מזכ"לית הסתדרות המורים ממשיכה להזהיר מהאפשרות ששנת הלימודים הבאה לא תיפתח כסדרה, קוראת לנציגי משרד האוצר "להתעשת" במשא ומתן על הסכם שכר חדש – ומביעה התנגדות נחרצת לאפשרות של התאמת חופשות המורים לאלו שבמשק הכללי. בריאיון היום (שני) בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", הזהירה יפה בן דויד ממצבה הקשה של מערכת החינוך, ולדבריה יותר ויותר מורים נוטשים אותה עקב השכר הנמוך ותנאי עבודה קשים ולא מתגמלים.
"יש מחסור גדול מאוד של מנהלים, של מורים, של גננות", אמרה בן דויד בריאיון שאותו הנחתה כתבתנו לענייני חינוך תמר טרבלסי חדד. "אמנם הקורונה העצימה את זה, אבל אנחנו מתריעים כל הזמן, לפחות מהכניסה שלי לתפקיד, כבר חמש שנים, על נטישה של אנשי חינוך ממערכת החינוך בגלל השכר, בגלל היחס, בגלל חוסר הגיבוי, בגלל העומסים המטורפים והטופסולוגיה". כשברקע גם העלייה המחודשת בהיקף הנדבקים בנגיף הקורונה, טענה בן דויד שמערכת החינוך לא מוכנה לגל חדש.
3 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
בן דויד בוועידת "האנשים של המדינה", הבוקר. "ניצלו במשך שנים את המורים, את השליחות שלהם"
(צילום: עמית שאבי)
אחרי תקופה ארוכה שבה עוכב, החל לאחרונה משא ומתן בין נציגי הסתדרות המורים לנציגי משרד האוצר בנוגע להסכם שכר, אך לדברי בן דויד כבר באחת משתי הפגישות שהתקיימו עד כה התרחש "פיצוץ": "אמרתי שאני לא מוכנה להתנהל מול האוצר כשבאים וכל הזמן מדברים על עקרונות. אמרתי חבר'ה 'מה עקרונות, אם אין כסף שאתם באים ושמים עכשיו בתוך מערכת החינוך'". לדבריה, "ניצלו את אנשי החינוך שנים רבות. בשום מקום עבודה לא היו נותנים את העומסים הכבדים ובשכר זעום לעובדי הוראה. ניצלו את המסירות שלהם, את האידיאל, את השליחות. אבל עם כל הדברים האלה אי אפשר לבוא למכולת. אנשי החינוך צריכים לפרנס את עצמם, את המשפחות שלהם, בכבוד".
במהלך המשא ומתן, סיפרה, היא הצליחה "לשכנע" את אנשי הממונה על השכר באוצר לבקר בגנים ובבתי הספר, כדי שישמעו את אנשי החינוך באופן ישיר. "לומר שהם עדיין הפנימו את גודל הבעיה? ממש לא. אני רוצה להתריע בצורה חד-משמעית, אנחנו עדיין לפני הצונאמי הגדול של נטישת עובדי הוראה ממערכת החינוך. מה שאנחנו רואים כרגע זה בטיפין, אבל זה הולך להיות הרבה יותר גדול ומערכת החינוך כבר נמצאת בקריסה. אם האוצר לא יתעשת ולא יבין את עומק הבעיה שבה מערכת החינוך נמצאת – כבר אמרתי, אני לא צריכה לאיים בהשבתה, מערכת החינוך תשבות מאליה, הורים יבואו ב-1 בספטמבר כשגנים סגורים".

"הקורונה שרטה את כולם"

היא ציינה שכבר עתה הורים מתמודדים עם גנים סגורים בגלל המחסור בגננות: "בתי ספר ומנהלים מתמודדים עם מחסור במורים, יש באמת נטישה גדולה. אם פעם היו חושבים והיו עושים את החישובים מה כדאי לי, מתי אני אפרוש – היום לא עושים את החישובים האלה. היום פשוט מגיעים ושמים את המפתחות ואומרים שלום וביי, אנחנו לא נמצאים במערכת כזו".
3 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד תמר טרבלסי חדד
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד תמר טרבלסי חדד
בן דויד והמראיינת טרבלסי חדד. "שהאוצר יתעשת"
(צילום: עמית שאבי)
במסגרת המשא ומתן מבקש האוצר לכרוך בהסכם השכר רפורמות ושינויים מסוימים, בהם התאמה בין ימי החופשה של העובדים במשק לימי החופשה של המורים, אך בן דויד מביעה כעת התנגדות נחרצת לפגיעה כלשהי בחופשות אנשי ההוראה. "לא תהיה הלימה של החופשות של ההורים במשק לחופשה של ציבור עובדי ההוראה. אי אפשר לתקן עוולה בעוולה", הצהירה. לדבריה, אם כבר יש להגדיל את החופשות של ההורים, כך "שיתאימו לחופשות של המורים, אבל לא הפוך".
"מה זה החופשות הללו? אתם מתארים את זה כאילו זה חופשות, זה ממש לא חופשות. המנהלים, היועצות והגננות עובדים בחופש כי צריכים להכין את השנה", הוסיפה, והדגישה כי החופש הגדול, ביולי-אוגוסט, הוא בבחינת "החמצן של אנשי החינוך". היא הוסיפה: "אני מציעה לכל מי שבא ומקטרג על החופשות – תפדל, תיכנס למערכת. בוא נראה אותך מחזיק כיתה עם 35 ילדים, גן עם 35 ילדים בתנאים מאוד קשים שאתה מתמודד עם הורים, כשגם הקורונה שרטה את כולם".
בן דויד התייחסה גם לניסיונות למשוך אנשי הייטק למערכת החינוך, וטענה כי 90% מאלו שעשו הסבה שכזו כבר עזבו את מערכת החינוך: "ישבתי איתם ושאלתי 'למה אתם עוזבים את מערכת החינוך', הם אמרו לי 'באנו כי מערכת ההייטק היא באמת עבודה בטירוף. שעות על גבי שעות, השכר חבל על הזמן, בשמיים, אבל אמרנו נמאס לנו מהטירוף, אנחנו רוצים לבוא ולהשקיע במערכת החינוך. אבל אנחנו רואים שמערכת החינוך יותר בטירוף ועם שכר נמוך. אז אנחנו מעדיפים לחזור לטירוף של ההייטק ולפחות שנרוויח שכר גבוה'".
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
בית ספר בירושלים, ארכיון. "היום כבר לא עושים חישובים, פשוט מניחים את המפתחות ואומרים ביי"
(צילום: AFP )
כשברקע הצעת האוצר לקדם שכר דיפרנציאלי עבור מורים מצטיינים, הוסיפה מזכ"לית הסתדרות המורים: "צריך לדאוג לכולם, אי אפשר שאחד יקבל על חשבון האחר. יש כסף במדינה, שר האוצר אמר שהמצב מצוין – והמצב מצוין בזכות מערכת החינוך, כי פתחו את המערכת כאשר הייתה קורונה, סיכנו את החיים שלהם (של אנשי החינוך). כן, חלק גם הלכו לעולמם ושילמו מחיר יקר".
בנוגע לקריאות לאפשר הליכי פיטורים מהירים יותר של מורים לא-ראויים, היא טענה כי מדובר בדמגוגיה: "כל עובד הוראה ניתן לפטר מהשנה ראשונה עד השנה ה-15, תוך שנה. אפשר להזיז כל מי שנמצא במערכת ובלבד שההליך הזה ייעשה באופן תקין ונכון". חרף אזהרותיה מנטישת המורים, בן דויד מדגישה כי כוח האדם במערכת הינו איכותי ברובו הגדול: "אני מסיירת בבתי הספר ובגנים, ואני רוצה לומר שמדינת ישראל התברכה בעובדי הוראה איכותיים, בגננות איכותיות, במנהלות, במורים. נכון, אז יש כמה כאלה (שהינם בעייתיים) אבל אפשר וניתן לטפל בהכול".