חולה קורונה שסירב להתחסן נפטר. "נמצא אותך ונדאג שתקבל כדור בין העיניים", זעקו בני המשפחה לרופא שהעביר להם את הבשורה המרה - וזה לא המקרה היחיד. האלימות כלפי הצוותים הרפואיים נמשכת, ולא מדובר בתופעה חדשה. חובה היה עלינו לטפל בה ולעקור אותה מן השורש הרבה לפני שהגענו לימים האפלים שבהם ראשת שירותי בריאות הציבור במדינת ישראל מסתובבת עם מאבטח, ורופאת ילדים ש"חטאה" בהסבר מקצועי להורי ישראל על חשיבות החיסונים עבור ילדיהם, מאוימת ברצח.
עוד על אלימות נגד אנשי צוות רפואי:
ברור היה כי האלימות המשתוללת ברשתות החברתיות תהפוך בסופו של דבר לאלימות פיזית קשה כלפי הצוותים הרפואיים. כך, לאחרונה אנו רואים עלייה מסוכנת ברמת האלימות הקשה בבתי החולים ונחשפים כמעט דרך קבע לדיווחים על צוות רפואי שהותקף במהלך הענקת טיפול.
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד
שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד
ד"ר שרון אלרעי פרייס עם המאבטח הצמוד. "אלימות כלפי הצוותים הרפואיים הינה פגיעה בתשתיות לאומיות", קובע ד"ר פלדמן
(צילום: אלעד גרשגורן)
איך ייתכן שממשלת ישראל, משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים עומדים מנגד כשביטחונם האישי של הרופאות, הרופאים, האחיות והאחים הנושאים על כתפיהם את מערכת הבריאות הציבורית, נפגע? איך ייתכן שאף אחד מאותם גופים אינו נוקט פעולות חירום מיידיות על מנת לעצור ולמגר את האלימות הבלתי נסבלת כלפי הצוותים הרפואיים, על מנת למנוע את הפגיעה במי שאמונים על הבאת מזור לכל אחד מאיתנו? איך ייתכן שראש הממשלה, שקרא לצוותים הרפואיים להתגייס לצו 8 בקורונה, לא טורח להגיע אפילו פעם אחת למקום האירוע "במעיל מבצעי" ולגנות את האלימות כלפי הרופאים והרופאות של מדינת ישראל?
הרי ברור לכל בר דעת כי האיום באלימות התלוי מעל לראשם של אנשי הצוות הרפואי, החשש לביטחונם האישי והיעדר הרתעה מונעים מהרופאות ומהרופאים להתמקד בעבודת הקודש שאותה הם עושים דרך קבע, ואף עלול להוביל בסופו של דבר לפגיעה אנושה ברמת הטיפול הרפואי המוענקת לאזרחי ישראל. הרי כל מקרה אלימות במיון או במחלקה בבית החולים משבית את הטיפול הרפואי לשעות ארוכות, מסיט את תשומת לב המטפלים המאוימים מדאגה לחיי החולים לשמירה על ביטחונם האישי של המטפלים, ועשוי להוביל לסכנת חיים. אלימות כלפי הצוותים הרפואיים הינה פגיעה בתשתיות לאומיות, ביכולות לאומית, במשרתי ציבור ובבריאותם של אזרחי ישראל.
ממשלת ישראל חייבת לפעול ולהקים באופן מיידי נקודות משטרה בכל בתי החולים בישראל - כאלו המאוישות 24/7, מייצרות הרתעה כלפי אזרחים אלימים ומספקות הגנה לצוותים בשעת הצורך
האמפתיה לתסכולם של בני משפחה הניצבים בצומת בריאותי ורגשי מורכב וכואב, מתגמדת לנוכח מקרים בלתי נתפסים. לפני שבועיים, לדוגמה, תוקפים ברמב"ם שמנעו מאנשי צוות לטפל בחולה סרטן, אומנם נעצרו - אך שוחררו מיד לביתם. אם זה המסר של מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל, שכאב ותסכול מכשירים אלימות, מה ימנע את אירוע התקיפה הבא?
מדינת ישראל חייבת לפעול באופן מיידי כדי להגן על רופאיה ולגדוע את האלימות במערכת הבריאות. ממשלת ישראל חייבת לפעול ולהקים באופן מיידי נקודות משטרה בכל בתי החולים בישראל - כאלו המאוישות 24/7, מייצרות הרתעה כלפי אזרחים אלימים ומספקות הגנה לצוותים בשעת הצורך. חייבים להחמיר את רף הענישה על כל מקרה אלימות במערכת הבריאות ולהעניק סמכויות לענישה מיידית בהשתת קנסות כבדים של אלפי שקלים על המפגעים האלימים המאיימים בצוותים הרפואיים או פוגעים בהם.
2 צפייה בגלריה
זאב פלדמן
זאב פלדמן
ד"ר זאב פלדמן. "זו העת לעבור למעשים"
(צילום: מיה פלדמן)
זו העת לעבור למעשים - לייצר הרתעה אמיתית ולהתחיל לפעול ללא פשרות נגד אלימות מילולית, פיזית ורשתית כלפי אנשי צוות רפואי לפני שהאלימות תגבה שוב חיים - ויפה שעה אחת קודם, שכן הכתובת כבר על הקיר.
אשר לרופא שמחפשים אותו כדי "לשים לו כדור בין העיניים"- ביקשנו, ומחלקת הביטחון של שיבא הצמידה לו מאבטח צמוד. השאלה עד מתי, ומה תעשה המשטרה עם התלונה שהוגשה.
הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בבית חולים שיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל