מחלימים מקורונה נמצאים בסיכון גבוה להידבק מזני האומיקרון החדשים: כך מצאו חוקרים בדרום אפריקה. לפי הממצאים שלהם, שני זני הקורונה החדשים, BA.4 ו- BA.5, יכולים להתחמק מנוגדנים שנוצרים בגופם של מחלימי קורונה, מה שעלול להוביל להידבקות נוספת. יכולתם להתרבות בגופם של אנשים מחוסנים היא פחותה.
קראו עוד:
המדענים, שמשתייכים למספר מוסדות מחקר במדינה, בחנו את זני שושלת האומיקרון BA.4 ו- BA.5, שזוהו בדרום אפריקה לפני מספר שבועות והגיעו גם לישראל, ונטלו דגימות דם מ-39 אנשים שנדבקו בעבר באומיקרון. 15 מהם חוסנו – שמונה בזריקה של פייזר, ושבעה בזו של ג'ונסון אנד ג'ונסון - ו-24 האחרים לא היו מחוסנים.
התברר כי אצל המחוסנים הייתה יכולת נטרול גבוהה פי 5 מזו של המחלימים הלא מחוסנים. החוקרים מצאו כי בדגימות מגופם של הלא מחוסנים הייתה ירידה של כמעט פי 8 בייצור הנוגדנים לאחר החשיפה ל-BA.4 ו-BA.5 בהשוואה לאומיקרון BA.1 המקורי, בעוד שאצל המחוסנים הייתה ירידה של פי 3 בלבד. החוקרים סיכמו: "לנוכח הירידה ביכולת הנטרול של הנוגדנים, נראה של-BA.4 ול-BA.5 יש פוטנציאל להוביל גל הדבקות חדש".
1 צפייה בגלריה
דרום אפריקה חיסון קורונה התפרצות אומיקרון
דרום אפריקה חיסון קורונה התפרצות אומיקרון
מחסנים נגד קורונה בדרום אפריקה. רק 30% מהאזרחים מחוסנים באופן מלא
(צילום: רויטרס)
על פי הערכות, דרום אפריקה עלולה להיכנס לגל קורונה חמישי מוקדם מהצפוי. יש שם עלייה מתמשכת בהדבקות - תוצאה של BA.4 ו-BA.5 - ורק 30% מהאזרחים מחוסנים באופן מלא.
הזנים החדשים מדבקים כנראה יותר מזני האומיקרון הקודמים. בדרום אפריקה מדווחים לא רק על עלייה במקרי ההידבקות בגללם, אלא גם על עלייה במספר האשפוזים. אין עדיין נתונים על שיעור התמותה שם מהזנים החדשים
הזנים החדשים מדבקים כנראה יותר מזני האומיקרון הקודמים. בדרום אפריקה מדווחים לא רק על עלייה במקרי ההידבקות בגללם, אלא גם על עלייה במספר האשפוזים. אין עדיין נתונים על שיעור התמותה שם מהזנים החדשים.