4.7 מיליון לקוחות, 1,500 מרפאות, 14 בתי חולים. כל אלה הם תחת ניהולה של רות רלבג, שכבר חצי שנה עומדת בראש גוף הבריאות הגדול בישראל - קופת חולים כללית, ומספרת היום (ב') בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", על ההתמודדות עם הטיפול בפליטים מאוקראינה ועל המסקנות משנתיים של קורונה.
עוד כותרות מוועידת "האנשים של המדינה":
רלבג מספרת על הגעתם של 11 ילדים חולים מאוקראינה המטופלים כעת בכללית. "קיבלנו 11 ילדים במצב מאוד מורכב, שלא יכלו להישאר באוקראינה ולקבל את הטיפול שלו הם זקוקים. מתוכם חולים אונקולוגיים, חולה אחרי ניתוח גב, ילדה שהגיעה הנה להשתלת כבד מאחד מההורים שלה וילדים שצמודים לדיאליזה ארבעה ימים בשבוע".
1 צפייה בגלריה
רות רלבג
רות רלבג
רות רלבג. 97% מהטיפול במאמתים - נעשה בקהילה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אם הילדים היו נשארים באוקראינה, מה היה עולם בגורלם? "הם לא היו נשארים בחיים".
האם בית חולים השדה שמוקם שם עכשיו יכול היה לעזור להם? "הם לא היו יכולים לקבל טיפול בבית חולים השדה שמוקם, אמנם יצאו לשם 11 רופאים של כללית, רופאים נוספים משניידר ומאיר במשלחת, אבל לבית חולים שדה יש יכולות מוגבלות, בעיקר לגבי הטיפולים שהם זקוקים להם".
"בכללית לקח 111 שנים לשים אישה בראש, אני האישה המנכ"לית הראשונה. אבל במערכת הבריאות יש 74% נשים, אז בסופו של דבר הן מקבלות יותר הזדמנויות"
למדינת ישראל לוקח זמן לקבל החלטות לגבי סיוע לאוקראינה, ובזמן הזה אתם בקופת חולים הרמתם את הכפפה. למעשה, השגתם את המדינה. "אנחנו נרתמנו לסייע, ומה שבעיקר היה מאוד מרגש זה שאנשים עבדו במהלך מגפת הקורונה, יום ולילה, במשך שנתיים, לא חשבו פעמיים ברגע שהגיעו קולות המלחמה והיה ברור שיש אנשים שזקוקים לטיפול רפואי, ונרתמו לתת מענה מיידי לכל מי שזקוק".
מה לגבי הקורונה, האם אנחנו בפתחו של גל שישי? "אנחנו עוד לא יודעים אם זה גל, אבל נכון להיום יש 13 אלף מאומתים חדשים, אז בכל קנה מידה חייבים לקחת את זה לתשומת לבנו. מה שלמדנו זה שהמערכת יודעת לטפל בזה. יש לה היום דרכי פעולה היא גם יודעת להבחין מי צריך איזו עזרה. ברור שיש גם עלייה באשפוזים אבל הרוב מטופלים בקהילה. 97% מהמאומתים טופלו בקהילה".
ולסיום שאלה לגבי נשים בעמדות ניהול, איך זה שיש שלוש מנכ"ליות בקופות החולים? "בכללית לקח 111 שנים לשים אישה בראש, אני האישה המנכ"לית הראשונה. אבל במערכת הבריאות יש 74% נשים, אז בסופו של דבר הן מקבלות יותר הזדמנויות ואפשר לראות היום את הנשים בכל מקום".