זה החל מכאבי בטן והמשיך לדיכאון, אבל מה שגילו לבסוף הרופאים הדהים את כל הצוות הרפואי: תולעת חיה באורך 8 ס"מ נמצאה במוחה של תושבת אוסטרליה. התולעת שרצה באונה הקדמית הפגועה של המטופלת ילידת ונשלפה במהלך ניתוח שבוצע בעיר קנברה בשנה שעברה, כך דיווח אתר ה-BBC.
3 צפייה בגלריה
תולעת נשלפה ממוחה של אישה באוסטרליה
תולעת נשלפה ממוחה של אישה באוסטרליה
התולעת שנשלפה ממוחה של האישה וצילום הדמיית MRI
( צילום: Emerging infectious diseases journal)
עוד בנושא:
הטפיל שהה במוחה של האישה למשך זמן רב, ייתכן אף שבמשך חודשיים. המומחים ציינו כי המקרה הדגיש את הסכנה המוגברת של זיהומים העוברים מבעלי חיים לאנשים. "כולם בחדר הניתוח היו בהלם כשהמנתח שלף את התולעת המתפתלת באמצעות המלקחיים", אמרה סנג'יה סניאק, רופאה בבית החולים בקנברה, "מדובר בזיהום חדש שלא תועד קודם לכן בבני אדם". התולעת מסוג אופידסקריס רוברטסי (Ophidascaris robertsi) שצבעה אדום בהיר, נפוצה בנחשי פיתון לא ארסיים החיים בחלקים גדולים של אוסטרליה. המומחים סבורים שהיא ככל הנראה נדבקה בה לאחר שאספה ירקות וצמחים בקרבת אגם הסמוך למקום מגוריה.

התולעת התגלתה רק במהלך הניתוח

המקרה פורסם בכתב העת Emerging infectious diseases, שם התייחסה מומחית אוסטרלית לטפילים ואמרה כי היא חושדת שהאישה הפכה ל"מארחת בשוגג" לאחר שנדבקה בביצי הטפילים מהצמחים הנגועים שבהם השתמשה לבישול.
3 צפייה בגלריה
MRI של מוח המטופלת עם האזור הפגוע, התולעת שהוצאה מהאונה הקדמית ובהגדלה מיקרוסקופית
MRI של מוח המטופלת עם האזור הפגוע, התולעת שהוצאה מהאונה הקדמית ובהגדלה מיקרוסקופית
התולעת שהוצאה ממוחה של האישה
(צילום: Emerging infectious diseases Journal)
קודם לכן התלוננה האישה על מגוון תסמינים יוצאת דופן שלהם גרמה ההדבקה, כולל כאבי בטן, שיעול, הזעות לילה ושלשולים שהסלימו לכדי בעיות זיכרון והחמרה בתסמיני דיכאון. היא אושפזה בבית החולים בסוף ינואר 2021. סריקת מוח שבוצעה לה מאוחר יותר גילתה "נגע לא טיפוסי באונה הקדמית הימנית של המוח". אבל התולעת עצמה התגלתה רק בחדר הניתוח, כשהרופאים החליטו לבצע ביופסיית מוח ביוני 2022. כיום היא מתאוששת בקצב משביע רצון.

30 זיהומים חדשים בעולם

"הפלישה למוח על ידי זחלי אופידסקאריס לא דווחה בעבר", אמרו המומחים האוסטרלים. "הצמיחה של התולעת לא תועדה בעבר בחיות מבויתות כמו כבשים, כלבים וחתולים, וגם לא בבני אדם. בשנים האחרונות מדווחים מומחים על 30 סוגי זיהומים חדשים שנצפו בעולם, כ-75% מהם הגיעו מבעלי החיים לבני האדם.
"אנחנו מתקרבים ופולשים לבתי גידול של בעלי החיים", ציינו אותם מומחים, "זו בעיה שאנחנו רואים שוב ושוב. בין אם זה נגיף קורונה שהדביק את העולם והגיע מעטלפים, ובין אם מחלות אחרות שהגיעו מעופות או חזירים. גם אם מגפת הקורונה מתרחקת מהעולם, חשוב שממשלות יקפידו על מעקב טוב והדוק אחר מחלות זיהומיות".
3 צפייה בגלריה
עלוקה בגרון של ילד
עלוקה בגרון של ילד
העלוקה שהוצאה מגרונו של בן תשע
(צילום: דוברות כללית)
לאחרונה דיווחנו על הדבקה בעלוקות ממקורות מים: שלושה ילדים נדבקו בעלוקות לאחר שרחצו בבריכת מים טבעית באזור בנימין. בשניים מהמקרים העלוקות חדרו לעיניהם של הילדים וגרמו לדימום וזיהום. במקרה נוסף נשלפה עלוקה מגרונו של בן תשע שנדבק בה באותו מעיין. הדבקה בעלוקות מסוכנת במיוחד, שכן העלוקה מוצצת דם ומתנפחת עד לכדי יצירת חסימה באיבר, ובתוך כך מפרישה נוגדי קרישה הגורמים לדימומים ובהיעדר טיפול אף לסכנת חיים.