באיזו שעה כדאי להתאמן כדי לשמור על פעילות לב תקינה? כנראה בבוקר. חוקרים מצאו קשר בין ירידה בסיכון להתקפי לב לבין פעילות גופנית בשעות הראשונות של היום. המחקר שבדק עשרות אלפי אנשים, פורסם בכתב העת האירופי לקרדיולוגיה מונעת.
קראו עוד:
"זה ידוע שפעילות גופנית טובה לבריאות הלב, והמחקר שלנו מעיד שהתועלת הרבה ביותר היא תוצאה של פעילות בוקר", אמרה מחברת המחקר, גלי אלבלק מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ליידן, הולנד. "הממצאים היו בולטים במיוחד אצל נשים וחלו הן אצל משכימי קום והן אצל חיות לילה".
1 צפייה בגלריה
"ייתכן שיש סיבה מדעית לעובדה שחדרי הכושר ומסלולי הריצה מלאים באנשים שמשכימים קום ומתאמנים לפני העבודה", אומר ד"ר הדס
"ייתכן שיש סיבה מדעית לעובדה שחדרי הכושר ומסלולי הריצה מלאים באנשים שמשכימים קום ומתאמנים לפני העבודה", אומר ד"ר הדס
"ייתכן שיש סיבה מדעית לעובדה שחדרי הכושר ומסלולי הריצה מלאים באנשים שמשכימים קום ומתאמנים לפני העבודה", אומר ד"ר הדס
(צילום: shutterstock)
המחקר השתמש במאגר נתונים בריטי ובדק 86,657 איש בני 42 עד 78, ללא עבר של מחלות לב וכלי דם. המשתתפים ענדו סנסור פעילות, ונערך אחריהם מעקב של שש עד שמונה שנים. התברר ש-2,911 משתתפים לקו בהתקף לב, ו-796 לקו בשבץ מוחי, אבל אלו שהיו הכי פעילים בין השעות שמונה עד 11 בבוקר היו בסיכון הנמוך ביותר ללקות במחלות אלו.
בניתוח שני חולקו המשתתפים לארבע קבוצות על סמך זמן השיא של הפעילות הגופנית: שעות הבוקר המוקדמות, סביב שמונה; בוקר מאוחר, סביב עשר; שעות הצהריים; ושעות הערב, סביב 19. נמצא כי למשתתפים שהיו פעילים ביותר בשעות הבוקר המוקדמות או המאוחרות היה סיכון נמוך ב-11% וב-16% בהתאמה למחלת עורקים כליליים. לאלו שהיו הכי פעילים בשעות הבוקר המאוחרות הייתה ירידה של 17% בסיכון לשבץ מוחי.
הממצאים היו עקביים ללא קשר לפעילות היומית הכוללת. כשהתוצאות נותחו לפי המין של המשתתפים, התברר שהן בולטות במיוחד אצל נשים: לנשים שהיו הכי פעילות בשעות הבוקר המוקדמות או המאוחרות היה סיכון נמוך ב-22% ו-24% לאירועי מחלת עורקים כליליים, בהתאמה. לנשים שהיו הכי פעילות בשעות הבוקר המאוחרות הייתה ירידה של 35% בסיכון לשבץ מוחי.
"הממצאים שלנו מוסיפים לעדויות על היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית בכך שהם מעידים כי פעילות בוקר, במיוחד בשעות הבוקר המאוחרות, עשויה להיות המועילה ביותר", סיכמו החוקרים. "המחקר הוא תצפיתי, ומוקדם מדי לייעץ למטופלים לתת עדיפות לפעילות בוקר, אבל אנחנו מקווים שבעתיד נוכל לחדד את ההמלצות הנוכחיות על ידי הוספת שורה אחת: 'פעילות גופנית מומלצת בבוקר'".
ד"ר דני הדס, מומחה לקרדיולוגיית ילדים וספורט, מוסיף: "בשנים האחרונות בוצעו מספר מחקרים שהראו שאימוני בוקר משפרים את תפקוד הלב ועשויים למנוע התקפי לב. לאימון בוקר יש יתרונות רבים, הקשורים כנראה למערכת ההורמונלית אבל גם למצב הנפשי שמשתפר באמצעות שחרור אנדורפינים. כשזה מתרחש לפני לחץ היום-יום, עשויה להיות לו השפעה ישירה על הלב. יידרשו מחקרים נוספים כדי לאמת את התוצאות, אבל ייתכן שיש סיבה מדעית לעובדה שחדרי הכושר ומסלולי הריצה מלאים באנשים שמשכימים קום ומתאמנים לפני העבודה".