המסכות אמנם הוסרו מהפנים, אבל הקורונה עדיין כאן: שלושה מקרים של וריאנט חדש, BA.4, התגלו בנתב"ג בימים האחרונים. פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסוני הקורונה, התראיין על כך היום (ג') לאולפן ynet.
קראו עוד:
"הווריאנט הזה נחשב אח של האומיקרון", אמר פרופ' כהן. "יש את BA.1, שהוא האומיקרון המקורי, את BA.2, שהוא עכשיו הווריאנט הדומיננטי, את BA.3, שלא כל כך התפתח, ואת BA.4 ו-BA.5, שהתגלו בדרום אפריקה בתחילת ינואר. מה שקצת מטריד ב-BA.4 זה שיש לו מוטציה נוספת, שמזכירה לנו את זן דלתא ויכולה לגרום הדבקה קצת יותר נרחבת מזו שהכרנו. אבל עד עכשיו יש בסך הכול כ-200 מקרים של הווריאנט הזה בכל העולם, ולא נראה שהוא גורם למחלה קשה.
"יש עוד וריאנטים שמטרידים אותנו, שהם תולדה של ה-BA.2. אחד מהם נקרא BA.12, והוא התפשט מאוד בארצות הברית, עם כ-20% מהמקרים שם. יש הוכחה די ודאית שהוא מתפשט מהר יותר מה-BA.2, אבל נראה שגם הוא לא גורם למחלה קשה".
1 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג בדרך לבדיקת קורונה. "יש המון וריאנטים", אומר פרופ' אדלר
(צילום: רויטרס)

"היה מוקדם לחגוג"

בדיון באולפן ynet השתתף גם פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, שנשאל מדוע הוחלט לבטל את החובה לעטות מסכות במקומות סגורים למרות הווריאנטים החדשים. לדעתו, ההחלטה התקבלה כדי להעלות את הפופולריות של ראש הממשלה, נפתלי בנט.
"מה יותר כיף מאשר להגיע למימונה בלי מסכות?" תוהה פרופ' אדלר. "אני חושב שהקדימו להוריד את המסכות. אני חושב שבעקבות הווריאנט החדש כדאי להמשיך לקיים את הבדיקות בנתב"ג. מאוד חשוב שימשיכו לקיים אותן. אנחנו רואים מה קורה בשנגחאי שבסין ובאזורים נוספים.
פרופ' יהודה אדלר: "אני חושב שבעקבות הווריאנט החדש כדאי להמשיך לקיים את הבדיקות בנתב"ג. מאוד חשוב שימשיכו לקיים אותן. אנחנו רואים מה קורה בשנגחאי שבסין ובאזורים נוספים"
"יש המון וריאנטים. מצד שני, אי אפשר להיכנס לפאניקה מכל וריאנט, ולכן אנחנו בודקים. בודקים בכל העולם. לדעתי, יש הרבה יותר מ-200 מקרים של BA.4. יש 200 מקרים מדווחים, אבל בפועל המספר גבוה יותר. אנחנו יודעים שגם בארץ מספר המקרים המדווחים הוא הרבה יותר קטן ממספר הנדבקים האמיתי. לכן, אני חושב שהיה מוקדם לחגוג. אני חושב שצריך להקפיד ביתר זהירות. הגיע הזמן שפוליטיקאים יפסיקו לתת התוויות פופוליסטיות שהן לא רפואיות. חבל שמתייחסים ככה לבריאות".