נגיף הקורונה ממשיך ליצור מוטציות חדשות: המרכז האמריקני לבקרת מחלות הודיע כי הוא עוקב אחר זן קורונה חדש שהתגלה לאחרונה, BA.2.86 המכונה גם BA.X שהתגלה במספר מקרים במישיגן במדינת אינדיאנה שבארה"ב, זאת לאחר שארגון הבריאות העולמי סיווג את הזן הזה כ"ווריאנט תחת ניטור", בשל מספר המוטציות הרב שלו. על פי דיווחים שונים ביממה האחרונה, הזן התגלה גם בדנמרק וישראל.
עשרות השינויים הגנטיים של הזן הזה הם קפיצה אבולוציונית מהירה, בדומה לזו שעשה נגיף האומיקרון בשנת 2021. על פי הערכות ראשוניות, אחד מאבותיו של הזן הזה הוא הזן XBB.1.5 נגדו מגינים החיסונים החדשים הצפויים בסתיו. עם זאת, לווריאנט החדש BA.2.86 ישנן 36 מוטציות ביחס לזן XBB.1.5.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
וריאנט חדש לקורונה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
המקרה הראשון בארה"ב של הווריאנט החדש דווח על ידי מעבדה באוניברסיטת מישיגן. דוברי בתי הספר לרפואה או משרד הבריאות המקומי סירבו להרחיב בנושא.
הופעתו של הווריאנט החדש מגיעה בצל דיווחים הלילה של חברות התרופות מודרנה ופייזר, על כך שהחיסונים החדשים נמצאו יעילים גם כנגד שני הזנים האחרונים של הקורונה. על אף החשש שהחיסונים החדשים לא יגנו בפני הווריאנט החדש אם יתפשט במהירות, הרי שטכנולוגיית ה- mRNA מאפשרת להתאים בתוך שבועות ספורים את החיסון לכל זן חדש.
הזן האחרון שדווח לאחרונה הוא זן ה- EG.5, וריאנט המקיף כבר 17% ממקרי ההדבקה בארצות הברית, וככל הנראה הרבה יותר לאחר ששיעור הבדיקות בעולם צנח משמעותית והחולים מבצעים בדיקות ביתיות או שלא נבדקים כלל ואינם מדווחים על מחלתם. הזן דווח גם בסין, דרום קוריאה, יפן, בריטניה, תאילנד וקנדה לצד מדינות נוספות.
וריאנט EG.5 הוא צאצא של נגיף האומיקרון שנותר הנפוץ ביותר בעולם. הזן EG.5 גבר על שאר צאצאי משפחת אומיקרון בארצות הברית. משתמשי רשתות חברתיות החלו לכנות את הזן החדש "אריס" בהתאם למינוח האלפבית היווני, אך השם הזה אינו בשימוש רשמי על ידי ארגון הבריאות העולמי.
וירולוגים קבעו כי הנגיף מעט "תחרותי" יותר מאשר מקביליו למשפחת האומיקרון, והוא מצליח להתחמק טוב יותר ממערכת החיסון ומהנוגדנים. על פי הידוע, הוא מצליח להתפשט מעט מהר יותר מהווריאנטים האחרים, אך לא משמעותית.
הסימפטומים מהזן הזה נותרו דומים באופן כללי לאלה כתוצאה מהזנים האחרים. הם כוללים, נזלת, עיטוש, שיעול יבש, חום, צמרמורות, קוצר נשימה, עייפות, כאבי שרירים, איבוד חוש ריח או טעם וכאבי ראש. אין עדויות לכך שהזן החדש גורם למחלה חמורה יותר מזנים קודמים. כאמור, החיסונים החדשים כוונו נגד הזן XBB.1.5 שתת זן שלו EG.5 הולך ומתפשט אך בחברות החיסונים סבורים כי התרכיבים המעודכנים יגנו בפני מחלה קשה מפני שניהם.
בקבוצות דיווח פנימיות של רופאים ישראלים, עולה בשבועות האחרונים תמונה של עלייה בשיעור ההדבקות בקורונה. נתוני משרד הבריאות הרשמיים אמנם מצביעים על יציבות בשיעור המקרים, אולם מרבית האנשים אינם מדווחים על ההדבקה.
התסמינים שדווחו בקבוצות הרופאים בישראל דומים לתסמינים מזנים קודמים וכוללים גודש באף, נזלת, חום, כאבי שרירים, קוצר נשימה, ואיבוד טעם וריח.
3 צפייה בגלריה
 חיסוני קורונה. יומלצו יחד עם חיסוני השפעת
 חיסוני קורונה. יומלצו יחד עם חיסוני השפעת
חיסוני קורונה. יומלצו יחד עם חיסוני השפעת
(צילום: Shutterstock)

חיסוני הקורונה יומלצו יחד עם חיסוני השפעת

החיסונים החדשים המעודכנים של פייזר ומודרנה צפויים להיות זמינים גם בישראל, העוקבת בדרך כלל אחר אישורי ה-FDA והמרכז לבקרת מחלות האמריקני, ומאשרת אותם גם פה לאחר אישורם בארה"ב. החיסונים יומלצו יחד עם חיסוני השפעת באותו מעמד התחסנות, כשכל חיסון יינתן בכתף אחרת. צוותי הבריאות יתמקדו בעיקר באוכלוסיות בסיכון ובהן קשישים, נשים הרות ומדוכאי חיסון.
החיסונים, כאמור, מכוונים בין היתר גם לזן XBB.1.5, תת וריאנט הדומה לזן EG.5, שניהם משושלת האומיקרון הדומיננטית ברחבי העולם.
בישראל צפוי מבצע חיסוני החורף להתחיל בסמוך לחגים. החיסונים יינתנו על ידי אחיות המרפאה, כשלציבור יוצע כאמור להתחסן נגד קורונה ושפעת באותו ביקור אצל האחות.