לא מפסיקים להשתעל: אחד התסמינים המטרידים ביותר של הקורונה הוא השיעול, שעלול להימשך גם חודשים לאחר ההחלמה, כתוצאה מנזקים קשים לרקמת הריאות. משאפים המכילים סטרואידים או ונטולין עשויים להקל מעט, אבל לא לפתור את הבעיה לחלוטין.
קראו עוד:
אחת האופציות המקובלות ברפואה להקלה על שיעול היא פיזיותרפיה נשימתית. מדובר בסדרת תרגילים יומית עבור חולי ריאות כרוניים שנועדה לחזק את הריאות, את תפקוד הנשימה ואת השרירים המסייעים בין הצלעות ובסרעפת. הפיזיותרפיה הנשימתית הוכחה כמשפרת משמעותית את ההחלמה ואת יעילות הנשימה ומפחיתה את תסמיני קוצר הנשימה והגירוי הריאתי.

התרגילים שיסייעו

התרגיל הראשון הוא Press Lip Breathing, ובו המטופל לוקח נשימה עמוקה ומוציא אותה דרך שפתיים קפוצות. "המטרה היא ליצור התנגדות לדרכי הנשימה וכך להשאירן פתוחות לאורך זמן ולהקל על הנשימה שבאה אחריה", אומרת נעה קנטמן, פיזיותרפיסטית נשימתית במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים. "אפשר לחזור על התרגיל ארבע-חמש פעמים, ואחר כך לנוח".
התרגילים הבאים כוללים הוצאת אוויר דרך מזרק, הוצאת אוויר דרך קש ונשיפה לתיבת כדורים. נדגיש שהטיפול חייב להתבצע רק לאחר התייעצות עם הרופא המטפל או עם פיזיותרפיסט נשימה מוסמך, ובהתאמה אישית למצב הרפואי.
1 צפייה בגלריה
נעה קנטמן פיזיותרפיה נשימתית
נעה קנטמן פיזיותרפיה נשימתית
נעה קנטמן מדגימה פיזיותרפיה נשימתית. "עוזרת לאוורר את הריאות בצורה טובה יותר ומקלה על הנשימה"
"הרבה מחלימי קורונה, גם כאלה שחלו קל, ממשיכים לסבול מתסמינים שונים גם חצי שנה אחרי ההדבקה", אומר פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות בשערי צדק. "התופעות השכיחות ביותר הן קושי בנשימה ועייפות. הטיפול המועדף, על פי הניסיון העולמי ושלנו, הוא שיקום ריאות".
בתהליך השיקום מחזקים את שרירי הנשימה ומשפרים את סיבולת המאמץ כדי שהמטופל יוכל לבצע פעולות שונות עם פחות קשיי נשימה. "הפיזיותרפיה הנשימתית יעילה מול מחלות רבות, בהן פוסט קורונה ו-COPD, שהיא מחלה חסימתית של מעשנים", אומר פרופ' איזביצקי. "השיקום חייב להיות מלווה בתוכנית אישית, כי הוא מתבצע פעמיים בשבוע בלבד, בעוד התרגילים צריכים להתבצע מדי יום. מדובר תרגילי פיזיותרפיה והליכה. את התוצאות רואים אחרי שלושה חודשים. השינוי מדהים: הוא גורם לחולים להרגיש יותר טוב ולשפר גם את מערכת הלב, את הריכוז ואת השינה. וכל זה, ללא תופעות לוואי".