שמאוד דומה לו, אבל זה עוד לא ודאי. יש ראיות לכך בכמה מחקרים ראשוניים שעוד לא פורסמו. אבל אנחנו צריכים לחכות ולראות שבאמת זה כך, וגם לראות אם המחלה שתיגרם תהיה יותר קשה. האומיקרון בסך הכול עבר עלינו מאוד בקלות יחסית, אף שהייתה תמותה והיו אנשים שחלו קשה וסחבו סימפטומים".
על גל התחלואה במזרח הרחוק אמרה: "חלק גדול ממנו נובע מעלייה של האומיקרון, שהגיע לשם באיחור. הדבר היותר מאיים הוא זנים חדשים, ואותם עוד לא ראינו".
"החיסון הרביעי לא מונע הדבקה, אלא מונע מחלה קשה בקרב אנשים עם גורמי סיכון. מי שעדיין לא קיבל את המנה השלישית של החיסון, בוודאי צריך לקבל אותה. אנשים מבוגרים עם גורמי סיכון צריכים לקבל גם את המנה הרביעית"
יש תחושה שאפילו אלה שהרגישו שהם מאוד מוגנים, "טפלונים", נדבקים עכשיו. "לגמרי. אני לא חושבת שיש בכלל טפלונים. אני חושבת שבסופו של דבר, כולם מועדים להדבקה. מי שלא נדבק, הצליח איכשהו להיזהר ולהישמר מהחשיפות. ברור שיש עוד המון דברים שלא מבינים אותם, כל מיני עניינים גנטיים סביב השאלה מי יותר מוגן ומי פחות, אבל אני לא חושבת שיש מישהו שהוא טפלון אמיתי".
המדינה קצת ויתרה על החיסונים. לא שומעים על קמפיינים לעידוד התחסנות, גם לא לגיל השלישי. יכול להיות שתהיה התעוררות עכשיו? "אני לא חושבת שוויתרו על החיסונים. חשוב מאוד להתחסן. עם זאת, ממחקר שפורסם בשבוע שעבר למדנו שהחיסון הרביעי לא מונע הדבקה, אלא מונע מחלה קשה בקרב אנשים עם גורמי סיכון. מי שעדיין לא קיבל את המנה השלישית של החיסון, בוודאי צריך לקבל אותה. אנשים מבוגרים עם גורמי סיכון צריכים לקבל גם את המנה הרביעית. מתי נצטרך מנה רביעית לשאר האוכלוסייה - עוד לא ידוע".